AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Lancia Kappa - någon med info ?
plirum
Alfa-freak

Registrerad: 2003-8-25
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: brumm

thumbup.gif Inlagd 2006-8-29 kl 23:15
Lancia Kappa - någon med info ?

Är det någon som vet något mera ingående om Lancia Kappa ?

Vad jag vet så:

1. Såldes den inte i Sverige, (Lancia hade väl inte någon ÅF i Sverige helt enkelt gissar jag inte alltför vilt på)

2. Finns den med många olika motoralternativ, varvav turbon är en vidareutvecklad version av motorn som satt i Fiat Coupen, (fyrcylindriga), - var kommer V6:an ifrån ?

3. Har den fått relativt bra kritik i pressen.

4. Kan de flesta reservdelar tas hem av Fiat tämligen enkelt.

Är det en någorlunda bra idé att importera en sådan här till Sverige ? - De verkar ju ge otroligt mycket bil för pengarna..

Hur är det ställt med kvalitén överlag ? - Hur upplevs indredningen ?, hur är det ställd med köregenskaperna ? - Någon som överhuvudtaget har kört/ägt någon ?

Förövrigt läste jag någonstans på detta forum att de skulle gå "tystare än en 166:a", vilket bådar ganska gott, då jag iofs inte kört någon 166:a, men är ute efter en bekväm, komfortkryssare i liten prisklass.

Johan L

nu med:
förgasarvrôl X 4
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GE
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline

Humör: :evil:

[*] Inlagd 2006-8-30 kl 00:46

1, Nej

2, Vissa modeller av Kappa använder sig av Alfas V6:a

3, Vet ej...

4, Knappast, dom klarar ju knappt att ta hem delar till bilarna som dom säljer här i Sverige.

Jag tippar på att det är ungefär "alfakvalitet" och du kan förvänta dig mer komfort än sport. För övrigt så är Alfa 166 byggd på en variant av Kappas bottenplatta.

[Editerat 29-8-2006 av GE]

Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2006-8-30 kl 06:48

Tjena!

Gå in på www.carsfromitaly.net så får du mer info.

2. Det finns även en 5 cylindrig turbo(samma som i Fiat Coupé?) att tillgå.

3. Ingen aning, men nere i Rom i våras såg man mängder av Kapp och Lybra, verkar vara fina bilar.

4. Reservdelar tror jag inte är något problem. Antingen kör man genom Olle O eller så importerar man själv. Precis som med Alfa delarna.

Jag har varit inne på att skaffa en Kappa själv. Men det har blivit Alfa 166 båda gångerna. Den delar VÄLDIGT mycket med Alfa 166, så det måste vara en bra bil :D Inredning ser nästan identisk ut till exempel.

166'an är en av de tystare bilar som finns, så om den är ännu tystare är det bara att gratulera!

Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plirum
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-8-30 kl 13:58

Trevligt värre, trodde att den gammla klassikern carsfromitaly.com var totalnere, har inte fungerat för mig iallafall på jag vet inte hur länge - men nu fungerar den ju faktiskt, mycket lägligt ! :thumbsup:

Vad trevligt, det finns ju fullt med femcylindriga motorer till Kappan, den på ca 150 är nog lite för klen, men 2.4:an på ca 175 hästar torde passa ypperligt i biltypen. Merkostnaden för en turbo eller V6:a tycker jag är lite för stora, hela idén med projektet är ju att det ska vara hyffsat ekonomiskt, och då känns det som man får nöjda sig med de vanliga femmorna - vilket iofs inte är helt fy skam, - jag har hellre 2.4:an än 2.0 turbo i bilen - säkerligen trevligare i stadstrafik, samt ett, förmodat, småtrevligt morrande under huven istället för ljudet av ännu en turbofyra...

Det är även trevligt med de många sambanden till 166:an - det är nämligen en sådan som jag egentligen skulle vilja ha, men tycker att de fortfarande kostar aningens mycket för min smak - missförstå mig rätt nu, de verkar prisvärda till tusen, men en hederlig arbetargrabb som jag väntar gärna ytterligare några år i fall som detta :P

Skulle inte vara helt fel med Kappa i några år, för att sedan, (troligen), byta upp sig till Thesis - så känns det just nu, men känner jag mig själv rätt lär jag väl hinna med att ändra uppfattning 10 ggr före nästa bilköp blir aktuellt..

