AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Byte gummi/kardan 116 vissa
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2007-11-21 kl 19:49
Byte gummi/kardan 116 vissa


Lite om hur man sköter / demonterar / monterar sin kardan av den typ som sitter på Alfetta/Giulietta med klassiska raka 4:an. I förekommande fal även 75:an.

Kardanen på dessa är en precisionsdetalj som kräver MYCKET omsorg för att göra föraren av fordonet tillfredsställd. Kardanen/transaxeln snurrar med bortåt 6000 varv/min = motorvarvet – eller mer om du har trimmat. Detta till skillnad från vanliga kardanaxlar som håller mycket lägre varv samt snurrar endast när bilen rullar.
För att inte få vibrationer i axeln har man fått göra väldigt speciella knutar/leder.
Dessa består av dels en yttre kraftig gummiknut, dels en inre metallisk led/styrning.
För att det här komplexa systemet ska fungera krävs att alla delar naturligtvis är rätt monterade, och att de är väl smorda. Låter väl helt OK för de flesta men verkligheten är oftast långt från dessa enkla fakta ;

Smörjer axeln kan man bara göra demonterad så där har vi problem 1 = det blir aldrig av.
Sen kan man montera gummiknutarna fel och där har vi problem 2.
Sen kan man vrida knutarna resp. splinesen fel vid mittre knuten och därigenom förstöra balanseringen = skaffa annan axel med en gång ! Är det bara gummiknuten du bytt är det tre möjligheter så det går i alla fall skapligt enkelt att hitta rätt igen. Men är det splines som varit isär och utan att bli uppmärkta – då har du PROBLEM ! Vet du inte hur det satt kan du hålla på till döddagar att ta isär/sätta ihop tills (om) du kommer rätt…..

MEN om du tänker efter FÖRE, OCH är NOGGRANN är chansen stor att det blir rätt. Och bra !

Feltyper;
Skakar vid tomgång; kan bero på antingen att en bit av en gummiknut saknas/brustit. Eller att axeln är felmonterad=delar vridna fel i förhållande till varandra.
Kan också vara en styrning(lagring) inne i någon knut som är sliten. Kan också vara att någon bult i någon knut inte varit åtdragen och börjat glappa upp sig och sitt hål och gaffelörat den är fäst vid. Kan vara att någon knut är felaktigt monterad.
En gummiknut som brister märks ibland på att det smäller till ungefär som ett pistolskott. Det brukar gå att köra varligt ett tag efter, men är du rädd om bilen din – laga snarast att du får dit en ny knut !

JAG VILL ATT MIN AXEL SKA FUNKA ÄVEN EFTER REPARATIONEN.
Isåfall börjar du med att märka mittknutens läge = hur bakre axeln är vriden i förhållande till den främre. Om du tar en färgpensel och drar ett streck på själva kardanhöljet undertill utmed en linjal på både främre och bakre röret samtidigt så ser du enkelt hur det ska vara sen. När det gäller splinesen kan man antingen slå dornslag på lämpliga ställen på axeln och på gaffelhylsan, eller färga in botten mellen två bommar på splinesen och utanpå i linje på gaffelhylsan när man dragit ut den lite grand så man kommer åt splinesen bakom hylsan. ( det här kan man bara göra när man monterat bort bakre axeln….)

NU kan du börja demontera hela axeln när du har LITE kunskaper i ämnet.

