AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  71
Författare: Ämne: Alfa 75 3.0 VEMS Kompressor
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-22 kl 21:13
Alfa 75 3.0 VEMS Kompressor


Årsmodell
1989
Mätarställning
ca 15000 står det på mätaren
Utväxling 4,10:1
Toppfart 235 km/h = 6700 varv på 5:an = varvstopp
Historia om bilen
Köptes -99
Motor
Helrenoverad 3 liters V6:a
Portade toppar
QV kammar
8,24:1 i komp
VEMS sprut och tändning
Sex separata spolar
Extraktor rör i 1 3/4tums rör samt 2,5 tums avgassystem med sportkat
Eaton M90 kompressor
Oljekylda kolvar
Polerade och Kulpeenade samt inviktade vevstakar
Växellåda & kraftöverföring
Kulbult i framkant
4.10:1 samt 50% diff broms och bytta synkringar
Chassi
Osrav justerbara gas dämpare
26mm krängnings hämmare fram
27mm torosions stavar fram
MT steg 2 fjädrar bak
Kulbult i caster stag
Skränkt bakvagn för 2.5gr camber
Rejält sänkt
BREMBO ok samt slitsade 300mm skivor fram
Pagid blå bromsbelägg runt om
Fälgar & Däck
Zender 7,5 x 17 med TOYO Proxes R888 i dimension 205/40-17
Inredning
Skinn samt MOMO grejer (ratt, pedaler, 4punkts bälte, vxl knopp)
Sabelt förarstol
Larm
Touchguard 3000


[Ändrad 2010-11-18 av Alfa danne]

12620703 (Small).jpg - 36kB




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-22 kl 22:18


bilder? :yes:



Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 00:01


Äntligen ids jag lägga ut en egen byggtråd här.
Det mesta är kopierat från raceplats.se

Nu skall jag iaf ta ett till steg med motorn tänkte jag, och vars får man bästa hjälpen om inte här.

Har iaf tagit ur motorn och konstaterat att den spikat sönder 3:ans kolv vid kolvringarna.

[Ändrad 2007-8-23 av Alfa danne]

[Ändrad 2007-8-23 av Alfa danne]

Sliten kolv (Small).jpg - 56kB




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 00:21


Jag tänkte i vinter självklart byta den trasiga kolven, då dom andra måste varit bytta innan jag köpte bilen, (såg helt nya ut)

Sen tycker jag att både insug samt avgaskanalerna ser jätte trånga ut, så dom tänkte jag öppna upp.
Samt bygga nya insugsrör samt extraktorrör.

Hade gärna haft ett par kammar som var lite vildare, men jag har ju planat topparna så pass mycket så att det blir ett problem, ventilerna tar i kolven då.... inge bra

Skall såga i tu denna kolv och kolla om det inte går att fräsa djupare ventil urtag.
Nån som vet hur tjock kolvtopp man måste ha utan att bränna hål i den?


Är även hemskt sugen på att lätta svänghjulen, både fram och bak, samt att jag måste byta koppling, då den börjat slira på högväxlarna vid bankörning :revs:




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
inet
Slaktarn
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2599
Registrerad: 2003-6-8
Befinner sig: Bergkvara
Medlemmen är Offline

Humör: Alfa igen

[*] Inlagd 2007-8-23 kl 00:24


Riktigt porrig bil lägg upp lite fler bilder på stillastående bil tack.



Micke Wikström
Alfa 90 2.5 Q.O -85. gamle farsbilen
ehhhrm 760 limousine - ja ölhävar bil
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 00:44


Tackar!!
För komplimangen får du väl en bild :wink:


[Ändrad 2007-8-23 av Alfa danne]

070725 1010 (Small).jpg - 52kB




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AlfaPontan
inloggaren
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 222
Registrerad: 2002-10-6
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 01:21


Fyfan vad fin den är



Pontus Hallenheim
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
freda155
AP\'s motorjounalist
******
Avatar



Inlägg: 3887
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline

Humör: Nu kör vi! (snart)

[*] Inlagd 2007-8-23 kl 08:47


That´s it, nu plastar jag om min veloce-front till en riktig evo. Punkt.

(fet vagn)




Max Defrost / Fredrik Langendorf
Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. - ChuckNorrisFacts.com
1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen
2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999 Lexus IS 200
Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155 2,0 16V Sport
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 20:47


Tackar killar det värmer.
Nå lite historia bakom varför motorn rivs igen.
Bilen gick inte igenom sbp i år pga dåliga avgasvärden, så jag skulle ändå riva motorn i vinter för förebyggande genomgång, samt lite trimning.
Men nu blev det ju tidigare när jag ändå inte fick köra.

Förra hösten gjorde jag ett litet toppfarts test, och gick in i varvtals regulatorn på 5:an.
Då rök ett tändstift och toppackningen på 3:ans cylinder, och så här i efterhand så har nog även kolven rykt samtidigt, för det är också på samma cylinder.

Vet att spridarna mina körs på 102% vid fullgas så den går ju lite för snålt just där, kan ju bidra.

Var ut på stan och letade kolv idag, men det visade sig var svårt att hitta en kolv tydligen.
Fick inte tag i Rosso, men har mailat dom.

Imorgon anländer en mer eller mindre komplett 164motor, som jag tänkte ta vissa grejer ifrån (tack Jol)

Kommer att lägga in mycket fakta om grejerna jag håller på med, då jag tycker att det varit svårt att få tag i när jag letat.

Tex så utgör kolvtoppen 16,6 ml ovanför komphöjden.
Och komphöjden är alltså 32,7 på dessa motorer.

Också bjuder jag på en bild på kaoset på arbets bänken :yes:

070822 016.jpg - 318kB




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2007-8-23 kl 21:11


håller med ovanstående, ser riktigt nice ut bilen. riktigt nice:thumbsup:



Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
C.Waltgård
breisladd.no
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1134
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 21:14


Vad kör du med för tändspolar?



Christian Waltgård
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 22:25


Biltema tändspolar kör jag med.
Har fått gå ner till ca halva elektod avståndet sen jag monterade detta, vet inte varför.

[Ändrad 2007-8-23 av Alfa danne]

070725 1003 (Small).jpg - 49kB




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
t16
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 2221
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 22:55


mindre avstånd=sämre tändspänning!

Tänk på att när spridare går över 85-90% så är de inte helt linjära utan blandningen kan variera mellan cylindrarna.

snygg bil förresten!

[Ändrad 2007-8-23 av t16]




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2007-8-23 kl 23:06


Blir nya spridare till nästa säsong, tror det blir blåa volvo.
Flödar 350cc vid 3bar, har jag för mig.
Skall nog använda 164 ans fuelrail mest troligt, då dessa spridare inte passar på 75 ans "slang anslutna" fuelrail.




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
ag_gronis
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 147
Registrerad: 2003-9-1
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: fine!

[*] Inlagd 2007-8-23 kl 23:47


Apropå halva elektrodavståndet. Kablarna på V6 är lite speciella.

ORIGINAL EQUIPMENT WIRES FOR GTV/6, MILANO, AND 164
For V6 Alfas we use only original ignition wire sets. The Bosch FI system requires equal resistance on each cylinder for proper ECU functioning. The Alfa original wires accomplish this by using a solid-core wire with ceramic resistors screwed onto the wire ends. They are the only correct ignition wire for your Alfa V6.

Kan ju iof skilja sig för 75:an.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  71

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 49.1% - SQL: 50.9%]