AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  19
Författare: Ämne: 75 turbo projekt
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-18 kl 13:45
75 turbo projekt


Nu håller jag på med att "modifiera" 75'an. Front monterad IC, större turbo, avstämt grenrör, egentillverkad wasgate ( kopierad och modifierad ), 4 spjälls insug, MSS ( programerbart sprut )
Fler bilder kommer med tiden.......

Rörhög och IC.JPG - 103kB
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2004-1-18 kl 14:05
Hakuna matata!


Snyggt ormbo!
Fler bilder och mer text åt folket!
Det här såg riktigt intressant ut.




Sannino Cicli, Columbus MS
AP#94
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-18 kl 14:23
Turbo....


Det är lite skilnad på gamm turbon och den nya....
Är det någon som känner igen den och vet vad det är för modell.
Det enda jag vet är att det är en Holset men inte vilken typ. Den liknar kanske en HX40 i storlek tror jag. Skulle vilja ha fler uppgifter på den.

Gammla & Nya turbon.JPG - 114kB
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-18 kl 19:59
IC


Intercoolern kommer från en Scania som jag kapade av ca i mitten. Det var lite pyssel men den går dit bakom fronten.

Ic.JPG - 353kB
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
x1.9
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 361
Registrerad: 2003-1-22
Befinner sig: Gimo (NÖ om Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Sierra Echo

[*] Inlagd 2004-1-18 kl 20:46
Mera fläkt åt folket.


Ja det var en redig fön du fått tag på.

Stort beröm för det fina "rörmokeriet"
:smash:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AlfaRobban
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 658
Registrerad: 2002-7-7
Befinner sig: Brunnbäck
Medlemmen är Offline

Humör: RO-Konstruktion

[*] Inlagd 2004-1-21 kl 15:13


En liten fråga bara! Varför byggt grenröret på det viset? Avgaserna hinner bli iskalla innan dom når avgashuset. Misstänker att det inte är grenröret som skulle begränsa effekten om det inte vore ett avstämt grenrör. Tycker själv att det är snyggare med ett mer kompakt grenrör så att man inte trasslar in sig när man ska skruva. Vad hade du tänkt ha för storlek på rören till wastegaten?
Kul att det är lite byggen på gång! Vad siktar du på för effekt?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-21 kl 20:06
Långa primärrör


Varför jag bygger så långa primärrör.... Det är så att jag har pratat med en grabb som kör dragracing med BMW 2,0 motor, för övrigt så vet den killen vad han pratar om, och han har sysslat i många år med turboladdning . Efter ca 900 mm från förbränningsrummet så "slocknar" gaserna, dom brinner alltså i en flamma tills dess, och då gaser blir kalla så ökar denciteten på dom, de blir mer kompakta, detta ökar verknings graden asevärt på turbomotorer. Denna man har kört många motorer i dynobänkar och har provat på olika längder. Titta på F1 bilar, dom har turbon vid bak hjulet och väldigt låååånga primärrör det kan inte va för inte eller....?
Kalla gaser är bättre än varma för turbon också. Primärrören har jag tillverkat i 44,5 x2,0mm rostfritt och jag hade tänkt att de till wasgaten blir i 33,7x2,0 från varje bank ( 1-4, 2-3 ) tills de går ihop till 44,5 in i wasgaten.
Hade väl tänkt +300 hk och jag hoppas att jag når dit. Jag skall åka till samma rullar och bromsa den då jag är klar också.
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
AlfaRobban
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 658
Registrerad: 2002-7-7
Befinner sig: Brunnbäck
Medlemmen är Offline

Humör: RO-Konstruktion

[*] Inlagd 2004-1-21 kl 21:12


Varför lindar man då grenröret med avgasbandage om man vill ha kallare avgaser till turbo? Värme är energi!
Grenröret ska vara så kort som möjligt och så rakt som möjligt. Förbränningen sker i toppen!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AJ
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2699
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2004-1-22 kl 17:03
Även om jag tycker det var ett snyggt rör.


Så måste jag nog hålla med Robban, värmen är en del av energin som driver turbon, dock är det ju inte bra med för mycket av det goda av andra anledningar.



Sannino Cicli, Columbus MS
AP#94
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Desmo
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 46
Registrerad: 2002-11-26
Befinner sig: Skillingaryd ,Småland
Medlemmen är Offline

Humör: Tokvarv

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 19:23


Följt disk. med nöje.... :)

Har en "ruggigt" bra bok i ämnet "Maximum Boost" av Corky Bell.
Där kan man läsa (utan att hävda att det är den enda sanningen)

`Heat retention is important.The more heat that can be retained inside the manifold,the less the thermal-lag portion of the total turbo lag.´

Verkar som om man så mycket så möjligt ska försöka hålla avgasernas värme inne i grenröret fram turbon,för att få så mycket effekt som möjligt ,sedan kan det ju säkert finnas andra anledningar till "kyla" ner avgaserna, te.x att turbons livslängd blir längre med kallare "miljö"

Vet inte så mycket men försöker lära mig och "snappa" upp lärdomar här och var.