A) Lossa HELA axeln;
Lossa de lösa bultarna vid bakre knuten och lägg dess i en påse för sig. Håll reda på alla muttrar och brickor så du inte frestas ersätta tappad med annan – med annan vikt. Muttrarna är av aluminium…och fingängade alumuttrar hittar du inte hos din lokale handlare.
Tag bort växellänkaget. Två 13 mm mutter baktill och en skruv med 11 mm skalle/mutter i växelspakens nerände.
Lossa lådans 6 grova bult som sitter i balken framför /under lådan rakt upp. Nu kan lådan pressas bakåt/neråt så du får loss knuten bak från lådan.
Lossa främre knuten bakom motorn, lossa muttrarna som är bakåt i färdriktningen.
Tag bort växelspaken komplett med hus. 3 st skruv plus en mutter längst upp ovanför kardanröret.
Lossa stödlagrets två muttrar 13 mm skalle och släpp ner stödlagret så det går fritt från pinnbultarna.
Drag nu hela kardanen bakåt och bort från bilen.
Den främre stångens främre lagring är en hylsa med en sfärisk ( del av kula ) inre lagring
Inne i hylsan sitter en fjäder som håller hylsan tryckt mot sfären. Fjädern hålls fast av en låsring och innanför den en planbricka. Lossa ringen och brickan. Om det inte är smörjtorrt kan du med en smal pensel och thinner göra rent hylsan och sfären inuti när den sitter monterad. Blås rent och fetta in med VÄRMEBESTÄNDIGT fett. Fetta in fjädern och montera dit bricka och låsring. Är du tveksam om skicket på hylsan/sfären tar du en avdragare med tunna klor och drar av hylsan. Då följer sfären med. När du monterar igen tar du t.ex en hylsa som du provar går på axeln/går i hylsan och efter infettning knackar du dit grejerna igen. Ta gärna ett förlängningsskaft på hylsan så du ser att du knackar i linje med axeln….
Hylsan ska sen fettas in innan du kör in änden i motorns bakgavel igen.
Stödlagret är – när det är nytt – centrerat i sin plåthållare. Med tiden hänger det ner sig. Man ser lätt skicket om man snurrar det – då syns det tydligt om det snurrar ocentrerat kring axeln…
För att få bort det från den lösa främre kardanaxeln så måste den treuddade gaffeln bort som sitter bakom. Först lossas de två stora muttrarna som håller fast gaffeländen.Du behöver en avdragare för den sitter sådär halvkärvt. Med en stadig inte alltför sliten Kukkoavdragare med i sidled skjutbara armar kan man få fäste på kanten av två gafflar och lyckas dra av gaffeln. Annars kanske man på något enkelt sätt med underlägg el.likande kan få ett vettigt grepp. Har du märkt upp själva gaffelns läge mot splinesen så är det bara att dra av gaffeln. Har du inte kan du dra en bit bara och så märker du med tipp-ex eller liten pensel i en splinesdal bakom gaffeln plus uppepå gaffelns nav. Så riskerar du inte att knacka körnslag där det ska vara slätt…
Stödlagret är nu bara att dra av. Inuti stödlagret sitter själva kullagret. Det är en separat del och kan alltså avlägsnas. Beroende på vilket fel du hade – nerhängt gummi eller kass lager.

B) Lossa bara BAKRE kardanstången
Lossa de lösa bultarna vid bakre knuten och lägg dess i en påse för sig. Håll reda på alla muttrar och brickor så du inte frestas ersätta tappad med annan – med annan vikt.
Lossa lådans 6 grova bult som sitter i balken framför /under lådan rakt upp. Nu kan lådan pressas bakåt/neråt så du får loss knuten bak från lådan.
Lossa sen muttrarna som är vända bakåt på mittknuten.
Drag försiktigt bort bakre axeln.
Nu kan du byta knut. Mittre knuten är speciell såtillvida att det har ingen betydelse vilken sida som är framåt. Men – dom tappar som finns innanför bulthålen ska passa mot urtagen i varje gaffel i de tredelade gafflarna.
Inne i knuten finns en liten ledkula den ska knappt glappa något alls om du känner på den radiellt ( åt sidorna ) Är den glapp får du byta.
Torka rent och smörj kulan noggrant med VÄRMEBESTÄNDIGT fett.
Den bakre knutens styrning består av XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
När du för samman axeldelarna igen måste du vara försiktig så kulans cylinderformade del verkligen äntrar som den ska i motsvarande hål inne i knuten. Du kanske får stoppa mellan nåt mellan kaross och växellådans balk så du verkligen har lätt och fritt spelrum när du ska ha in lagret i mittkuten.
Avslutningsvis drar du muttrarna med rätt moment och gör en sista koll att märkningen du gjorde från början stämmer fortfarande…


/ Diktat av Georg von Boisman ca 2006




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Finnland
Pungsvettig
*****
Avatar



Inlägg: 1786
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Sjundeå, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Rensa, rensa...

