Pages:
1
2
3
..
43 |
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Jockes gula Sprint. - I trafik igen
Blir en byggtråd av detta istället.

Lite historik:
Bilen köpte jag augusti 1989. Då var den silvermetallic och helt i originalutförande. Skicket var långt ifrån på topp klarlackssläpp, allmänt
rostig och fulsprayad på hjulhuskanter och trösklar med bodyspray. I den ena tröskeln hade något pucko spacklat in en gammal bilinnerslang Annars var karossen "orörd" plåtmässigt.
Motorn knackade ganska hårt vid provstart. Tur att försäljaren inte haft igång den på ett tag. Hade varit surt att upptäcka det när man kommit hem.
Lyckades nu att pruta ner bilen från dom de begärda 15000:- till 10000:- tack vare lagerknacket.
Troligen så hade någon tidigare ägare slarvat med oljebyte och använt sig av fel typ av oljefilter.
Motorn åkte ur ganska omgående och block/vev lämnades in hos en motorrenoveringsfirma.
Under sommarlovet -90 påbörjades karossrenoveringen, något som tog nära 4-år då jag stundtals tröttnade på det.
Påskhelgen -94 kunde jag äntligen påbörja ihopmonteringen av en helt rensad rostlagad och nylackerad kaross. I slutet på maj var bilen klar. Då med
original 1.5 block/vev men med 95Hk toppar & dubbla dubbelweberförgasare från en Sprint -83 som även stod som donator för faceliften som gjordes vid
renoveringen.
Dom fula sidolisterna användes aldrig utan jag siktade på att uppdatera bilen utseendemässigt till den sista versionen tillverkad mellan 88-89 som
hade 1.7iE maskin. Monterade också en Zender bakvinge som köptes från Alfa Rosso i Gbg.
tillsammans med bla. extraktorgrenrör och mittljuddämpare från CSC. Byggde en hemmabygd slutdämpare med dubbla kromade utsläpp från Ansa som
inhandlats tidigare. En el-taklucka med både tillt och skjutfunktion monterades.
Växellådan togs från en Sprint -83 (8-bult), tyvärr lät denna låda lite illa på backen, något som senare gör att jag måste byta hela lådan.
Chassie original Alfasud spec. självklart monterades allt med nya bussningar runt om.
Fälgar 14" Mim 6 ekrade 6" breda med 185/60 däck
Sommaren 1996 så råkade jag ut för vevaxelhaveri (vevaxeln gick av!) då ersattes motorn med en 1.5 på 105Hk samtidigt så monterades en
servostyrning från en 33 nuova.
Fälgar byttes till 15" Cromodora Foss 7" breda med 195/50 däck.
Pillade i samma veva dit sidokjolar från en tidig Alfa 33. Spacklade igen skarven mellan de olika kjolhalvorna som nu hamnade mitt under dörren på
Sprinten. Denna skarv sitter mitt mellan fram och bakdörr på en 33:a. Kjolarna monterades med specialtillverkade aluminiumfästen som fästes på
karossen med dubbelhäftande tejp. Kjolarna skruvades också fast i fram och bakkant och under tröskeln.
Växellådan bytes senare under hösten ut pga. havererat backdrev. Nu togs lådan från en Sprint Veloce -86 (10 bult).
Våren 1998 ersattes det hemmabyggda slutröret med det fetaste slutröret CSC hade på den tiden. Senare under året ersattes 1.5:an av en 1.7iE motor
med lite öppnare kanaler än original. Insprutet behölls.
Bromsarna och framvagnen byggdes samtidigt om till 33 16V spec. dvs. med ventillerade 239x22mm skivor med flytande 1 kolvsok. (Samma bromsar som
Sprint 1.7iE och 33 QV har)Huvudcylinder och lastventil bytes också. Samtliga rör drogs om för att få dubbla kretsar även bak. Alla delar som inte var
nya hämtades från en 33 16V, bakoken byttes dock till Alfetta ok då jag ej lyckades komma över en 33 16V axel med skivbromsar. Tarox stålomspunna
slangar monterades också och självklart så fylldes systemet upp med ny bromsvätska.
Våren 2003 byttes 15" fälgarna ut mot 17" ATP Grand Tour 7,5"breda med 225/35 däck. Original Alfasud bakaxel skränktes 2,5 grader för att få mera
toe-in och på så sätt även få bättre frigång för dom fetare hjulen.
En Quaife ATB diffbroms inhandlades också, tyvärr blir den liggande omonterad pga. att jag glömt att jag tidigare bytt till växellåda med 10 bults
diff. Quaifen är av 8 bults varianten. Bilen ställdes undan i September pga. att jag köpt mig en 164QV -91.
