AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Köpguide äldre alfa, Giulia, Bertone, Spider
veloce
Mr. nylackad Duetto
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2998
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2002-12-10 kl 09:29
Köpguide äldre alfa, Giulia, Bertone, Spider


Tänker du köpa en Spider eller någon annan klassisk Alfa Romeo

Part #2 Prisbarometer Spider FAQ

Först och främst vill jag säga att reservdelar till en klassisk Alfa Romeo inte är något problem. Det finns massor med delar på webben. Flera bra firmor och leverantörer finns, det är bara att vraka och välja. Titta på Velocesidorna eller sök på t.ex. Altavista efter alfa romeo spares . Det svåraste brukar istället vara att hitta just den där Alfa Spider du vill ha.

När den första Spidern i 105-serien, som f.ö. döptes till "Duetto" i en tävling, lanserades i Geneve i början av 1966, fick den ett ytterst blandat mottagande. Lite kuriosa, Alfa Romeo själva kallade aldrig sin Spider för Duetto, de använde istället Spider 1600 i alla officiella sammanhang. Namnet Duetto övergavs tämligen omgående eftersom det fanns ett kex! (snälla, börja inte tjata om rost nu bara) med samma namn och Volvo hade ju sin Duett i produktion sedan länge. Många kritiker tyckte att Pininfarina hade glömt något i sin design, men alla var överens om att Alfan var en dröm på vägen. Giulia 1600-motorn var ytterligare förfinad och skulle snart nå sin fulländning.

Ett år senare i mars 1967, kom den legendariska 1750 Spider Veloce. Det var i princip samma bil som Spider 1600 men med den större motor från 1750 GT Veloce som också lanserades det året. Alfa Romeo tillverkade en serie på 125 sådana bilar under maj - juni 1967. Spider 1300 kom 1968, mest för den italienska marknaden. På den tiden beskattades bilarna efter cylindervolymen i Italien. Dessa Spiders kallades i folkmun för "Rundhäckar" efter den tvålkoppsliknande formen, särkilt den runda baken. Idag är dessa Rundhäckar mycket eftersökta och deras lyckliga ägare vårdar dem ömt. Även med hardtop monterad ger den genomtänkta och eleganta designen många Alfisti ilningar av välbehag.

1970 övergavs plötsligt den runda formen och ersattes av "platthäcken" eller egentligen Kamm-tail efter en tysk! forskare i aerodynamik. Då hade man tillverkat ungefär 6.000 Spider 1600, 3.500 Spider Veloce och 1.800 Spider 1300 med rund bak. Samtidigt lär MG ha tillverkat över 40.000 MGB under samma period.

Spidern fick 1971 den råstarka 2000-motorn som den behöll genom hela produktionen till 1992. De flesta av bilarna finns i USA, där Dustin Hoffman i filmen Mandomsprovet, The Graduate, körde sin Spider 1600 i några klassiska scener. Dustin Hoffmans farbror sålde Alfa Romeo i New York och Dustin gillade Alfan och så fick den vara med i filmen. Alfa Romeo i Italien blev glatt överraskade och långt in på '80-talet marknadsförde man bilen under namnet The Graduate i USA.

Den här Alfa Romeoklassikern blev ytterst långlivad. Mellan åren 1966 till 1993 tillverkades den, ett svårslaget rekord. Många delar var gemensamma under hela produktionen, till glädje för oss som gillar klassiska Alfa Romeo.

Idag får du nog räkna med att betala en bra slant för en äkta Rundhäck i fint skick, om du hittar någon som vill sälja. Det finns annonser på Velocesidorna på webben med bilar både från Europa och USA och en prisbarometer. Det är bara att surfa till Veloce Spider market. Vet du chassinummret kan du få mer information om bilen.

