AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  48
Författare: Ämne: ISO RIVOLTA Grifo 1968
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2007-1-3 kl 13:21

Och det mesta av framvagnsdelarna från tysklandsresan.
Tack Bacchus - hoppas att inte kvällen slutade i ölförgiftning! -Jag ringer snart igen.:beerchug:

000_1235.jpg - 142kB

-Gunnar Dahlberg-

Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
David Boman
Nu utan Narrskor

Registrerad: 2003-7-16
Befinner sig: Hammarö/Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2007-1-3 kl 14:19

Tjusigt Gunnar!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Jkallviks
Alfista

Registrerad: 2005-2-4
Befinner sig: Hässelby
Medlemmen är Offline

Humör: Black is beautiful

[*] Inlagd 2007-1-3 kl 19:47

Härligt Gunnar! Pulverlacken nästa. Tomas fixar det mesta och färgen sitter fast :D. Lova att du inte sprutar på Corrostabil färg! :dunce: Det gjorde jag...:evil:

Nu: Alfa Romeo Giulia Spider -64

Tidigare: Alfa Romeo 75 America -91 / Alfa Romeo Alfetta GTV -76

CAR#5100 / Joakim Källviks
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-2-9 kl 11:48
Hmmmm....

Pulverlack eller elförzinkning av chassiedelarna ????
Pulverlacken blir snyggare men den blir tjock i materialet och det är ett elände att trycka i nya bussningar i reaktionsstag utan att skada ytorna.
Elförzinkning ger en silverflammig yta men sitter fast ordentligt och zinken bygger inte alls lika mycket.
Personlgen gillar jag svarta chassiedetaljer men man kanske kan lackera de förrzinkade detaljerna svarta.
Diskuterade ämnet med en renoveringsvan bekant som alltid använde 2K lack med bra resultat.
Kommentarer och tips är ytterst välkomna då nästan alla delar är blästrade och väntar på ytbehandling.
:beerchug:

-Gunnar Dahlberg-

Guson
Alfa-freak

Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2007-2-9 kl 12:16

Det kan vara svårt att få färgen att sitta på zinken. Har inte provat själv men kompisar har haft flagande färg på zinkade bitar. Själv lackade jag bärarmarna med 2k grund och 2k täcklack. Lackskadorna efter monteringen av bussningarna var begränsade och det blev värre repor vid monteringen av bärarmarna i karossen.:(

Guson

Tomas Gunnarsson
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 09:49
Bromsuppgradering fram !

Ropade in ett par manliga bromsok på eBay - Brembo 4-kolvs från Porsche 996 Turbo. Skall få nya adapters och ett par matchande, ventilerade skivor fram för att ersätta original gjutjärnsok och solida skivor.
Några kg. sparad vikt i hjulupphängningen och avsevärt större beläggarea :thumbsup:
Original gjutjärnsklump i mitten.....

000_1283.jpg - 123kB

-Gunnar Dahlberg-

Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 09:56
Motorn på plats i garaget

355" smallblock Cheva med effekt runt 400 hk, motorns innehåll var inte riktigt som utlovat men tack vare viss skepsis till rasen Homo sapiens, hade inte full betalning gjorts till säljaren som fick finna sig i en prisreduktion.
Detta kan tillskrivas 5_minutes_alone´s plastfarsa som var och tittade på motorn och levererade en något nedslående dom. -Borde ha låtit honom bygga motor till bilen istället.

000_1285.jpg - 116kB

-Gunnar Dahlberg-

Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 10:03
Div. nya delar väntar på montering.

Ett stort bekymmer är att verkstadshandböcker och reservdelskataloger inte existerar till ISO.
Många delar är plockade från andra märken och det gäller att inte bli uppkörd av säljare som annonserar t.ex ett nytt tändningslås som en unik ISO-del fast att det kommer ifrån en Fiat......

000_1288.jpg - 142kB

-Gunnar Dahlberg-

Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 10:10
Lutar åt elförzinkning....

I stort sett alla chassiedelar och div. stag, lamphållare, fästjärn o.s.v har nu passerat glasblästern.
Det blir antagligen elförzinkning, bussningsmontering och slutligen lackering med betande grund och svart topplack för att slippa rostens härjningar i fortsättningen.
En god vän som är billackerare har en Montreal som skall få motsvarande behandling av chassie/bromsar = arbetsbyte gäller.

000_1286.jpg - 189kB

-Gunnar Dahlberg-

Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 19:21
Nya kulbultar till bärarmarna fram.

