AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Insugsluftstemperatur på turbo bilar???
El Toro
AP\'s Rattlås-racing-kille
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1476
Registrerad: 2002-7-4
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: TVILLINGAR!!!!!!!!!!

[*] Inlagd 2002-7-9 kl 14:55
Insugsluftstemperatur på turbo bilar???


Jag undra vad insugsluftstemperaturen brukar ligga på för turbo bilar? DVS mätt mellan intercooler och plenum-et? Min och respective max arbetstemperatur? Tackar för era svar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2002-7-9 kl 18:01


Beror på många faktorer men nånstans mellan utetemp och 250 grader...
Kan du vara lite mer specifik? Vilken turbo, typ av intercooler, laddtryck osv.

Edit: stavfel

[Edited on 9-7-2002 by MaZ]




Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2002-7-10 kl 00:55


Trodde ochså de kom upp mot 250 sträcket förut, men blev bara idiotförklarad av de stora pöjkarna på Zatzy...

Säger inte att det absolut inte är så, men vad jag har hört så ska det inte bli så varmt...

Ska mäta när jag fått klart min turbo och se hur det egentligen ligger till...

Ett ganska bra påpekande jag fick var att slangarna som håller ihop IC osv. skulle smälta vid de tempereturerna...
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
El Toro
AP\'s Rattlås-racing-kille
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1476
Registrerad: 2002-7-4
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: TVILLINGAR!!!!!!!!!!

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 07:42
GTV TB


heter bilen... Det jag vill veta är om temperaturen vid stundviss hård körning är högre än kylvätskans temperatur ( ca 100gr. ) eller lägre?? Jag lurar på om kylarvätskan som rinner igenom insugsporten har en kylande eller värmande funktion?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2192
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 12:27


Spjällhuset är uppvärmt för att förhindra isbildning vid fuktig värderlek nära 0-graders sträcket, värmande funktion alltså. Inte SÅ bra om spjället isar igen och du vill släppa gasen efter en stunds autostradakörning och bilen vill fortsätta med det men inte du.

Tror insugetempen ligger mellan 60-150grader eller något sådant beroende på laddtryck och omgivande temp samt laddluftskylarens kapacitet.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2002-7-10 kl 12:28


Kylarvätskan som går genom insuget är med största sannolikhet förvärmning av insuget.

På trimmade bilar och "race" bilar brukar de i många fall plugga dom kanalerna just för att de inte vill ha värme i insuget, men det bör inte du göra, kan tänka mig att det sitter tempgivare nånstans där i krokarna och pluggas kanalerna kan styrboxen bli orolig och tända massa varnings lampor för dig...

[Edited on 06-23-2002 by AJ]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2002-7-10 kl 12:34


Efter IC bör man nog inte ha mer än max 90 grader vid hårt körning...
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Särås
Återfalls alfisti
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

Humör: Brum brum

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 12:41


Hade 45 grader efter bankörningen på Gelleråsen igår...
MYCKET HÅRD KÖRNING!

Vid lansvägs körning under ytertemp!
Glömde jag säga att det är en Fiat! *asg*
/Jimmy




mvh Jimmy Särås

0736-996993
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2002-7-10 kl 12:50


Och du har mage att kalla det för hård körning:P


Jag har en ny hobby har jag märkt, att lägga larviga inlägg:D

Nej men seriöst, hur kommer du under yttertemp, det ska ju enligt fysikens lagar inte gå med en vanlig IC? Eller har du en vattenkyld eller nån annan variant?

[Edited on 06-23-2002 by AJ]

[Edited on 06-23-2002 by AJ]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Särås
Återfalls alfisti
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

Humör: Brum brum

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 13:03


Extremt mycket IC! :-D
/Jimmy

(Ett av mina löjligaste inlägg? Vad gör det det är väll Costas forum och jag har mycket att hämnas på han för! *asg*)




mvh Jimmy Särås

0736-996993
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 13:06


Jimmy: Sluta larva dig och gå ut och sälj lite bilar istället :P



Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2002-7-10 kl 13:08


Mycket ic?
Men i teorin så ska det inte gå att få kallare luft än vad man kyler med. Eller är det kanske din tempmätare som inte visar riktigt exakt?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 13:14


Förmodligen så är MR Särås på skojar humör... Eller så har han vatten dusch.



Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Särås
Återfalls alfisti
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 849
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

Humör: Brum brum

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 13:22
Maz


Och vi har en vinnare!!!! *ler*

Nej jag har lite varmare temp än vad ytertempen är men igår så var det runt 45-50 grader som varmast och jag kan lova att det var varmt på banan...

Ska montera en sprut på I/C så fort jag får tid men jag tror inte att det är många som kan få lika låg temp i insuget med en iteliensk bil & självklart är Turbo ett måste! ;-D
/Jimmy

(Arbeta vad är det!? måste få er Moderators att arbeta lite hatar att anstänga mig själv! *asg* Är lite halv trött sedan igår, därav den låga humorn..)

(Costas hur är det i sebirien?)




mvh Jimmy Särås

0736-996993
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
El Toro
AP\'s Rattlås-racing-kille
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1476
Registrerad: 2002-7-4
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: TVILLINGAR!!!!!!!!!!

[*] Inlagd 2002-7-10 kl 15:55


Jimmy, det vore kul om du kunde hänvisa till några bilder på din IC instalation... Eller om jag kunde komma och titta på den ( IC-n alltså! )? Är det möjligt eller är det hemlighetsstämplade grejer? Vart bor du? Fan, det börjar låta som en kontakt annons.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.2% - SQL: 17.8%]