Vad ska man titta efter på den där superfina Alfan?
Varför inte köpa en en Cd-rom med allt om Spidern? Det är alltid bra att veta lite inan man slår till. Tja, som alltid, rost, rost och rost. Spidern är ju en typisk sommarbil och är visserligen inte lika utsatt för rost som många andra Alfor med lika många år på vägen, men rosten kan vara besvärlig att laga. Karossen är praktiskt taget utan skarvar, så det blir grinigt att svetsa. Känn med handen över hela karossen, trösklar, flyglar osv. Det ska vara jämt och fint.

Rostproblemen med Spidern kommer egentligen från det obefintliga rostskyddet. Pininfarina gjorde själva karossen och skickade den sedan till Alfa Romeo i Arese. Där fick karosserna stå och vänta ett bra tag i ur och sol innan de målades och fick drivlina och monterades klart. En Spider som stått torr och fin i ett garage är såklart att föredra framför en som utsatts för väder och vind. Det gäller förvisso för alla bilar, men speciellt för Alfa Romeo har jag märkt.

Om Alfan stått utomhus och inte använts ordentligt, brukar alltid sluta med elproblem, rost, lera, stillastående vatten i skärmar osv. Det första rådet är därför att kolla så att karossen är fin. Lägg dig under och titta, ta bilen till en lyft och kontrollera ordentligt. Mekaniken brukar inte vara något större problem att greja, men att rostlaga, näe tack.

De lägre partierna av chassiet är viktigast att kontrollera. Som vanligt, ett snyggt skal kan tyvärr dölja mycket elände, så kontrollera alla bubblor och ojämnheter på hela bilen. På Spidern är det viktigt att kontrollera stolarna infästning, reservsätet, trösklarna inne i bilen. Lyft på gummimattorna och glöm inte plåten under pedalerna. Alla delarna finns att köpa, det är bara bakskärmar och koffertluckan som är lite dyrare. Som tur är finns det gott om plåtdelar till Spidern.

Glöm inte tröskellådorna, det ska inte finnas några skarvar. Titta lite extra runt Pininfarinamärket framför bakhjulen, ett vanligt rostställe. Lyft på klädseln inifrån och lys ner när du kontrollerar. Framskärmarna är känsligast uppe vid vindrutan. Det ska finnas en skyddsplåt i aluminium, men den brukar försvinna av hjulsprutet. Jag skruvade förresten av alla skyddsplåtar på min Rundhäck för 30 år sedan och målade Tectyl med pensel. Det ångrar jag inte.

Det finns en tvärbalk under kylaren som du också bör kontrollera, här brukar det rosta ibland. I kofferten ska det finnas gummimattor, lyft ur dessa och titta ordentligt runt bensintanken och fram över hjulhusen och runt reservhjulsbaljan. Dessa ställen är lätta att rostskydda så det brukar inte var några större problem. Finns det rostskyddsmassa där kan du nog vara lugn. Lyft samtidigt av gummimattan runt bakljusen och kontrollera.

Dörrarna brukar rosta i nederkant. Känn efter med handen under dörrarna. Där ska det finnas dräneringshål, men många av dessa är ofta igenkletade med rostskydd, inte så bra. När du ändå känner under dörrarna, kasta då ett öga på domkraftsfästena. De brukar tyvärr gå åt skogen ganska snabbt och många Spiders har inga alls. Lyckligtvis kostar de inte så mycket, men de ska ju dit i alla fall, så se upp.

Kromen på de klassiska Alfa Romeo är sällan något problem. Det var rejäla grejor på den tiden. Många Rundhäckar har förresten rostfria stötfångare, ganska modernt på '60-talet. Det finns fortfarande delar att köpa.

