AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Rost - även alfa 33
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2002-12-7 kl 08:56
Rost - även alfa 33


Speciella rostställen utöver standardställena på de flesta bilar;

BAKRUTERAMEN på serie I och II. = de som har dom mindre strålkastarna.
Det finns ingen avrinning varför vattnet stannar kvar i nederkanten under gummilisten och
se´n sprider sig angreppen uppåt... Går att borra in avrinningar av små rörstumpar om det
finns nåt kvar att borra i...

BADKARET = där batteriet och huvudbroms/kopplingscylindrarna sitter. I botten samlas det
skit under värmeelementet och batterihållarn. Se´n brukar avrinningarna i botten mot
innerskärmarna vara igensatta. Öppna upp hålen och rensa ut hela botten och spola rent. Det
är ett omfattande jobb att byta torpedväggen. Den är dubbel med skum emellan.....


MOTORFÄSTET fram, - d.v.s. balken som motorfästet sitter i - dess ändinfästningar i
karossen. I karossbalkarnas framändar sitter det aluminiumförstärkningar som dom långa
bultarna till balken går igenom. Det bildas galvaniskt element mellan plåten och aluminiumet
så balken sväller och bultarna kärvar fast. Samtidigt så brukar det läcka från spolarbehållaren
på hö.sida så det alltid är fuktigt på högerbalken....Lagas när maskin är urtagen.
Smörj alltid de stora bultarna flödigt med fett innan montering. Inte heller fel att lägga en
droppe olja på dess ändar i motorrummet när man servar då och då så funkar det nästa gång
dom ska bort.

GOLVET i bagaget på vagnar med stor lucka bak(Halvkombi) Nämligen - under balken
mellan hjulhusen som ska förstärka istället för mellanväggen som sitter där på övriga
modeller.

DRAGKROKENS ANSLUTNING bak till reservhjulsbaljan.

A-STOLPARNA runt vindrutan

VINDRUTERAMEN i underkant. ( avrinningarna igensatta.)

BÄRARMARNA fram är OK om du haft dom borttagna från bilen, - lusat av varje mm efter
angrepp, rensat ur ev.skum, kanske lagt dit nya förstärkningsplåtar i dom främre:s gaffelände
bakåt och behandlat in & utvändigt. Känsligaste punkten är den bakre:s mellan yttre
gummibussningen och spindelleden längst ut. Brister det där händer det saker. Jag har testat !


[Edited on 8-12-2002 by Georg]




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 76.3% - SQL: 23.7%]