Pages:
1
2 |
matfo
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Råd ang val av bil till banmöten
Förra säsongen körde jag med min 156 SW TS på en förarkurs och några banmöten vilket var hur kul som helst.
Dock har man hela tiden känslan av att man vill spara på materialet pga att det är bruksbilen man åker i. 
Jag funderar på om det skulle vara möljigt (praktiskt och ekonomiskt) att köpa ytterligare en Alfa för att använda på banmöten.
Till saken hör att jag bor i lägenhet i Stockholm så det finns begränsat med förvaring och mekutrymme, dock har jag ett väldigt litet garage för
bruks-Alfan.
Detta gör att jag inte har möjlighet att genomföra några större mek-projekt för närvarande förutom mindre saker typ byta bromsklotsar osv vilket
innebär att ett ev. inköp ska vara i princip i startklart skick.
Budgeten ligger på ca 25 k
Dessa alternativ funderar jag på:
Köpa en "sommar-Alfa", typ Alfetta GT/GTV. Gärna med lämpliga modifieringar (chassie, bromsar osv...)
Köpa en äldre Alfa, typ Giulia
Köpa en Race-Alfa med bur
Köra med 156:an i år också och lägga pengarna på att förbättra denna, typ nya stötdämpare osv.
Vad verkar mest realistiskt?
Är det något alternativ som jag ska stryka direkt?
Jag är tacksam för alla tips, råd och synpunkter.
Gärna även konkreta tips på Alfor som är till salu och skulle passa för detta ändamål.
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Pellson
Sjukt rolig!
    br>
Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Östra Skärgården
Medlemmen är Offline
Humör: Vinddriven
|
|
Ciao!
Utan att göra sken av att vara expert - Jag tycker att det är bättre att köra bana med någonting man inte är så rädd om. Det är enklare att köra på
gränsen om man inte är så rädd för att gå över den ibland.
Med det i sagt så tycker jag att valet står mellan alternativ ett och tre. Hur du väljer där är en annan sak, men har du inget garage tror jag att det
är bättre med en bil som kan stå på gatan, dvs sommaralfaidén. Dessutom tror jag av erfarenhet att det är mindre meck med en sån än en räserbil, men
det beror ju mycket på individ..
Mvh
Pellson (som lever som han lär)
- Pellson -
- Aktuellt: Moonrakerblå Rover Vitesse -84, Carabinieriblå Alfetta 2,0 -84
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01
- Prorsus! Sursum! -
|
|
AlfaKicker
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2002-9-9
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline
Humör: Se en film och
|
|
Köp en 155:a för kaffepengar. Då slipper du slita med rost och annat elände och kan koncentrera dig på roliga uppdateringar. Du kan även ge dig ut och
köra direkt och du behöver inte oroa ute på banan så som du kanske gör med din sportwagon...
Viktor Anterow
Alfa 166 Super -99
Alfa Sprintracer
|
|
Robert 75
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-1-27
Befinner sig: Haninge
Medlemmen är Offline
Humör: Äntligen!
|
|
Jag håller med Pelle att det är bättre att ha en "banbruksbil" som inte kräver så mycket meckande.
Det var min tanke då jag inte vill ta ut 156 på bana men pga bröllop, tidsbrist och ekonomiska omprioriteringar har det inte blivit av ännu.
Jag skulle satsa på alternativ ett och sen vinterparkera den på lämligt ställe under den kalla årstiden i väntan på nästa säsong.
Då jag har sett dit garage håller jag med om att där meckar man inte i "större" omfattning!!!
Robert Schöllin Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
75 TS -90 Nero
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2002-8-7
Medlemmen är Offline
Humör: Sönderskruvad?
|
|
Mitt råd är att köpa så färdigt som möjligt. (Vill du ha en uppstyvad GTV så köp en uppstyvad istället för att göra det själv, vill du ha en bil med
bur köp en med istället för… osv) Så gjorde inte jag. Jag tänkte att det är bättre att fördela kostnaden över tiden och först köpa en bil och sen
modifiera undan för undan. Problemet med den taktiken är att bilen och du kommer att ha olika uppfattning om vad som ska göras. Grövre torsionsstavar,
säger du. Ny startmotor, säger bilen. Gissa vem som vinner den striden? Alltså naggas din ”utvecklingsbudget” i kanten av underhållskostnader. De
senare blir man naturligtvis aldrig kvitt. Men om bilen är ”färdig” har man inga utvecklingskostnader utan hela budgeten blir underhållsbudget. Kanske
inte billigare men lättare att planera/hålla budget.
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
|
|
Enzo Molinari
Alfista
   br>
Registrerad: 2004-4-16
Befinner sig: Gävle
Medlemmen är Offline
|
|
Håller fullständigt med föregående talare. Dessutom är det ALLTID billigare att köpa en modifierad bil än att modifiera den själv. Därmed inte sagt
att det är roligare!
|
|
Hansy
APs 14is
   br>
Registrerad: 2005-1-12
Befinner sig: Norge
Medlemmen är Offline
|
|
Jeg er ikke expert,men jeg syns du burde bruke pengene på 156en!
Grunnen er hvis du skal ha en eldre bil,så blir du antagligvis plaget med rust,feil og mye skruing,koster mye mer i livets lange løp også!
Peis på 18",senkefjærer,dempere,komplett effekt anlegg og kn filter!!Kommer vel opp i 25 k da!Når du har montert dette kan du være stolt over
bilen din,både når du kjører barna i barnehagen og på banen!
