AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3    5  ..  80
Författare: Ämne: Bertone 1600 Gtj - Motorjobb - ny energi och nya planer
BjörnK
Junior Alfista
**

Registrerad: 2007-9-22
Befinner sig: Stockholm/Älvsjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 01:35

Kul att se att du fått en ersättare nu när jag kom och tog pärlan ifrån dig i sommras!

Men den där kommer ju bli en riktig skönhet den också, och till sommaren hinner den lätt bli klar om du fortsätter i samma snabba takt!

Björn Klang
Stockholm/Älvsjö
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johnny Bravo
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 11:13

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ken
Ja du Johnny, fast jag ligger ju några ljusår efter din tokrenovering......Skulle jag inte klara av - jag gillar att gasa!

Men kanske om jag blir lockad av mina ingenjörer kommer till Arjeplog i vinter - har du kärran där - då kan vi ju sparka däck i Lapphelvetet nån natt - eller dag - är ju samma !

Ha det bra !

Bertone for ever !

(häpp- kan man åka dit nu för "hets mot folkgrupp" ?)

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

Nja, egentligen är det arvidsjaur jag pluggar, och bilen och jag är oftast kring luleå... men sparka däck kan man väl alltid göra:) Hör av dig ifall du är i krokarna.
Din bil ser ut att bli mycket fin. Ang inredning så hade jag tänkt använda skålade sportstolar med lite oldschool-look... kunde ju vara ett alternativ för din bil också. Säkert inte dyrare än att klä om orginalstolarna... men det är kanske orginal som gäller?

Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
ice
Mr. Kermit

Registrerad: 2005-11-29
Befinner sig: Tokholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 12:54

Quote:
Originally posted by Ken
...flinglack på golvet och schyssta hyllor...
Undvik flinglack, till förmån för pannrumsmatta. :yes:

Undvik hyllor, till förmån för skåp. :2cents:

Igino Cazzola
ice
Mr. Kermit

Registrerad: 2005-11-29
Befinner sig: Tokholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 12:58

Quote:
Originally posted by Ken
Jag måste bara kommentera mitt färgval förresten eftersom det finns några förståsigpåare som tycker "inte en röd Betrone till - kan inte människan välja en annan färg"...
:kiss:

Igino Cazzola
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 13:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Quote:
Ja du Johnny, fast jag ligger ju några ljusår efter din tokrenovering......Skulle jag inte klara av - jag gillar att gasa!

Men kanske om jag blir lockad av mina ingenjörer kommer till Arjeplog i vinter - har du kärran där - då kan vi ju sparka däck i Lapphelvetet nån natt - eller dag - är ju samma !

Ha det bra !

Bertone for ever !

(häpp- kan man åka dit nu för "hets mot folkgrupp" ?)

[Ändrad 2008-1-4 av Ken]

Nja, egentligen är det arvidsjaur jag pluggar, och bilen och jag är oftast kring luleå... men sparka däck kan man väl alltid göra:) Hör av dig ifall du är i krokarna.
Din bil ser ut att bli mycket fin. Ang inredning så hade jag tänkt använda skålade sportstolar med lite oldschool-look... kunde ju vara ett alternativ för din bil också. Säkert inte dyrare än att klä om orginalstolarna... men det är kanske orginal som gäller?

oki - när vi är där uppe och testar kan man ju sällan undvika båda byhålorna - eller hur !?

Vilka stolar tänkte du satsa på ?

Har du nån länk man kan kolla på - pratade med Hox häromdagen som bistert konstaterade att hans "moderna stolar" inte kom att passa i hans "Bertone 75'a" eftersom dom är breda upptill.

Jag kan mycket väl tänka mig ett par schyssta stolar som är halvhöga. Sedan gäller det ju att tjejen får plats i sin - dom brukar ju vara lite bredare över rumpan....iofs helt perfekt snyggt - men dock :drool:

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
b2one
Alfista

Registrerad: 2004-8-16
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: småfix necesse est

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 22:16

så nice!
orkar du berätta om hur lackupplägget är gjort ?
enligt nåt lacksystem, fabrikat, spackel you name it ...????

står inför valet och kvalet att lackera en bertone....röd :headbang:

Christer J
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Ken
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-5 kl 23:00

Inga problem alls..... köpte ett kit från Umeå billackering på nätet. Det är PPG färgsystem med deras grundfärg och finishlack. Köpte komplett med spackel också från dem.
Har tyckt att grejorna är väldigt lätta att jobba med - dock behövdes en annan sorts förtunning till grundfärgen än den som är till finishlacken, behövdes vanlig cellulosaförtunning tror jag det är 60:- för en liter på färghandeln.
Spacklet är skitbra....verkligen lättjobbat och bra att jobba med. häftar som sjutton - även på fingrarna...

Du är välkommen att kolla på min kärra....är hemma på kvällarna och försöker få till resten nu. Kom just på att det inte är omöjligt att få ihop den fram till sommaren, så jag tänker ta och se vart jag kan komma på 2 månader nu.

Hör av dig här om du har lust - så kan du få adress o telnummer, välkommen!