2005 fick jag ett ryck och alla bussningar i framvagnen byttes till Powerflex, till original 22mm kränghämmare (Sud Ti och tidiga Sprint) användes
original gummibussningar och Superflex bussningar i ändarna.
Hittade också en växellåda med 8 bults diff i mina gömmor (från en fd. Engelsk registrerad Sprint -85) med samma utväxling som jag tidigare hade på
den med 10 bults diff. Lådan plockades isär men tyvärr var lagren lite dåliga och efter byte till nya lager stämde ej inshimsningen av diffen. Byte
samtidigt bakgaveln på växellådan till en uppdaterad version från en 33 Nuova som har ett riktigt nållager för växelföraren istället för enbart en
packbox som tidigare bilar har. Jag modifierade gaveln ytterligare genom att monterade dubbla packboxar i för att ytterligare minimera risken för
läckage. Detta gjordes med hjälp av kemisk metall för att bygga upp en extra läge för en extra packbox.
Ledsnade sedan igen pga. diffen och "skiten" (bilen) blev åter stående.
September 2006 köptes 2st Brembo 4-kolvsok från en 147GTA -06 från England via eBay. Planen var att montera dom på Sprinten. Testade oken på en
33 16V (med trumbromsar bak och säkert dålig bromsvätska i systemet) vid årsskiftet, det fungerade så där bra med grym låsning och svampig känsla. Då
oken visade sig vara den senare typen dvs. 270mm oken tillhörande 330x32mm skivorna trots att objektbeskrivningen på eBay sa att det var ok till
305x28mm skivorna så får jag nu inte plats med dom nya bromsarna i mina gamla 15" fälgar. Det skulle enligt mina tidigare beräkningar fungera fint med
dom tidiga "små" 220mm GTA oken tillsammans med 155 V6/Q4 skivor (284x22mm)
Våren 2007 blev suget för stort då både Beatwise och AR155V6:s byggtrådar här på AP innehållande Sprint fått mig att inse att jag bara måste
plocka fram bilen igen.
Började i April månad med att montera Quaife diffen och shimsa in den tillsammans med dom nya lagerna i hubbarna.
Brembo 147/156 GTA oken monterades ihop med Fiat Coupe skivor i storlek 305x28mm. Använde mig av 166 3.2 belägg då dessa har 310x28mm skivor men
övrigt identiska mått på belägg som dom sena 147 / 156 GTA oken har. Fick därför lite tjockare belägg som fyller upp skillnaden mellan 32mm och 28mm
skivtjokleken. Oken monterades först på bilen med mina testfästen då jag inte fått dom riktiga fästerna tillverkade än.
Hann precis få bilen besiktigad och klar för att kunna åka upp till Skoklosterträffen den 1 Maj.(med ombesiktning för obefintlig bromsverkan Vb broms
(handbroms okej, Vf halvljus för lågt, rostskada i bakaxel)
Den 14 Maj ställs bilen av igen efter att ha tagit ner bakaxeln för blästring och rostlagning.
Passade nu även på att beställa en sats med Powerflex bussningar till bakvagnen, har visserligen helfräscha original bussningar där men då jag har
superflex i framvagnen kan jag lika gärna byta bak också.
Bakaxeln fick kapas upp på flera ställen för att komma åt rosten invändigt. Och då jag bara har helgerna att meka på så tog det ganska lång tid innan
det blev klart.
När all rost slutligen var borta grundades axeln med 2-komp. epoxilack och några lager med en lite tjockare slipgrund. Axeln våtslipades sedan för att
få en gämnare yta.
Veckan före midsommar fick jag hjälp med att grovfräsa dom riktiga okfästerna. Använde höghållfasthetsaluminium.
Jag fick sen själv finjustera passningen lite och runda till formen lite. Kunde inte låta bli att polerade dom också.
Midsommaraftons morgon (fredag) bjöd på solsken värme och nästan vindstilla väder så jag passade på att lackera bakaxeln utomhus.
Jag blandade dock "lite" för mycket 2-komp. svart lack så det blev hela 7 lager färg innan sprutan blev tom.
Axeln monterades under söndagen och bilen gjordes klar för ombeskiktning.
Monterade även dom riktiga okfästerna. Jag hade varken lust eller ork att byta tillbaka till original bromsarna fram utan tänkte att jag kan chansa
med att ha dom större bromsarna till besiktningen.