Reservdelar
Motordelar, i stort sett allt mekaniskt är absolut inget problem att få tag i. Highwood har specialiserat sig på klassiska Alfa Romeo och det finns fler leverantörer på webben. Lite svårare, men inte omöjligt, att hitta kan vara instrument och vissa inredningsdetaljer och en del plåt till Rundhäcken. Hastighetsmätare och varvräknare av fabrikat Jaeger till Rundhäcken likaså. Men ta det lugnt, Alfa Romeo själva har det mesta i lager. Många delar var gemensamma med de övriga Alforna och Spidern tillverkades ända in på '90-talet och det finns många firmor på webben som säljer reservdelar. Inte ens Carellokåporna över strålkastarna är svåra att komma över. Amerikanska Spiders har inte dessa kåpor. Istället har dessa en grövre kromring runt strålkastaren så kåporna får inte plats.


Inredningen
Titta efter hur inredningen ser ut. Äldre Alfor hade vinyl av ordinär kvalité. Det går att klä om och det blir snyggt men kostar tyvärr en slant. Det är svårt att klä om en stol själv så att det blir bra, så räkna med att lämna bort till bilsadelmakaren. Suffletten kostar mellan två och tre tusen på webben och att sätta dit den nästan lika mycket. Det är dock ett roligt jobb man kan göra själv med lite tålamod.

Sufflettskyddet till Rundhäcken är svårt att få tag på, men finns det med på webben. Alla som kommit i kontakt med Spidern är mycket imponerade över hur lätt det är att ta upp och ner suffletten med en hand.

Titta efter om allt finns intakt inne i bilen. Är alla instrumenten av samma fabrikat? Det ska vara Jaeger överallt. Det finns mer att läsa om instrumenten. Alfa Romeo har bara utrustat ett litet fåtal Spiders med Vegliainstrument. GT Veloce kom däremot med båda fabrikaten. Förresten, varvräknarna skiljer sig åt genom att Spidern har oljetrycksmätaren separat på panelen. GTV'n har sin i varvräknaren. Finns askkoppen kvar? Slinta pedalgummi tyder på att bilen använts flitigt. Det behöver oftast inte vara negativt, en Alfa Romeo ska användas och är byggd för att köras.

Hjulupphängning och bromsar
Framvagnen är ett underverk med förstärkningar och grova dimensioner som sällan ger dig problem. Den verkar vara designad för en mindre lastbil vid första anblicken. Samma framvagn användes på de övriga Alfa Romeo under samma tid. P-ändar och de övriga detaljerna i styrningen är konventionella och inte speciellt dyra. Alfa använde styrsnäcka och skruv - rulle parallellt i produktionen.

Skivbromsarna av fabrikat ATE med servo är mycket effektiva, men kräver att de används kraftigt då och då. Kolvarna kan kärva om de står för länge utan att användas, men det gäller ju fortfarande på moderna bilar, eller hur. De första bilarna före 1969 hade stående pedaler och enkretssystem. Har du hängande pedaler har du tvåkretssystem. Enkelservo finns att få tag i fortfarande liksom enkrets huvudcylinder, men de börjar bli svårare att få tag i numera. Det är kanske dags att köpa delar till hyllan i garaget. Lyckligtvis använde Alfa Romeo samma system på sina andra bilar vilket gör det lättare att hitta delar. Riktigt tidiga bilar hade Dunlopsystem, men även till dessa finns det reservdelar på webben.

Under huven
Dags att lyfta på motorhuven. Motorn är verkligen snygg med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare. Kontrollera vilken motor som sitter i. Aluminium ger den ett klassikt utseende, inget gjutjärn här inte. Det finns en hel del mekartips på webben.

Motorn är välkänd och respekterad. Den varvar mjukt och svarar blixtsnabbt på varje gång du gasar. Stryktålig och robust och dessutom trimvänlig med ett enormt oljetråg är inte heller fy skam. När du ska undersöka Alfan du tänker köpa, se till att bilen är kall. Gör klart för säljaren att du vill undersöka bilen med kall motor. Känn efter med handen på motorn att den inte ens är ljummen. Om den är varm, lämna bilen med huven öppen och åk en runda i din egen bil. Ta en fika eller kom tillbaka nästa dag istället.