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
b2one
Alfista

Registrerad: 2004-8-16
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: småfix necesse est

[*] Inlagd 2008-1-6 kl 22:01

Tack för info!!
hittade deras webshop och även lackforumet, där finns mycket info.

du skaffade alltså detta "baspaket"?
""""Innehåller:
* 2,0L Bas/Metallicbas
* 3,0L Förtunning
* 2,0L 2K Klarlack
* 1,0L Härdare
* 0,8L 2K Epoxy Grundfärg
* 2 st Maskeringstape (19 & 38mm)
* 2 st Färgsilar
* 2 st Klibbdukar""""

du körde dörrar, luckor, huvar separat och sen karossen?
har lagt en lack tidigare, men det alltid intressant att kolla runt inför nästa försök.....

hur många dagar på underarbetet (spackel/slipning) blev det?

står utan "lackvänlig" lokal....får se hur det går med det...

Christer J
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Ken
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-6 kl 22:55

Ja - det var det väl jag köpte. Sen bröt dom 501 utan problem.....

Köpte till extra grundfärg - jag har använt 3x0,8 liter burkar knappt.

Hur många dagar....ja det var en massa jobb på min bil och jag valde att inte fixa varenda buckla...Det är inte så lätt och man kan sabba mer än man försöker rätta till - dessutom känns det lite enklare när nån kärring skickar upp dörren på ICA i Bertonens dörr.

Jag pysslade nog en vecka med det dvs ca 40 timmar men då ingick rätt mycket tid man måste vänta på att spacklet torkar.
Sedan när man grundar ser man vad som inte blev bra...ja då är det på det igen bara! Så går det på....

Lämplig lokal hade knappast jag heller utan jag lackade som du kan se i mitt vanliga garage....
Det är ju knappast optimalt - och det är ett skit när man inte har gott om plats runt bilen att röra sig. Sedan behövs bra med ljus.....massor med ljus....

sedan själva målningen är en baggis dvs det tar en dag bara för själva karossen och sedan la jag ner en dag till på luckor etc - så 10 dagar är det nog sjutton.

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Johnny Bravo
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2008-1-7 kl 12:13

Du har meddelande.

Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Ken
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-8 kl 20:23

Tack för mail Johnny - du får svar där med !

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ken
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-8 kl 20:34

Så - ny framruta levererad idag från Veterania.....suveränt snabbt 1650:- + frakt.
Får hoppas jag kan få hjälp att peta i den nästa vecka + en beg bakruta från Hox.....får hämta den i helgen eller så.

Men det jävlas förstås lite lagom....nu när ihopskruvningen börjat och jag rotar runt i lådorna som följde med bilen så finner jag att framlampor - inner + ytter är mest sopor. I bästa fall kan man säga att en helljusstrålkastare finns - resten är skit !
Och det gäller även plåtpottorna bakom, justermekanismer....rubbet utom kromringarna - det finns det och blir över av.
Någon har lättat kofångarna och helt enkelt kastat bort kofångarhornen, som tur är verkar jag ha fått fatt i begagnade så det ordnar sig nog.

Baklampor monterade och var förvänansvärt bra. Däremot har nån hönshjärna målat hela den fina grillens alla kromade ytor mattsvarta - FAN! så det är bara att gnida rent....

Rostigt runt soppaluckan med alla fjädrar och mojängerna där....ska se hur jag kan få till det - men har nog styrning där nu.

Vad mer har hänt sedan sist.....monterat luckor och dörrar....ställde till det lite - men spackla och måla om 2 kvadratdm - kunde varit värre

Kenneth Larsson
Stallarholmen
hox
AP's Farbror Frej!

Registrerad: 2005-3-14
Befinner sig: Ingarö
Medlemmen är Offline

Humör: :cool:

[*] Inlagd 2008-1-8 kl 21:56
Kanske kan ställa av den hos dig i morgon bitti

Rutan

Håkan Haver / Ingarö
hogglas@gmail.com
24 v
Ken
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2008-1-8 kl 22:09

Gör så - fasen vilken kompis :thumbsup: - hur ska du ha pengarna då ????

Försökte ringa - men du är jätteavkopplad verkar det som ! Eller inte betalt telefonräkningen :lips:

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2008-1-8 kl 22:44

Quote:

Men det jävlas förstås lite lagom....nu när ihopskruvningen börjat och jag rotar runt i lådorna som följde med bilen så finner jag att framlampor - inner + ytter är mest sopor. I bästa fall kan man säga att en helljusstrålkastare finns - resten är skit !
Och det gäller även plåtpottorna bakom, justermekanismer....rubbet utom kromringarna - det finns det och blir över av.

Det finns en Hellavariant som passar de stora lyktorna om du kan tänka dig att vara utan strikt original. Glaset är plattare på dem än på Carello. De sitter på min bil, jag kan kolla artnummer om du vill. Annars har Higwood, Häckner och de andra lyktor. Kolla runt på priser bara, skiljer en hel del. Jag har för mig att Highwood har kopior som är lite billigare än Carello original.

Quote:
Någon har lättat kofångarna och helt enkelt kastat bort kofångarhornen, som tur är verkar jag ha fått fatt i begagnade så det ordnar sig nog.

Junior har inte horn, utan en sorts överfall över skarv/monteringsskruv.

Quote:
Baklampor monterade och var förvänansvärt bra.

Grattis, de kostar skjortan och halva brallorna om de behöver bytas...

Stiligt jobb annars, ännu en Junior bevarad. Keep up the good :smash:!

/att

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
 Pages:  1    3    5  ..  80

Upp till toppen