AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Gratis trådlöst om man bjussar själv
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-11-30 kl 23:26
Gratis trådlöst om man bjussar själv

http://nyteknik.se/art/48054
http://www.blifonero.nu/

Arvidsjaur ska få en accesspunkt :)

Edit: Hitech-Arvids hade redan, blev #3 iafalll

[Editerat 30/11-2006 av jol]

Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mopar
alfa-lös

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline

Humör: Djävlig

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 06:42

Det verkliga problemet infinner sig väl när pervo-åke surfar barnporr utanför din lägenhet och DU åker fast eftersom det är din IP !!!

/mopar

Thomas Pettersson

\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
Alx
Alfista

Registrerad: 2003-3-7
Befinner sig: Stockholm, Tyresö
Medlemmen är Offline

Humör: I come in peace

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 07:10

Quote:
Ursprungligen postat av mopar
Det verkliga problemet infinner sig väl när pervo-åke surfar barnporr utanför din lägenhet och DU åker fast eftersom det är din IP !!!

/mopar

Ja, undrar hur lagen tolkas i ett sådant fall? När man blir uppmanad av bolaget att ha den påslagen alltså.

Man kan ju försvåra lite för andra att koppla upp sig på sin lina i alla fall. Men efter vad jag har förstått och hört så är det förvånansvärt många som kör trådlöst/oskyddat.

Anders Duhrin, Tyresö
fd 155 Q4,147 ts
jol
AP\'s mekblad

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 12:11

Quote:
Ursprungligen postat av Alx
Quote:
Ursprungligen postat av mopar

/mopar

Ja, undrar hur lagen tolkas i ett sådant fall? När man blir uppmanad av bolaget att ha den påslagen alltså.

Man kan ju försvåra lite för andra att koppla upp sig på sin lina i alla fall. Men efter vad jag har förstått och hört så är det förvånansvärt många som kör trådlöst/oskyddat.

Läs på om hur tekniken fungerar.
Angående barnporren vet jag inte, man använde anävndarnamn och lösenord för att logga in på andras nätverk... undrar hur macdonalds sj flygplatser mfl löser detta, då det i princip är samma sak.

Peter Strandberg
Bilder på allt
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!

Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline

Humör: TEFFAKLUMPEN!!

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 12:32

Även om ett trådlöst nätverk är krypterat är det i regel löjligt enkelt att "knäck". Gäller bara att sniffa på tillräckligt mycket data. Det blir bara svårare att förklara för rätten att "det var någon annan som surfade på mitt nät".

Linus Erlandsson
Ingen Alfa :(
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA -04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
theseal
Mr Center of the Universe

Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 12:54

talar med egen erf.?

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Alx
Alfista

Registrerad: 2003-3-7
Befinner sig: Stockholm, Tyresö
Medlemmen är Offline

Humör: I come in peace

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 13:39

Tanken verkar ju god och routern har ett publikt och ett privat LAN samt FON-inloggning krävs.

Rent privat så köper jag nog hellre en egen trådlös enhet som jag, om jag vill, kan dela med grannar.

Men detta tycker jag verkar riktigt vettigt för bensinmackar, 7-11 och andra som förmodligen redan har en uppkoppling och med detta kan få nya/fler kunder.

Anders Duhrin, Tyresö
fd 155 Q4,147 ts
jol
AP\'s mekblad

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 14:20

Quote:
Ursprungligen postat av lusen
Även om ett trådlöst nätverk är krypterat är det i regel löjligt enkelt att "knäck". Gäller bara att sniffa på tillräckligt mycket data. Det blir bara svårare att förklara för rätten att "det var någon annan som surfade på mitt nät".

"Enkelt" om man är tillräckligt insatt (och nördig :D), jag kollade upp hur pass krångligt det var men hann få låna en wifi-router till mitt eget nät innan jag knäckte nån av grannarnas..
Ser det mest som en möjlighet att få ett gratis trådlöst nätverk.

Peter Strandberg
Bilder på allt
theseal
Mr Center of the Universe

Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 14:34

förmodligen så sitter lus grannar inne, allihopa, för diverse skimming brott, barnporrbrott osv..

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Jukka
Alfista

Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2006-12-1 kl 16:28
Risker....

Visst finns det risker med att joina Fon, ungefär samma risker som att ha ett vanligt oskyddat nät, då tex Göteborg är fullt med oskyddade nät tror jag att terrorister/annat sjukt folk använder dom näten istället då man slipper
registrera sig....

Har själv kört Fon hemma sen Juni, kanonfint när man skall ut o semestera och har kartor med fonpunkter med sig...

SL!
Jukka

[Editerat 1-12-2006 av Jukka]

-> Jukka Turunen<- Göteborg
What is better than a Alfa romeo ?
Easy!, two Alfa romeos! :-) check:
http://www.turunen.nu/alfa.html
jol
AP\'s mekblad

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-1-3 kl 19:32

Hade fått paketet den 28e, tog sin tid...men jag var inte ensam att begära den så det var väl förståeligt.
vad som fanns i paketet, det var ganska slitet, tex skivan var knäckt så jag fick vända mig till dokumentationen på den här adressen istället: http://www.blifonero.nu/fon-support.html

Inte krångligare än vanligt, man kopplar in den i routern och så får man två trådlösa nätverk, ett lösenordsskyddat med full fart och ett annat man loggar in med sitt fon-användarnamn med. Antingen gratis eller betal det ställer man in själv, man kan justera hastigheten för den delen med.
Det går också att ställa in en sida man får surfa på utan att regga sig/logga in på inloggningssidan, så de som har vägarna förbi får surfa på alfapower från mig :)

summa summarum det funkar bra och var ett billigt sätt att få gratis wifi till sitt nätverk.

Peter Strandberg
Bilder på allt

Upp till toppen