En kall motor förstärker alla obehagliga ljud som kan tyda på sådant som behöver åtgärdas. Knackande ventiler, slitna lager, sliten växellåda, ojämn kompression eller dåligt justerade förgasare märks direkt. Kör iväg och lyssna på motorn och andra ljud från mekaniken så snart du kan innan du fått upp motortemperaturen. Du ska givetvis inte rusa motorn med kall olja utan köra normalt. Lyssna och känn på synkroniseringen, särskilt på tvåan.

Hur låter avgasljudet? Misständer motorn? Hur ser det ut i avgasröret, många Alfor dricker olja p.g.a. slitna kannringar eller ventilstyrningar. Känn efter med fingret i avgasröret, är det svart tjock beläggning kan det tyda på oljeförbrukning. Om du fått tag i en Alfa som dricker olja, räkna med att lägga en slant på kannringar, vevlager och ventilstyrningar. Det finns gott om handböcker, både i bokform och på Cd-rom för en mindre peng. De flesta Alfaägare klarar av att fixa oljeproblemen själva.

Alforna har Weber eller Dellortoförgasare, men även Solex finns på en del. I USA använde man SPICA insprutning och det brukar också fungera bra. Dåligt synkroniserade förgasare visar sig främst vid låga motorvarv. Justeringen kräver viss talang men är inget som ska vara något oöverstigligt hinder. Hela proceduren finns i de flesta handböcker eller på webben.

Eftersom hela motorn är byggd i aluminium gäller det att vara varsam och köra snällt de första minuterna. Det finns en otrolig mängd olja som ska runt i långa oljekanaler. Oljan mår bäst om den får några minuter på sig att bli varm. Brumma lite lagom och varva lågt de första fem minuterna så håller motorn längre. Jag brukar inte varva min bil mer än 3.000 varv de första fem km. Det är främst de 6,5 liter olja i sumpen som behöver värmas upp. Den stora mängden olja håller motorn med lösa, våta foder och dubbla överliggande kamaxlar i trim.

Alfa Romeo har hemisfäriska förbränningsrum med tändstiftet i mitten och korta insugs och avgaskanaler. Alfisti kivar ofta om tändstiften. Många vill ha Golden Lodge, en del vill ha andra stift. Titta efter så att alla fyra stiften är av samma typ. Olika sorts tändstift i motorn tyder på slarvig ägare. Skruva ur stiften om du vill och kontrollera dem. Det är samma som alltid, oljiga och sotiga stift kan tyda på sliten motor.

Själva motorblocket av aluminium väger bara omkring tio kilo med bultar och allt. Det sväljer fyra lösa cylinderfoder, kolvar och kraftiga vevstakar. Vevaxeln är otroligt maffig och balanserad. Fem kraftiga ramlager i ett solitt motorblock lovar gott. Det är sällan den nedre delen av motorn kommer att ge dig problem. En kraftig oljepump i det överdimensionerade oljetråget är mums-mums. Oljetråget är förresten utformat som en labyrint på 105-motorerna. För att kyla oljan har tråget massor med kylflänsar. Designen säkerställer tillgången på olja för pumpen även vid extrem kurvtagning och krängning. Oljetråget är dessutom snyggt på väggen ovanför den öppna spisen.

Service, olja och annat
Glöm inte att ta reda på hur bilen servats och underhållits. Vilken verkstad har jobbat med Alfan? Kolla med någon klubbmedlem om de vet något. Har ägaren själv mekat och i så fall, gick det bra? Fråga efter kvitton på reparationer eller delar och kontrollera dokumentationen. Har man bytt olja, filter och stift regelbundet och vilka fabrikat har man använt. Titta noga efter kraftiga oljeavlagringar i motorrummet, särskilt under vattenpumpen och under förgasarna. Om främre packboxen är sönder slungas olja till just dessa ställen. Alla motorer som är byggda i aluminium läcker lite olja, vilket anses normalt.

