AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Smörja upp låskistorna latmask-edition
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-1-13 kl 23:20
Smörja upp låskistorna latmask-edition

Funkar till 75, 90 samt möjligtvis sena alfetta också (ni vet detta bättre än mig, fyll i)

Anyways, när jag nyss köpt mitt objekt åkte jag till en gds-hall för att byta till vinterdäck, och passade på att spola av bilen från snö, kan ni gissa vad som hände? Ett förstört handtag senare (så det matchade andra bakdörrens) var jag uppe i skogen igen och kunde börja ta mig an problemet.
Hade läst lite om den klena returfjädern och det italienska fettet i låskistorna som gör att dörrarna inte stänger, och tänkte göra något åt saken, fredag den 13:e och allt.

Demonterade dörrsidan ganska så enkelt, det sitter fyra skruvar: dörrhandtaget uppe och nere, fönsterveven och låsknappen. Sen var det bara med milt våld slita bort dörrsidan.

Därefter bort med stagen för lås och öppning, och bort med dörrhandtag och låskista.
Inspekterade konstruktionen och tänkte stilla för mig själv: ska jag verkligen bryta isär de här nitarna/smältplasten och köra med bogserlina mellan handtagen ännu längre till? Jag behärskade mig och pressade in litiumfett i mekanismen som returfjädern pressar på, och lite däromkring.

När jag var på väg att montera tillbaka kistan fick jag en liten idé och måttade upp var returmekanismen satt i förhållande till halvorna som sluter om karossbiten (striker). 14,2 samt 27,4 vilket ger mittpunkt ((27,4-14,2)/2)+14,2=20,8mm
#31 visar ganska precis var jag menar.

Satte ihop resten och använde lite andra verktyg till resterande dörrar:
Pinnstol borrmaskin dremel lampa dorn och borrar.

Borrade hål i dörren så jag kom åt mekanismen direkt, finlirade med dremeln sista spånen (för att de inte skulle hindra mekanismen istället för snön, det vore ju förargligt) Beroende på låsets läge öppet/stängt tryckte jag in fett till vänster eller till höger om mekanismen. Körde på tills det jäste ut vid låshalvorna. Borrhålet hamnar inte absolut prick på men det spelar ingen roll, det är tillräckligt stort för att få in fett där ändå (och tillräckligt litet för att täta mot spetsen av tuben) På det här viset kan man smörja flera ggr, fast det behövs nog egentligen inte.

Likadant på resterande dörar, noterade att det blev lite dovare ljud och mer kassaskåpskänsla. Firade med att smörja gångjärnen till bagage och dörrar så de inte knarrade. ;)

"CRC Universalfett är ett EP-litium för rullager och glidlager inom alla valiga hastighetsområden.
CRC Universalfett är ett EP(tål extremt höga tryck)-litium, tvålbaserat fett för rullager och glid(kontakts)lager inom alla vanliga hastighetsområden. De kemiska aktiva EP tillsatserna gör fettet lämligt för tillämpningar med stora stötlaster och vibrationer. Godkänd enligt arbetsstandard MAN 283 Li-P2"
40kr på öb eller något, temp mellan -30 och 130

Ladda ner mekbladen till dörrarna och studera innan du börjar.
http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=7636

Lycka till!

http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=131931

[Ändrad 2014-12-17 av jol]

Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20