Körde in bilen på måndagen till besiktningen och fick 2:orna släckta och bakaxeln fick beröm
Antar att dom inte såg fram bromsarna då det inte sades något om dom 
Hösten 2007 ställs bilen av och förblev så hela 2008 
Våren 2008 handlades en Eaton kompressor från Tyskland som planeras hjälpa en 33 16V boxer att få i sig lite mer än den brukar. Mer om detta senare.
Hösten 2008 köptes följande delar för det kommande motorbygget:
2st nya Derale elektriskakylfläkar i storlek 9" samt en reglerbar termostat av fabrikat Kenlowe. 2st beg. Fiat Uno Turbo intercoolers. Sandwitch
platta med termostat för oljekyl samt ett beg. oljekyl från en Fiat Uno.(frågan om det räcker till i storlek?)
Fyndade även ett nytt 33 Nuova kyl från Tyskland via eBay.
Sensommaren 2009 byggdes fronten om för att ge plats åt det nya 33 Nuova kylet och dom dom nya Derale fläktarna som monterades i en aluminiumram i
kylets original fläktfästen. Fläktarna kopplades in med en Kenlowe justerbar termostatgivare via relä parallellt över originalgivaren för extra
säkerhet.
Lappade även rutramen hjälpligt och grovspacklade samt penslade på gul färg för att kunna hinna njuta några få mil före vintern.
Monterade Powerflexbussningar i bakvagnen.
Besiktigade bilen i början av September med rent protokoll.
Helgen därpå uppgraderade jag med styrstag från en 33 -92 som har betydligt bättre justeringsmöjlighet för TOE.
Körde några veckor sedan hördes det ett mindre roligt lagerlknack? från motorn och då jag inte ville riskera haveri så lånades en 16V motor från en av
mina 33:or.
Motorbytet gick smärtfritt på en helg i slutet av September dock kan jag inte svetsa klart anpassningsröret mellan 16V:n främre rör och det
ursprungliga avgassystemet. Sprinten provkördes dock innan det var dags att åka hem till Jönköping för en veckas jobb.
Helgen därpå svetsades avgassystemet och jag tog Sprinten till Jönköping kommande vecka för sista gången 2009.
Fick byta termostaten helgen därpå då kyltempen vägrade närma sig 80grader strecket.
Efter bytet var tempen normal.
Blev sen inte mycket kört pga. tråkigt regnväder föränn sista helgen i Oktober som var regnfri.
Ställde av Sprinten samma helg.
Quaife ATB differential, numera boende i växelådshuset...

Brembo ok från en 147GTA med original gjutjärnsfäste, numera monterat med specialfäste på denna Sprint.
/Jocke
[Ändrad 2008-3-13 av J.Aineland]
[Ändrad 2008-3-15 av J.Aineland]
[Ändrad 2008-7-7 av J.Aineland]
[Ändrad 2008-7-26 av J.Aineland]
[Ändrad 2008-11-18 av J.Aineland]
[Ändrad 2009-5-10 av J.Aineland]
Avställd sedan hösten 2007. -Avlusning av vänsterhjulhus och dörrstolpe- NOS vindruteram sökes!
[Ändrad 2009-5-14 av J.Aineland]
Just nu avlusning av vänster hjulhus och dörrstolpe, kylfläktsmodifiering och framtida motorbygge.
[Ändrad 2009-6-28 av J.Aineland]
20 år tillsammans idag 1 Augusti. 20 år som bilägare också 
[Ändrad 2009-8-1 av J.Aineland]
[Ändrad 2009-8-2 av J.Aineland]
Ainelands gula Sprint. Avställd sen -07. 20 år i min ägo.
[Ändrad 2009-8-9 av J.Aineland]
Avställd sen -07. 20 år i min ägo. Ombyggnad av front för plats för större kyl
[Ändrad 2009-9-4 av J.Aineland]
I trafik och nybesiktigad med rent papper!
[Ändrad 2009-9-5 av J.Aineland]
Ute o kör
[Ändrad 2009-9-12 av J.Aineland]
Styrstagsmodifiering för att lättare kunna justera TOE
[Ändrad 2009-9-14 av J.Aineland]
I trafik.
[Ändrad 2009-9-26 av J.Aineland]
tillfälligt utan motor/drivlina.
[Ändrad 2009-9-26 av J.Aineland]
men tillfälligt utan motor/drivlina. Inte nu längre...
[Ändrad 2009-9-27 av J.Aineland]
Nu med 16V maskin.
[Ändrad 2009-10-31 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar och std.16V-maskin. I trafik några timmar till.