Titta efter sprickor på motorn. Om det finns olja mellan blocket och toppen kan topplockspackningen behöva bytas. Passa i så fall på att plana toppen när du byter. Glöm inte O-ringarna i topplockspackningen. Finns det olja i förgasartråget kan det betyda slitna kannringar. Det är inte hela världen om du är lite händig. Du kan byta ringarna utan att lyft ur motorn. Hur du gör kan du se på Velocesidorna.

Kylsystemet är mycket effektivt och väl dimensionerat. Alfamotorn arbetar under ganska låg temperatur och temperaturvisaren rör sig knappast alls. Om visaren rör sig upp och ner så du märker det, kan det vara topplockspackningen som lämnat in. Åk till en vanlig verkstad och be dem kontrollera kylvattnet.

Men växellådan då?
Inget större problem. Om du vill byta synkroniseringsringarna är det tryggt att veta att lådan är ganska enkel att ta ur. Du behöver inte ens ta ur motorn. Arbeta underifrån på samma sätt som när man byter koppling. Det kan i stort sett vilken ordinär verkstad som helst göra. Likaså att byta synkroniseringsringar är inget att hetsa upp sig över. Låt en verkstad göra jobbet, det brukar inte kosta skjortan i alla fall.

Alforna har fem växlar som standard. Den femte växeln var något Alfisti gladde sig åt på '60-talet när de flesta bara hade tre eller fyra växlar. Den långa växelspaken går direkt ner i lådan och ska kännas direkt och inte fladdra. Kopplingen arbetar hydrauliskt och brukar inte heller skapa problem. Om det klickar till under bilen när du kör ryckigt är troligen stödlagret dåligt. Stödlagret håller kardanaxeln men om lagret är dåligt vibrerar kardanstången. Att byta lagret är inget större bekymmer och kostar inte speciellt mycket heller. Slitna knutkors byter din verkstad samtidigt när de ändå håller på.

På vägen
Gör som vid alla bilköp när du kontrollerar stötdämparna och fjärdringen. Normalt håller den kraftiga hjulupphängningen i evigheter, men stötdämparna kan med fördel ersättas med modernare. Gula Koni är mycket populära.

Fälgarna och däcken är enkla att undersöka. Tänk på att Alfa Romeo hade ganska smala hjul som original. En Giulia med 155x15 på 5" fälgar ser ut som om den hade lånat hjulen från en cykel. 1750 kom med 165x14 på 5,5" från fabriken och det är ganska smalt det med. De flesta fälgarna ser riktigt snygga ut på en Alfa Romeo så gillar du fälgarna, slå till.

Det är bara de allra tidigaste Alforna som inte har bromsar med servo. Känn efter om pedalen känns mjuk och svampig. Det är inte speciellt dyrt att byta packningar i huvudcylindern, men är du ovan låter du din verkstad göra jobbet. Många har byggt om sina bromsar med gott resultat. Ventilerade skivor är aldrig fel på banan.

Avgassystemet byggdes i olika sektioner och är av bra kvalitet. Hittar du hål på en del räcker det ofta med att byta bara den delen vilket skonar plånboken. Det finns flera olika fabrikat och typer att välja mellan. Gemensamt för alla är det maffiga ljudet. Det ska höras att det är en Alfa Romeo.

Fast Spidern inte är lika ömtålig som många andra Alfa Romeo, behöver den mycken omtanke och vård. Tyvärr finns det många gamla Spiders som inte tagits om hand och skötts av den förre ägaren. Det är därför extra viktigt att inte bländas av charmen hos denna underbara Alfa utan att också se realistiskt på bilen. Köp med hjärtat givetvis, men undersök allt och var kritisk. Knacka och laga rost är inget roligt nöje så se upp. Meka är mycket mer tacksamt och inspirerande.

