AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  41    43
Författare: Ämne: Jockes gula Sprint. - I trafik igen
J.Aineland
AP\'s galna samlare

Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-9-12 kl 18:26

Är ju tekniknörd och 2018 hörde jag talas om Android Auto som då ännu inte fanns i Sverige.
Hittade att man kunde bygga med Raspberry Pi dator och så blev det. Körde omkring med en 7" skärm fasttejpad med svart "silvertejp" i jobbilen då det underlättade min vardag rejält.

Privat körde jag Lancia och den hadde radio med 5" LCD-skärm i stil med vad 166:an har och där bygdes även in en Raspberry Pi. Den versionen blev lyxigare då det inte syns något av moddningen utom när det är i gång. Fick dessutom 2020 tag i ett bättre program så att det gick att ansluta telefonen helt trådlöst.
2019 byttes jobbilen till en med inbyggd skärm... Bytte sedan igen 2023 fast fortfarande utan trådlöst. Dåligt...

Förra fredagen fick jag för mig att uppgradera resterna som en gång satt i den gamla jobblilen för att sätta i Sprinten. Även här är koppling mellan skärm och telefon helt trådlös.

20230910_191321_mod.jpg - 859kB
Valde efter mycket funderande att sätta skärmen offset till radion för att kunna komma åt de två viktigaste knapparna. Dimljus knappen fick dock flyttas.
Det så mycket smidigare att kunna använda Spotify osv när man kör utan att behöva röra telefonen och dessutom få sms upplästa och dessutom kunna svara genom att be Google-tanten skriva ett sms tillbaka;)

Helst skulle jag vilja få till en lösning som drar in skärmen som bara är 5mm tjock mellan knappar & radio. Krävs då att man kapar ett spår i instrumentbrädan samt tillverkar en mekanism som löser detta. Något att klura på i frmtiden för det vore trevligare om det kunde se någorlunda original när allt är avstängt.:money:

[Ändrad 2023-9-12 av J.Aineland]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2023-9-12 kl 19:37

Stiligt, Sveriges mest kompetenta Sprint tar ännu ett steg i evolutionen! :worship:

Inget för oss som jagar vikt, dock... :D

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-9-14 kl 07:27

Fan detta kittlar ju till lite! Detta är ju högst intressant!
Jag har viljat få till något liknande i min Sprint.

Hade varit intressant att se mer bilder hur du har fäst den och fått ihop det?

Kör du fortfarande raspberry pi eller?

Vad är knapparna till som sitter vid cigg-uttaget? elhisssar antar jag och nåt mer?

Daniel Tunér

Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-9-19 kl 06:49

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Fan detta kittlar ju till lite! Detta är ju högst intressant!
Jag har viljat få till något liknande i min Sprint.

Hade varit intressant att se mer bilder hur du har fäst den och fått ihop det?

Kör du fortfarande raspberry pi eller?

Vad är knapparna till som sitter vid cigg-uttaget? elhisssar antar jag och nåt mer?

Jag var brutal och kapade sönder en extra panel där knappar och klockan sitter. Allt är fortfarande provisoriskt monterat.

20230918_220018.jpg - 6.8MB

Jag använder mig av en Raspberry pi 4 (EDIT), ser nu att detta är en 3B +, Har 4:an i 156:an och Lancian, usb Bluetooth, usb ljudkort och mikrofon kopplad till det.
Har sedan en egenutvecklad och tillverkad strömförsörjning med lite extra finesser. Automatiskt halvljus vid mörker enbart dimljus på dagen styrd av en ljussensor i rutan. På prototyp stadie finns även laddning av minnesbackup till Raspberry pi;s klocka som laddas av en solcell. Vet ännu inte om det fungerar som planerat
Det är det kortet som syns ovanpå Raspberry Pi.

Skärmen är den officiella 7" som Raspberry släppt.
Operativsystemet är OpenAuto-Pro.

Knapparna i mittkonsolen är elhiss vänster, taklucka, elhiss höger. De sista till höger är manuellt påslag av backljus så det går att blinka på idioter som inte släcker sitt helljus trots att dom ser mig längre fram på en raksträcka.

[Ändrad 2023-9-20 av J.Aineland]
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-9-22 kl 07:34

Ah coolt! Tack!
Ljussensor är ju inte dumt heller.
Jag försöker ju få in moderniteter i min Sprint också. Det är något med de rapsgula Sud Sprintarna helt enkelt :D

Du tog elhissarna från 33 antar jag?

Förövrigt är jag är jäkligt nyfiken på om du nånsin kom något vidare på ditt Sprint 6C bygge?

Daniel Tunér

Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 85'
J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2023-10-7 kl 14:23

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Ah coolt! Tack!
Ljussensor är ju inte dumt heller.
Jag försöker ju få in moderniteter i min Sprint också. Det är något med de rapsgula Sud Sprintarna helt enkelt :D

Du tog elhissarna från 33 antar jag?

Förövrigt är jag är jäkligt nyfiken på om du nånsin kom något vidare på ditt Sprint 6C bygge?

Min Sprint har en kombo av original hissmekanik men med vevmekanismen utbytt mot en 33:a fönsterhiss motor.
Det krävdes lite specialtillverkade detaljer med nya vajrar och justeringar för att det skulle fungera ihop.

Sprint 6C bygget är avstannat sen evigheter.
Liksom de mesta av mina projekt.
Orsak, inget garage/verkstad på nära håll, och min älskade sambo är heller inte så road över att jag överger henne på helgerna ;)
Blir mest nödvändigt fix på bruksbilen :(
 Pages:  1  ..  41    43

Upp till toppen