Avställd 2009-10-31 kl 22:02
[Ändrad 2009-10-31 av J.Aineland]
[Ändrad 2009-12-4 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar och tillfälligt med std.16V-maskin. Avställd.
[Ändrad 2010-3-28 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-4-7 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-4-12 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-4-12 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-5-15 av J.Aineland]
I trafik
[Ändrad 2010-6-24 av J.Aineland]
Kör - njuter, tvättar & tankar...
[Ändrad 2010-7-4 av J.Aineland]
100km/h till 0 på 29meter!
[Ändrad 2010-7-5 av J.Aineland]
100km/h till 0 på 29meter! Nu med filmklipp
[Ändrad 2010-7-14 av J.Aineland]
Packbox-mått kamaxlar, någon som har?
[Ändrad 2010-7-23 av J.Aineland]
Tillverkning av frontläpp.
[Ändrad 2010-8-5 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-11-28 av J.Aineland]
AVSTÄLLD
[Ändrad 2011-4-2 av J.Aineland]
-Snart "påställd"!
[Ändrad 2011-4-3 av J.Aineland]
I trafik!
[Ändrad 2011-7-23 av J.Aineland]
Extraktorgrenrörsbygge
[Ändrad 2011-7-25 av J.Aineland]
Avställd
[Ändrad 2011-12-22 av J.Aineland]
[Ändrad 2012-1-15 av J.Aineland]
[Ändrad 2012-1-16 av J.Aineland]
[Ändrad 2012-1-23 av J.Aineland]
Spoilerläpp & extraktorgrenrörsbygge
[Ändrad 2012-3-8 av J.Aineland]
Quaife-diff, GTA-bromsar, std.16V-maskin. -Avställd. Spoilerläpp & extraktorgrenrörsbygge samt "ny" motor på G
[Ändrad 2012-7-2 av J.Aineland]
[Ändrad 2013-4-21 av J.Aineland]
[Ändrad 2013-4-28 av J.Aineland] effektmätning - inte alla hästar hemma
[Ändrad 2013-6-1 av J.Aineland]
[Ändrad 2014-3-23 av J.Aineland] - Besiktningsdags 2014
[Ändrad 2014-4-21 av J.Aineland] - Kamremsbyte
[Ändrad 2014-5-25 av J.Aineland]
[Ändrad 2018-5-15 av J.Aineland] - I trafik igen
[Ändrad 2018-5-15 av J.Aineland]
|
|
ParkPre
Inte fullt så mogen
     br>
Registrerad: 2003-10-21
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
|
|
Är inte 100% nu.. Men tror de tidiga GTA hade 305 och de senare fick 330mm. Någon som kan bekräfta?
//PP
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprungligen postat av ParkPre
Är inte 100% nu.. Men tror de tidiga GTA hade 305 och de senare fick 330mm. Någon som kan bekräfta?
//PP |
Jo, om man kan lita på att det stämmer så borde mina ok vara till 330mm skivorna. Märkligt att det på flertalet bildelsfirmor står att belägg till
147/156GTA med 330mm skivor ska vara 110mm i längd. Dessa belägg passar ju inte mina ok alls.
[Editerat 2006-12-15 av J.Aineland]
|
|
waden
Banmötesarrangör!
     br>
Registrerad: 2004-2-5
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline
Humör: Audi?
|
|
Sök på car på Waden och GTA så kan du nog hitta vår 3 sidors inlägg på ämnet!!!
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprungligen postat av waden
Sök på car på Waden och GTA så kan du nog hitta vår 3 sidors inlägg på ämnet!!! |
Quote: | Ursprungligen postat av J.Aineland
Jag kan tillägga att jag har läst igenom andra trådar om GTA bromsar här på AP utan att hitta vad jag söker. |
Som sagt så har jag lästa alla tidigare inlägg.
Har nu surfat ett bra tag nu sen jag la in första inlägget och nu börjar jag få kläm på det hela.
Återkommer med resultatet senare.
/Jocke
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det är Oken till dom stora 147/156 bromsarna jag har. Alla 147/156 GTA tillverkade från Januari 2004 har dom stora bromsarna (330x32mm)
Jag hade glömt att det följde med en ny monteringssats till oken i originalkartong. Med hjälp av originalnumret på kartongen 77632678 fick jag fram
med hjälp av Eper att oken har art.nr: 735363886 /7. Belägg till dessa ska vara 77362692. Skivan är då en 330x32mm art.nr: 51733051.
Jag hittade en fin bild på alfaowner.com som tydligt visade skillnaden mellan det lilla och stora oket.