Vad kostar en Spider då?
Det finns bara ett mindre antal Rundhäckar kvar, så räkna med att ägarna vill ha ordentligt betalt om de överhuvudtaget vill sälja. Det finns Rundhäckar mellan 75.000 kr till det dubbla om de är i utmärkt skick. Det finns bilar från USA som importerats och snyggats upp och de kostar de med. En Kamm-tail brukar vara billigare eftersom de är vanligare. Generellt har ju varje Alfa Romeo sitt pris, men Spidern brukar ligga högre.

Letar du efter en Rundhäck kan du titta på webben. Det största registret finns faktiskt i Sverige med över 800 bilar. Kolla på Velocesidorna.


Steg för steg när du köper Spider

Rost vid domkraftsfästena. Känn med handen över hela karossen. Känns det skrovligt, kontrollera ännu mer. Lyft mattorna och titta under dem.

Glöm inte golvet bakom stolarna och under reservsätet. Känn med fingrarna under hjulhusen. Det ska vara jämt och fint längs kanten.

Känn längs nedre delen av bakskärmarna.

Vanlig rostområde.

Lyft ur mattorna i bagagerummet och kontrollera reservhjulsbaljan, runt tanken och vid hjulhusen.

Framskärmarna, i synnerhet i övre bakre delen mot dörren och runt sidoblinkers.

Bakom dörrarna vid Pininfarinamärket.

Dålig eller igensatt dränering kan orsaka rost.

Bromsarna och servon.

Carellokåporna över strålkastarna. Finns det inga är det troligen en USA-bil.

Finns alla lyktglas och är de hela. Trasiga blinkers kan kosta en del.

Stötdämpare och bakaxel.

Titta om genomslagsgummina finns kvar på båda sidor.

Kontrollera instrumentbrädan, det ska inte finnas några sprickor.

Instrumenten ska fungera och vara av rätt sort.

Jaeger finns på Spidern.

Ingen oljetrycksmätare i varvräknaren på Spidern.

Motorn ska inte ryka olja och blårök när du gasar och motorbromsar.

Tvåans växel i synnerhet slits med skrap som resultat.

Suffletten ska vara hel och ren och inget jordslag, svartmögel.

Har Spidern yttre backspegeln på skärmen istället för på dörren har du hittat en riktigt gammal bil, grattis.

Visste du att:
När Duetton visades första gången 1966, så skrev en tidning att "det var en meningslös design utan originalitet". Bilen tillverkades sedan i 27 år, den var nog lite originell i alla fall.

Namnet Duetto fick den i en tävling. 140.000 bidrag skickades in men det var en Guibaldo Trionfi från Brescia som vann. Han fick en vit Duetto som belöning. Bland de övriga bidragen fanns Gina Lollobrigida, Bardot, Piranha, Strip, Gin, Hitler, Pizza, Sputnik och Edelweiss. Duetto låter trots allt inte så tokigt.

När Duetton började säljas i England kostade den nästan lika mycket som en Jaguar E-type och dubbelt så mycket som en MGB eller TR4.

När Kamm-tailen introducerades 1970 skrev Road and Track: "En antik och ålderdomlig bil". Jag undrar vad de tycker 1999.

Dustin Hoffman räddade Katrin Ross från ett giftermål värre än döden trots att hans röda Duetto fick soppatorsk i filmen The Graduate eller Mandomsprovet 1967. Hoffmans farbror sålde Alfa Romeo i New York och Dustin tog själv dit bilen. Spidern såldes i USA under namnet Graduate under hela '80-talet.

Bilen som 1977 beskrevs som "ett bra investeringsobjekt som fortfarande tillverkas" fanns att köpa som ny 1994.

Spidern blev Battista Pininfarinas sista kompletta projekt innan han dog.

Allt finns med bilder på http://www.veloce.se



[Editerat 1-8-2006 av veloce]




Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 77.8% - SQL: 22.2%]