AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hjälp nedplockning av bakaxel-växelåda!
JohnyBoy
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 56
Registrerad: 2004-9-13
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: sista fixet sen

[*] Inlagd 2006-6-9 kl 15:05
Hjälp nedplockning av bakaxel-växelåda!


Behöver hjälp med beskrivning av vilken turordning allt ska tas ned... gärna så detaljrikt som möjligt då jag inte har tillgång till en verkstadshandbok!

bakaxel växellådan balkfästet hardyknuten mm..
vad bör man tänka på osv!
bilen gäller en GTV6 2.5 87:aTextWhite

[Editerat 9/6-2006 av JohnyBoy]

balkfäste1.jpg - 79kB




John S || 164 V6 3.0 89 || GTV V6 2.5 GP 87 || 156 2.0 TS 99
Luleå
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4474
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2006-6-9 kl 15:17


Kolla Hultmans tråd -> LÄNK

Kom ihåg att märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten som fäster kardanen mot lådan så dom kommer tillbaka exakt som dom satt tidigare. Blanda inte ihop dom! Kardanen är ballanserad med dessa och det blir vibbrationer om dom kommer ihop fel.

Danne, som bytt 2st lådor pga av diffras på sin GTV6. :dunce:


PS: Har du MSN messenger kan jag skicka verkstadsmanual på CD till dig. Annars kan ja bränna och skicka med snigelpost. U2Ua mig.

[Editerat 9-6-2006 av Maffia Alfisti]




Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
JohnyBoy
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 56
Registrerad: 2004-9-13
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: sista fixet sen

[*] Inlagd 2006-6-9 kl 15:20


tack din sörlänning :thumbsup:



John S || 164 V6 3.0 89 || GTV V6 2.5 GP 87 || 156 2.0 TS 99
Luleå
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4474
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2006-6-9 kl 18:21


Quote:
Ursprungligen postat av JohnyBoy
tack din sörlänning :thumbsup:


Hehe jag har bott i Arjeplog men jag ligger i lä breddgradsmässigt i förhållande till dig :D




Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Besar
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 640
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-6-14 kl 19:10


Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Kolla Hultmans tråd -> LÄNK

Kom ihåg att märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten som fäster kardanen mot lådan så dom kommer tillbaka exakt som dom satt tidigare. Blanda inte ihop dom! Kardanen är ballanserad med dessa och det blir vibbrationer om dom kommer ihop fel.

Danne, som bytt 2st lådor pga av diffras på sin GTV6. :dunce:


PS: Har du MSN messenger kan jag skicka verkstadsmanual på CD till dig. Annars kan ja bränna och skicka med snigelpost. U2Ua mig.

[Editerat 9-6-2006 av Maffia Alfisti]



Lyft av 9 år gammal tråd :clap:

Det här med att "märka upp bultar, muttrar och brickor till gummidonuten". Har någon mer info/erfarenhet om detta?...nu efter >9 år :)

Känns lite väl komplicerat grej att göra på linan i fabrik, kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle gå till i praktiken.
Måste ha tagit en stor del av produktionstiden bara för att få rätt på detta.

Ska kanske väga alla brickor/bultar/muttrar när jag plockar ner min, men tvivlar på att det är någon skillnad mellan dem.




Besar Jashanica
GTV6 3.0 GP - 87
75 2.5 (QV) - 87
Spider 2.0 TB - 01
Giulia Super -76
GTV - 77 (banbil)

Lotus Elan +2 - 68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325iT -09
Sålda: 156 2.0TS SP3 - 01 | 164 Super v6 - 96
GARAGET
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3503
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-6-14 kl 19:51


Jag tog det säkra före det osäkra när jag bytten hardys. Hela drivlinan påstås vara balanserad i fabrik och faktum är att det kan vara skitdrygt att få bort vibrationer efter ett byte av donuts.

Det är troligen viktigare att varje halva av linan inte roteras mot varandra då vikterna sitter på transaxlarna. Sedan ska man vara försiktig med skurvar och muttrar. Är fingängat.




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2192
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2015-6-14 kl 19:59


Det är en bra idé att försöka linjera främre/bakre axel på samma vis som innan. Skruvarna har jag inte brytt mig om - varför skulle de väga olika?

Det som jag själv tycker är lite stök är att få styrningen att sitta kvar på axel när bitarna ska ihop. Minsta våld och styrningen lägger sig fel (hoppar förbi kulan). Det går att få ihop sakerna ändå, men det blir dåligt på alla vis.

Kan tyvärr inte ge några tips, har haft ner transaxeln några gånger och inget verkar passa och så plötsligt efter 1-2-3 timmar av fruktlösa försök så passar plötsligt delarna. Bara att skruva lugnt och metodiskt.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2243
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2015-6-14 kl 20:07


Mina problem har rört distanserna under växellådsfästena, aldrig skruv och mutter till kardan. Det viktigaste är, i min bok, att hålla reda på mittenleden ifall du delar kardan där, gäller både gummit och splinsen. När jag skaffade min GTV6 var det 120 grader fel vid mittengummit, lite skakigt.

Noteras bör dock att det är olika längd på skruvarna beroende på var de sitter. Kan vara värt också att kolla att ingen balansvikt (påsvetsad plåtbit) trillat bort. Är allt sånt OK och du återmonterar med friska gummin har jag svårt att se hur det skulle bli fel.




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-6-15 kl 12:54


Jag har väldigt svårt att tro att originalplaceringen av brickor och skruvar är orörd på bilar som börjar närma sig 30-40 år och har varit med om ett antal knutbyten... Men skadar ju inte att hålla reda på det. Delar man på kardan måste man däremot hålla reda på att halvorna hamnar rätt i förhållande till varandra.
Kan även vara bra att hålla reda på förhållandet mot svänghjulen.




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Besar
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 640
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-6-15 kl 14:57


Ja precis så tänker jag med, sålänge man är lugn och metodisk...

Ställde frågan då jag har läst på flera ställen detta med att man ska märka det ena och det andra vilket låter lite osannolikt att det skulle vara designat så.
Senast var när jag laddade ner några workshops härifrån:
http://www.berlinasportivo.com/pages/wshop75.php

...innan man har skannat in så hade någon skrivit för hand just detta att man ska märka bultar/muttrar...

Nu är jag på jakt efter en diffad(LSD) bakaxel så ska jag ta tag i detta till hösten...någon som har något bra hojta till.


TransAxleSUPPL7.gif - 93kB Capture.JPG - 83kB




Besar Jashanica
GTV6 3.0 GP - 87
75 2.5 (QV) - 87
Spider 2.0 TB - 01
Giulia Super -76
GTV - 77 (banbil)

Lotus Elan +2 - 68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325iT -09
Sålda: 156 2.0TS SP3 - 01 | 164 Super v6 - 96
GARAGET
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 53.6% - SQL: 46.4%]