[*] Inlagd 2007-11-21 kl 20:35


Bra faq. Speciellt då kardan ska ner om nån vecka för uppfräschning med nytt stödlager och hållare. :thumbsup::beerchug:



Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2007-11-21 kl 21:56


Bra om fler läser och kollar av processen. Så jag inte missat nå´t.



Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2007-11-22 kl 16:39


en guide på hur man gör om man tagit ner hela kardan i delar och ska montera det igen utan någonting uppmärkt då??, det måste ju finnas bra sett för det också, hur fan ska man annars lyckas om man byter kardan, eller om man har nya delar? för dom är knappast balanserade med det gamla.



Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
smidy
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 229
Registrerad: 2005-4-20
Befinner sig: Geta
Medlemmen är Offline

Humör: rwd

[*] Inlagd 2007-11-22 kl 17:08


"Kardanen/transaxeln snurrar med bortåt 6000 varv/min = motorvarvet – eller mer om du har trimmat. Detta till skillnad från vanliga kardanaxlar som håller mycket lägre varv samt snurrar endast när bilen rullar." är väl lite sanning med viss modifikation, en "vanlig" kardanaxel kan snurra fortare än motorn om växelådan är i uförande med överväxel, vilket dom flesta är sedan åttiotalet, iofs rör ju bilen på sig fort som fan när kardanaxeln snurrar fortare än motorn vid 6000varv eller mer, men då om någonsin vill man inte ha några vibrationer i transmisionen:rolleyes:



Tony Smith
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2007-11-22 kl 18:12


niczii,
enl. någon, minns inte vem, så finns det ett körnslag som visar hur splinesen satt. Jag har aldrig lyckats hitta utan man får fixa det innan. Har du haft det isär eller ska ta olika delar finns bara ett sätt utan att balansera; - prova igenom olika lägen till dess du hittar ett som funkar. Om det finns ett.

Vanliga konstruktioner har jag ingen koll på vilka toppvarv man når...




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2009-5-25 kl 13:34


Har studerat detta ämne ytterligare under en mekvecka hos Veine Johansson.

Antalet möjliga sätt att montera kardanaxeln om allt varit isät och splinesläget inte märktes är lika många som antalet splines x 3. Så det är ett näst intill omöjligt jobb att hitta rätt.
Balanseringen av en 116-axel går till så att man balanserar de två delarna var för sig först och därefter hopsatta.

Vad som är VÄLDIGT VIKTIGT är att motorläget är rätt justerat på bakre motorfästet.
När t.ex en ny främre hardyknut monteras eller om motorn varit ur - så ska motorn och kardan monteras i rät linje.
Det kan endast göra med avgassystemet lossat från motorn. Motorn balanserar på sidofästena. När kardanen monterats så ska då tvärpinnen i bakre fästet ligga an mot anslagen på pinnbultarna. Normalt brukar det vara två tjocka distanser som ska ligga innanför. Så här ska det se ut när det är gjort rätt - på just denna vagn är det en distans på varje sida;

[Ändrad 2009-5-25 av Georg]

6.JPG - 82kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2009-5-25 kl 13:37


Så här ska det INTE vara.

Efter justering till rätt höjd kan avgasystemet monteras och justeras med dom långa hål som är i monteringsplattan.

7.JPG - 99kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 49.6% - SQL: 50.4%]