Först dränker man in spalter och hålrum efter ev. lagningar med tunnad grundfärg. Gärna med en spruta för hålrumsvätska så att det verkligen flödar in
i spalter & hålrum.
Sen så spacklar man över skarvar och grövre ojämnheter med fiberspackel. Slipar sen fram formen någotsånär rätt. Sen tar jag finspackel typ Stålplast.
Men grejen är ju oftast att få lite linje på ytorna, så man kan skaffa en mjuk planka med hantag i ändarna & kardborrfäste. Senare kan man ju köpa en
skakplanka på Biltema t.ex där man kan ha papper på rulle och få lite bättre avverkning. Sen kör jag med rätt grovt i början för att forma upp, typ 60
el.80-korn. Sen kan man ta vanliga exenterroterande med kanske 80-papper och sen lite grund på det. Då kan man börja se om man är på rätt väg. Om man
grundar då och då så ser man ju misstagen bättre. Sen kan man kanske tänka sig att man tar en hyfsat styv slipkoss eller likn. som man har nån slags
svärta på och dra över ytan med lätt tryck så bör man väl se felen i stort. Sprutspackel är säkert bra sen, men det är ju inte kul med vagnar som har
ett tjockt lager så att man sen man får stora bitar som släpper när man slår i en dörrkant eller så. Snyggt så länge det är helt -ja. Men en lite
rostblemma på en yta blir ju en katastrof med mkt sprutspackel på ytorna. Då är det ju bara omlackning som gäller.
Efterhand som man börjar få fin yta så får man gå ner i kornstorlek.
Sen kan man tvista om man ska lägga grundfärg i botten eller inte. Fördelen med grund innan man spacklar är ju om inte annat att karossen inte är så
känslig för fukt sen...