Uansett lykke til!
Hans Einan - Avdeling Tromsø/Norge
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 TS
1993 Alfa Romeo 155 2.0 TS
1995 Alfa Romeo 155 2.0 TS
(X) 1998 Alfa Romeo 156 2.0 TS
(X) 1994 Alfa Romeo 155 2.5 TD
|
|
C.Waltgård
breisladd.no
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
|
|
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=14049
Nej jag känner inte honom 
Men 155 q4 går ju inte direkt dåligt original heller.
Christian Waltgård
|
|
matfo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tack för synpunkterna så här långt. 
Quote: | Köp en 155:a för kaffepengar.
| Det verkar dock som att 155:orna kostar ungefär som 75:orna att försäkra vilket gör att det fortfarande
lutar åt GT/GTV vilka verkar vara billigare på den punkten. (rätta mig om jag har fel)
I och med att jag isåfall kommer att ha båda bilarna inreggade på sommaren så vill jag försöka begränsa den fasta utgiften för sommarbilen, dvs
försäkringen.
Quote: | Mitt råd är att köpa så färdigt som möjligt.
| Låter vettigt, särskilt med tanke på att mina mek-möjligheter är rätt begränsade, som Robert 75 också
bekräftade...
Skulle jag haft möjlighet hade det definitivt varit roligast att genomföra ett eget byggprojekt med de modifieringar jag vill ha
Jag tar gärna mot fler och konkreta förslag.
Mats Forssén
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Luckan
ModeratorAlfaPowers Flygfä
      br>
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Sigtuna
Medlemmen är Offline
|
|
Dyrt, toppskick och helt färdigbyggt!
Satsa allt du har på att köpa en så banmötesfärdig bil som möjligt!
Visst, det är kul att skruva själv. Man lär sig mycket, och det är en trevlig tillvaro i blåkläderna, men som många föregående talare påpekat, så
kommer du att få skruva själv, fast kanske inte så mycket på bur eller chassiet, då det på bilar i denna prisklass alltid finns något att göra. Men en
lagom uppstyvad 116-serie eller Sud, eller vad som helst från Alfa, anpassat för bana duger. Sen kan du i lugn och ro ägna dig åt bromsolje- och
bromsbeläggsbyte inför vårsäsongen, vilket är betydligt trevligare än att börja demontera torsionsstavar och länkarmar.
Kolla gärna priserna för att bra chassie till en 116-bil: torsionstavar grova för 3000:-, Bilsteindämpare ca 4500:-, styvare bakfjädrar MT steg 2
1800:- ca m.m.m.m..... Då är det bättre att lägga dom pengarna på Åke Nybergs förarkurs, hjälm och kläder. Det kan t.o.m. löna sig att höja budgeten
till 35000:-! (Finns en GTV 116-serie med TS-motor till salu för dom pengarna nu.)
Hittar jag nån lämplig annons så tipsar jag här i tråden.
Bifogar även en bild på hur det är att inte följa ovanstående råd....
Lycka till!
Staffan Erlandsson
Oröd Alfa 75 TS -89, röd 156 V6 24V -98, röd 156 SW -01, Honda CR-V -00.
|
|
matfo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: |
Det kan t.o.m. löna sig att höja budgeten till 35000:-! (Finns en GTV 116-serie med TS-motor till salu för dom pengarna nu.)
| Jag har sett annonsen på den GTV:n och måste säga att den verkar helt "rätt".
Inser oxå att jag kan "tjäna" på att höja budgeten. 
Får kanske försöka skramla ihop lite mer pengar i alla fall...
Mats Forssén
|
|
matfo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Det ser ut som att problemet är löst. 
Igår blev det klart med köp av en bil som kvalar in i klassen "Race-Alfa med bur" (enl. ovanstående lista), dock även gatreggad.
Om inget oförutsett inträffar hämtar jag den på måndag och återkommer då med en projekttråd.
Behöver jag säga att jag spräckte budgeten rätt ordentligt? 
Kan det inte vara måndag snart....
Mats Forssén
|
|
C.Waltgård
breisladd.no
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
|
|
Härligt, då ses vi på Knutstorp med "nya" bilen då
Christian Waltgård
|
|
Luckan
ModeratorAlfaPowers Flygfä
      br>
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Sigtuna
Medlemmen är Offline
|
|
BERÄTTA!!!!
Quote: | Ursprungligen postat av matfo
Det ser ut som att problemet är löst. 
Igår blev det klart med köp av en bil som kvalar in i klassen "Race-Alfa med bur" (enl. ovanstående lista), dock även gatreggad.
Om inget oförutsett inträffar hämtar jag den på måndag och återkommer då med en projekttråd.
Behöver jag säga att jag spräckte budgeten rätt ordentligt? 
Kan det inte vara måndag snart.... |
Staffan Erlandsson
Oröd Alfa 75 TS -89, röd 156 V6 24V -98, röd 156 SW -01, Honda CR-V -00.
|
|
matfo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tyvärr kommer jag inte att hinna få bilen besiktigad innan Knutstorp så det får bli 156:an där.
Eftersom jag inte hämtat/betalat den ännu så ligger jag lite lågt med info men jag återkommer så snart jag kan!
Men jag kan ju berätta att det är en GTV6:a med bur... 
[Editerat 3/6-2005 av matfo]
Mats Forssén
|
|
Pages:
1
2 |
|