AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Kort om att lyfta ut motorpaketet 33/Sud mm
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2003-2-16 kl 22:36
Kort om att lyfta ut motorpaketet 33/Sud mm

Kolla efter mer på FAQ:n om både på Sud & 33. Samma chassie i stort. Vissa delar olika, spec. på bakaxeln, men fram är bärarmar samma, men fjäderbenen olika. Avgas kan du anv. alla typer på 33:an
Se upp med kabeln eller vajern till hastighetsmätargivaren med när du sänker motorpaketet. Sitter bakom/ovan höger drivaxelfäste på lådan.

I stort;
Förutom alla kablar slangar -
lossa motorpaketfästena-längst bak på lådan 2 st M8 rakt upp och balken längst fram. 2 grova bult på var ände underifrån. Muttrarna som sitter i plåthållare ovanpå balkarna längst fram har du duschat med rostlösning minst 2 veckor innan varje dag- typ. Lossa drivaxlar inne vid lådan. Lossa främre bärarmarnas bakre bult .
Nu hänger hela paketet i övre motorfästets horisontala bult. Bakom luftrenarn sitter den i tvärbalken. Om du nu har dåligt med lyftgrejor men åtminstone en liten garagedomkraft så sänker du ner vagnen utan framhjul så att drivketet hamnar på en pall. Lossa övre moptorfästbulten-lyfter karossen försiktigt. Obs ! Hastighetsmätarvajern & kopplingsslangen !!! Har du nu ett par pallbockar så stegar du upp karossen så du kan dra fram motorpaketet under. Inga chansningar. Ordentliga stöd för karossen. Samma går t.om. att göra utan garagedomkraft med då behöver du ett litet spel och ett fäste i taket. Du lyfter helt enkelt karossen med spelet. Fäst i fästet för övre motorfästet. Lägg en slinga runt-under-bakom plåtfästet t.ex
Men en lite billig domkraft underlättar nat.verksamheten. Du kan slänga i drivpaketet på samma sätt fast ommvänt.
Lätt som en plätt men smörj dom stor bultarna som jag skrivit ovan - i tid !!!
Dom kan dessutom kärva inte bara i muttern. Ibland kärvar dom i aluminiumdistanserna som sitter inne i balkarna. Småkul.

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-9-15 kl 16:10
forts motorbyte

I mitt inlägg har jag några bilder som förhoppningsvis underlättar:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23948&page=2#pid2...

Peter Strandberg
Bilder på allt
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2007-9-15 kl 16:38

Ska kolla av det där sen Peter - när jag har en vettig uppkoppling...

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-9-16 kl 13:11

Förr så hissade jag upp bilen så högt att det gick att sänka och slutligen dra ut drivlinan under bilen balanserandes på en rejäl domkraft. Det är inget jag skulle vilja göra idag:no:

PICT2055.jpg - 96kB

Numera har jag tillgång till en lyft och palltruck och då gör man det enklast så här :yes:

Mutterdragare är också en genväg, då behöver man inte bada frambalksskruvarna med rostolja flera veckor i förväg heller, och sen slipper man slita som en slav med ett spärrskaft ;)

Har för mig att jag sänkt ner drivpaketet på under 40 minuter, men då var det på Sprinten och inget satt fastrostat :lips:
Det går garanterat att göra det ännu snabbare om man går in för det och har lite mekhjälp också:D

/Jocke

EDIT: Bild sakandes pga uppdatering av Galleriet.

[Ändrad 2011-11-30 av J.Aineland]

Upp till toppen