AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Efterbehandling när du lagat el. bara underhålls-
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2002-12-7 kl 09:06
Efterbehandling när du lagat el. bara underhålls-


Det är omöjligt att ge ett rakt besked om hur man
efterbehandlar en lagning. Ide´erna kring detta är oräkneliga. Allmänt kan väl
dock sägas att tenning av en lagning är att föredra framför plastning. Nu är det
väl inte så många som tennar så vi lämnar det därhän. Jobba gärna efter dessa
tre regler

1) rengör
2) få in någon form av rostskydd i eventuella spalter
3) spackling och/eller kraftigare yttre rostskydd.
- och så kan man göra; -
1) - stålborste, kniv, tryckluft och tvättning m.thinner/motsv. om risk finns för
feta ytor/utrunnen hålrumsvax etc.
2) -om du kommer åt - spraya med grundfärg ymnigt vid springor/spalter så att
det rinner in.. Det brukar att gå att komma åt en stor del av baksidan även vid
byte av skärmkant. Man kan - längst in mot c-stolpen - istället använda ett
plaströr från rostlösningsspray så att det blir en stråle istället för färgdimma, så
når man bättre.
3)spackla utsidan och behandla insida med hålrumsvätska eller underredsmassa
om det är utvändigt mot hjulhus etc.

Övriga produkter.
Det har diskuterats mycket fram & tillbaka om linoljans funktion i dessa
sammanhang. Man kan dock konstatera att i de tester som firmorna gjort och
som Jim Lundberg gjort i nr12/2001 av ClassicMotor så utgår man från att
behandlingarna skall användas direkt. Utan föregående torkning. Detta gör att
man kan misstänka att linoljan får ett oförtjänt dåligt rykte. Beroende på att den
kräver ca 4 dagar i sommarväder för att torka. Vid ”vetenskapliga” tester har
man kommit fram till att linoljan är helt värdelös eftersom den försvinner på
nolltid vid saltvattenbesprutning. Den som testat själv vet dock att om den
torkat först går den endast att avlägsna mekaniskt om man inte använder
extremt vassa lösningsmedel. I mitt fall har detta ställt till problem då man inte
omedelbart tagit bort rinningar utvändigt så är det nästan omöjligt redan efter en
halv dag att få bort det.. Hur som helst, har ni tid att vänta några dagar - en
underredsbehandling tar en vecka vid sommarvärme- så spraya linolja under
bilen , kanske utspätt med lacknafta, det går även att blanda i tvåtaktsolja - som
har mycket god vätförmåga, eller sågkedjeolja som kletar fast och
hålrumsvätska (oljebaserad-ej vax).Duscha i fjädersäten, upp i spalter, i hålen i
balkarna. Så mycket att det rinner ut flödigt. Efter en 3-4 dagar när ytan är
beröringstorr så lägger ni några varv med underredsmassa. Därefter två-tre
dagar luftning innan ni kör igen. Har man gjort ett snyggt förarbete med
kniv/stålborste/spackelspade så har man nu ett bra skydd för ett par år ca.
I rena hålrum typ trösklar skärmkanter etc. så börjar jag luta åt att man nog
håller sig till vanlig oljebaserad hålrumsvätska, utan inblandning av annat.
Man kan också lägga in offeranoder. Ett gammalt knep som är värt att prova.
Man lägger in t.ex remsor av zinkplåt i hålrum som offras före plåten när det
blir fukt i utrymmet.
Men använder du olja i nå´n blandning - så håll dig till ny olja, inte sur spillolja.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 78.1% - SQL: 21.9%]