Bättre att att lära sig av andras misstag,än sina egna ;)




Mats Carlsson
Alfa 75T,156 GTA,156 2.5
Ducati 916,900SS, ST2
Lambretta "Blå och snabb"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 19:56
Värme


Desmo jag tror du och ni andra har rätt....men helt ärligt, hur mycket värme tror ni man förlorar på att ha 1m rör i stället för 3 dm, mätbart tror jag men inte mer. Avgaspulserna går i ljudets hastighet. Det är längden som har betydelse för pulserna. Jag tror även att får turbon lite svalare avgaser mår den bättre och håller längre. Varför har F1 motorer långa rör ? Leta upp bilder på turboagg som bromsas och titta på hur varma mitten rörerna blir jämfört med de yttersta, det bildas ett mottryck om inte rören är lika långa.
Varför andvänder man IC... jo du kyler luften för att öka fyllnadsgraden innan den skall "arbeta", långa rör så "kyls" luften av , så mycket så att gasera slocknar i alla fall, tills de skall "arbeta" i turbon. Det ökar fyllnadsgraden.
Hoppas jag tror rätt annars får någon rätta mig. :bondage:
Då du lindar med avgasbandage så isolerar du omgivningen från värme.
Förbränningen sker helt klart i toppen , men turbon skall ju också arbeta. Nu hoppas jag på motsatta teorier också !
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 20:11


Styra värmen i avgaserna gör du med bränsle och tändning, att ha långa rör kan vara bra men då om man ligger och pressar mycket på bana med en tät låda, för en gatbil där man ofta ligger på dellast och behöver "snurra igång" turbon så är korta kompakta rör att föredra då man får en mycket starkare puls.
Kyler du avgaserna så blir de ju mindre -> lägre tryck vid turbininlopp -> lägre effektivitet.
Man förlorar mängder med energi på långa rör, arean på rören är ju rätt mycket större om man förlänger alla rör en decimeter t ex.
Att linda rören kan vara bra men det är större risk för sprickor och rost.

Att jämföra med insugningssidan går inte, en kolvmotor som skall förbränna färskgas är nåt helt annat än en turbin.

Turbon är konstruerad för att jobba i de höga temperaturer som man når och de tar ingen skada av det så länge man har olja och vatten och inte överdrivna temperaturer, en avgastemp på 900 grader kan man nog se som helt lugnt om man har koll på grejerna.
OrginalSaabar ligger runt 950 grader och de är ju konstruerade för att hålla.




Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Kunta
GALEEN
AP\'s-dansbans-kille
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2556
Registrerad: 2002-6-26
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: Äldre

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 20:21


Från en som försöker lära sig, har ju ett eget litet tryck & pys projekt numera :D

Valet av grenrörs materialet är viktigt vad jag har förstått då man vill ha ett material som leder värme bra. För varma gaser har större volym och då vi pratar om en turbin så är d väl det att föredra före "kallare & kompaktare?" gaser?
Sedan lindar man väl för att dels inte bränna upp omgivningen i motorutrymmet samt bibehålla värmen i rören?
Är jag ute och cyklar nu?

:dunce:




-Kenth Wiklund-
75 3.0 Potenziata #75
A4 1.8T
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
5_Minutes_Alone
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 421
Registrerad: 2003-2-10
Befinner sig: Krylbo
Medlemmen är Offline

Humör: Fan ta alla!

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 20:40


Quote:
Ursprungligen postat av palle Titta på F1 bilar, dom har turbon vid bak hjulet och väldigt låååånga primärrör det kan inte va för inte eller....?

Så långa rör har dom inte, förövrigt så slutade man med turbo i F1 bilar 1989, och utveklingen av turbo har inte direkt stått still dom senaste 15 åren




\"Face it: EVERYTHING YOU KNOW IS A LIE, and there is no room for apathy given our limitid chances of survival in this darwinian world\"
2x alfa 75 Turbo
Gillet Herstal 1951
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2004-1-22 kl 20:51
Mitt projekt


Visst dom har slutat men förstår ni principen ? BMW ...då dom byggde motorerna så hade dom långa rör, över 1 m, och kallare gaser HAR högre dencitet, även turbon har friktion och alstrar värme i sig själv.
Så här har jag tänkt att bygga i alla fall och följ med mig tills jag har provkört och utvärderat så får vi se om jag har misslyckats :wall: eller lyckats:D
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  19

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 26.1% - SQL: 73.9%]