Levererade från USA tillsammans med komplett set bussningar till framvagnen (ej på bild)

000_1289.jpg - 65kB

-Gunnar Dahlberg-

Jkallviks
Alfista

Registrerad: 2005-2-4
Befinner sig: Hässelby
Medlemmen är Offline

Humör: Black is beautiful

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 21:22

Härligt Gunnar! Tänk vad mycket godis det rymmer i en banankartong :D

Nu: Alfa Romeo Giulia Spider -64

Tidigare: Alfa Romeo 75 America -91 / Alfa Romeo Alfetta GTV -76

CAR#5100 / Joakim Källviks
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Jota 5084
Junior Alfista
**

Registrerad: 2005-12-18
Befinner sig: Kållered
Medlemmen är Offline

Humör: Miura sugen

[*] Inlagd 2007-3-13 kl 08:47

Snygg bil Gunnar, jag har sett en mörkblåmet. 7-Litri ett par gånger i området där jag bor, men det var ett tag sen sist. En liten fråga bara, varför sätter du på Porsche ok på bilen och funderar på att sätta in en Z06 motor i den? Ska inte en bil som den här vara i orginalskick? Eller är det som med Pantera och andra Italienska "bastards" att så många är ombygda att det inte på verkar värderingen av fordonet?

Eric Andersson
ex. -Scuderia Rosso-
CAR Mebmber:12456
Alfa Romeo 159SW 1750Tbi Ti -11
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-13 kl 09:00

En liten fråga bara, varför sätter du på Porsche ok på bilen och funderar på att sätta in en Z06 motor i den? Ska inte en bil som den här vara i orginalskick? Eller är det som med Pantera och andra Italienska "bastards" att så många är ombygda att det inte på verkar värderingen av fordonet?
-----------------------------------------------------------------------------

Originalskick är nog alltid att fördra om man vill behålla värdet på en Grifo - och Ja, jag börjar vackla lite i fråga om motorn (Z06-alternativet) mest p.g.a de skyhöga kostnader som detta drar med sig men även ,som du är inne på, värdet på bilen vid ev. försäljning.
Jag har aldrig ens funderat på att sälja den här bilen och tänkt att bygga ihop den precis så som jag själv vill ha den, med reservationen att aldrig modifiera själva karossen.
På senare tid har prisutvecklingen på ISO´s och Grifomodellen i synnerhet stuckit som en raket och därmed funderar man självklart på vad en fet köpeskilling kan omvandlas till, i form av andra fordon....
Bromsarna däremot är en ren säkerhetsdetalj som kan skiftas tillbaka den dag man blir så mycket gubbe att hastighetsgränserna inte överstigs...
:beerchug:

-Gunnar Dahlberg-

Guson
Alfa-freak

Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2007-3-13 kl 09:11

Nja, det är inte riktigt så att man kan bygga om en Pantera hur som helst utan att det påverkar värdet. De gamla 80-talsbyggena med hemgjorda breddningar är ganska kalla på marknaden idag tex. Själv försöker jag göra moddarna så reversibla som möjligt. Visst, jag kan borra lite hål för kablar och slangar men där går väl gränsen.

Grifo, originaloken är samma som Mangusta och Pantera Gr3 (de har samma belägg iaf enl. EBCs rek-tabell) , det kanske finns vettiga ventilerade skivor som passar direkt i de oken? Jag bytte från solida (20 mm tjocka) till ventilerade i mina originalok både fram och bak med ganska lite filande.

Guson

Tomas Gunnarsson
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-3-13 kl 09:27

Grifo, originaloken är samma som Mangusta och Pantera Gr3 (de har samma belägg iaf enl. EBCs rek-tabell) , det kanske finns vettiga ventilerade skivor som passar direkt i de oken? Jag bytte från solida (20 mm tjocka) till ventilerade i mina originalok både fram och bak med ganska lite filande.

Guson

------------------------------------------------------------------------------

Tack för tipset, var hittar man EBC-tabellen ?
Vill ändå slippa 5 kg. gjutjärnsklumparna och tyvärr har ISO lite udda bromsskivelösning med skivan bultad vid hjulhubben med 10-12 st M8 skruvar istället för att hjulbultarna går igenom skivan.
Detta gör att man ändå får räkna med att svarva nya fästnav till ventilerade skivor - inget större bekymmer när man har kompisar som jobbar med svarv- och fräsmaskiner.
PS Porsche-oken kommer att bli av med logotypen och få ny svart färg så ingen skall behöva lida av den illröda rally-Nisse-kulören på den här bilen... DS

-Gunnar Dahlberg-

Pages:  1  ..  3    5    7  ..  48

Upp till toppen