Johan L

nu med:
förgasarvrôl X 4
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare

Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2007-1-22 kl 20:30

Fanns även med exakt samma motor som Coupe 20VT, 2liters 5cyl turbo med 220hk..
Köp! De är riktigt genomarbetade de nyare Lanciorna, min far har en jäkligt solid Lancia Lybra kombi 2.0 20V. :steering:
freda155
AP\'s motorjounalist

Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline

Humör: Nu kör vi! (snart)

[*] Inlagd 2007-1-22 kl 21:05

Mikael Stjerna på Teknikens Värld har ägt en. Ta kontakt med honom vetja.

Max Defrost / Fredrik Langendorf
Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. - ChuckNorrisFacts.com
1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen
2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999 Lexus IS 200
Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155 2,0 16V Sport
plirum
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-2-2 kl 01:36

Jasså, denna tråd har väckts till liv igen :cool:

Tja, bilbyte till våren/sommaren kan komma att ske lite beroende på alla möjliga olika faktorer. Och Kappan är väl inte helt ute ur bilden än iofs.

Det som jag gillar minst är dock att det iallafall känns som det kan bli en hel del problem med allitfrån reservdelar till verkstäder som inte kan modellen som sådan. Är väl det som gör mig mest tveksam till ett Kappa-köp. Å andra sidan är ju alla bilar i grunden samma skrot och korn, och modellen som sådan är ju knappast "rocket science".

Fedrik - Tackar, det är inte helt omöjligt att jag gör så lite längre fram i vår, om nu detta blir av.

Johan L

nu med:
förgasarvrôl X 4
Svante
Alfista

Befinner sig: Täby
Medlemmen är Offline

Humör: Cigarrgubbe

[*] Inlagd 2007-2-12 kl 22:59
Jag kör Lancia Kappa

Som bruksbil använder jag en Kappa 2.4 (den femcylindriga motorn) av årsmodell -95. Det var min dåvarande svåger (Lanciagalning) som tog hem den från Tyskland -98. Något år senare övertog jag bilen som då gått 8000 mil. Nu har den gått drygt 21000 och de flesta blir förvånade över hur bra den hållt sig, även om jag själv börjar fundera på om det inte är dags att byta.

Jag har alltid varit fantastiskt nöjd med bilen och det har inte varit mer problem än man har anledning att vänta sig på en äldre bil. Invändigt upplever jag Kappan som betydligt rymligare än 166.

Det har aldrig varit problem med reservdelar. Jag anlitar Powercar i Årsta och Mori har inte större problem att skaffa delar till Kappan än vad han har med min 916 GTV, snarare mindre verkar det.

Har du mer detaljerade frågor är du också välkommen att maila mig direkt.

Mvh

Svante

Svante Johansson
James
Alfista

Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2007-2-13 kl 01:26

min farsa har en 2.0t kappa kombi. den bilen går som ett skott!! 220hk :rockon: tagga ner å ytterst få kombis hänger med!! det är en 99a som när han köpte den hade gått 14000mil, nu har den nog rullat 21000mil. vet att han bytt dämparna bak och någon del i kopplingen? annars inget konstigt. riktigt bra långfärdsbil då man åker tyst och bekvämt. bromsarna är rejäla doningar från brembo, nog samma som på fiat coupe 20v turbon. Utrymmena i kombin är riktigt bra. Till en rolig sak..när farsan skulle köpa den var morsan kritisk till köp av en italiensk bil efter att en 155a spenderat för mycket tid på verkstad, men nu får man inget ont säga om "HENNES" lancia :D

James Edberg, Halmstad
Maserati QP -08 | Spider v6 -99 | Stelvio 2.2 super -17 | V70 bi-fuel -06
Mr.Hammond
Alfista

Registrerad: 2003-9-14
Befinner sig: Skäcklinge Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Fantastico!

thumbup.gif Inlagd 2007-8-10 kl 18:39

Jag Har en Mycket Fin Lancia Lybra SW Kombi 2,0 5 Cyl Med all utr.till salu.Finns på blocket.Pris 99.000:-

Upp till toppen