Dom som har inloggningsuppgifter till www.alfaowner.com kan se bilden här >Länk<
Suck, måste jag skaffa nya 330x32mm 156GTA skivor och modifiera dom till 4bult eller kan jag använda oken till 305x28mm skivorna? (Fiat Ccoupé,
identisk med 147/156GTA:ns lilla skiva fast i 4-bultarsutförande)
Dom ”små” tidiga GTA oken har inga lösa fästbyglar så dom går inte att använda i mitt fall så att byta ner sig till dom är ingen bra lösning.
/Jocke
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hittade en annan länk till en bild som visar skillnaden mellan "305" & "330" Oken.
http://www.brabovent.nl/brakes.jpg
/Jocke
|
|
Guson
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Ngt baktung
|
|
Vad är det du ser som problematiskt med att sätta de stora oken på de små skivorna? Beträffande tjockleken antar jag att oken är designade så att
kolvarna inte hoppar ur loppen om man kör ner beläggen till dess bara plåten är kvar. Med 4 mm tunnare skivor "måste" man byta belägg när
det är 2 mm material kvar. Det gör man förhoppningsvis ändå... Diameterskillnaden är inget större problem heller. Montera oken så ingen del av
belägget sticker ut utanför kanten så är det inga problem. Jag använder själv ok och belägg från skivor med dimensionerna 263x24 mm tillsammans med
287x22 mm skivor och skillnaden i krökning på beläggets ytterkant och skivan är obetydlig över den korta sträcka som belägget utgör.
Guson
Tomas Gunnarsson
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Enligt Per på Penn-Sweden så är det inte helt lyckat med 330mm oken till 305mm skivorna då 330mm beläggen är större än 305mm skivans bromsyta.
/Jocke
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Har fixat 2st provisoriska fästvinklar i 6mm aluminium och monterat GTA oken & Fiat Coupe 20V skivorna på min svarta 33 16V.
Snabbluftade oken och körde ut bilen för en testrunda...
[Editerat 2006-12-29 av J.Aineland]
[Ändrad 2010-12-2 av J.Aineland]
|
|
po
AP\'s ddinosaurie
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: Mjuk och Snäll...
|
|
Med dom där okena på den där lätta bilen lär ju bilen vid hård inbromsning snubbla runt över sig själv? 
Men huver som haver, snyggt!
/po
Per-Olof Berglund - CAR 2171
Raggare kör Alfa Romeo.
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jä**a villket bett det blev. Synd att det är lite småhalt.
Har troligen lite luft kvar i systemet då pedalen tar lite för långt ner eller så behöver jag ha större huvudcylinder.
På den lilla torra asfaltfläcken utanför verkstaden var den inga problem att låsa framhjulen. Det var helt omöjligt med 33 16V bromsarna på min gula
Sprint med 225/35-17" däck.
Hoppas det är lite torrare och mindre halt ute imorgon så jag kan testa lite mer.
/Jocke
[Editerat 2006-12-30 av J.Aineland]
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprungligen postat av po
Med dom där okena på den där lätta bilen lär ju bilen vid hård inbromsning snubbla runt över sig själv? 
Men huver som haver, snyggt!
/po |
Jo när jag inte trampar så hårt att det låser så nyper det riktigt ordentligt. Körde första repan på planen utanför verkstaden med bildörren öppen och
utan bälte när jag bromsade höll jag på att flyga ut genom
dörren!
Vill ha sommar nu! 
EDIT: Ang. beläggytan mot 305mm skivorna så blir det nog inga problem. Beläggen ligger på hela ytan, kommer att slippa att få en tråkig slitage kant
ytterst på skivan.
[Editerat 2006-12-29 av J.Aineland]
|
|
northhammer
Alfista
   br>
Registrerad: 2003-2-19
Befinner sig: norrahammar
Medlemmen är Offline
Humör: mittemellan glad
|
|
det lär väl räcka med att du tittar på bromspedalen .så bromsar den av sig själv
du får väl lägga några ägg framför pedalen
syns nästa år din bromskloss
sluta gasa -börja bromsa
mvh micke
micke karlsson
159 1,9 jtdm -08
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprungligen postat av northhammer
det lär väl räcka med att du tittar på bromspedalen .så bromsar den av sig själv
du får väl lägga några ägg framför pedalen
syns nästa år din bromskloss
sluta gasa -börja bromsa
mvh micke |
Ha!
Jag kan garanterat gasa mera och bromsa ännu senare.
ps.Jag ska försöka komma ihåg att ta med verktyget till hjullagermuttern så du får låna det när jag åker hem till Jönköping nästa gång.ds
|
|
Pages:
1
2
3
..
43 |