AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Frambromsar alfasud
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-2-3 kl 19:32
Frambromsar alfasud


OBS - läs HELA instruktionen innan du börjar.

Frambromsarna på alfasud är tvåkrets = okhalvorna har ingen förbindning på hydraulsidan. Halvorna matas med var sitt bromsrör.
Innerkolvarna kan även påverkas med hävarm = handbromsen.
För att åstadkomma påverkan utifrån på kolven så har kolvarna insatser som är gängade i mitten. Dessa insatser sitter låsta (ganska löst) med en låsring i ett ganska grunt spår i kolven

Särskild tråd om handbromsvajerbyte finns på faq:n.

Byte av bromsbelägg;
lossa plastskydden på ytterkanten av resp ok. (plastmaterial nyckel 17)

Tag sedan en bra 17 mm hylsa och lossa låsmuttern som sitter innanför. Var försiktig för det sitter en låsring (trådring) på själva skruven som lätt far iväg om du skruvar muttern för långt.
Vrid skruven med en 5 mm insexnyckel MEDURS för att lossa kolvens anliggning mot belägget.
OM skruven går tungt så kärvar förmodligen kolven och då måste du hjälpa till med en vass mejsel el.liknande för att pressa kolven bakåt. Om du inte hjälper till så riskerar du att dra ur den gängade insatsen ur kolven och då har du tappat kontakten med kolven.....
Skulle det krångla så att den stora 17 mm:s muttern vill låsa fast insexskruven så får du ta en ringnyckel (som ska vara med lite utstickande ringände) och lossa muttern samtidigt som du vrider med insexnyckeln.

Samma vridriktning (medurs) gäller för båda okens YTTRE del.

MEN- när det gäller de INRE okhalvorna är det annorlunda.
Där lossar man kolvens anliggning mot belägget MEDURS på det HÖGRA oket i FÄRDRIKTNINGEN och MOTURS på det VÄNSTRA. Här använder man helst en 7 mm:s hylsa på LÅNG stång så man kan göra detta smidigt ovanför alla sladdar och slangar. Men som oftast går det även med standardgrejor.
Samma gäller för de inre okhalvorna att man kan tvingas hjälpa till med något att pressa tillbaka kolvarna om justerskruvarna går trögt.

OBS - om du tror jag har fel för att du läst i Haynesmanualen om vridriktningarna så kan jag informera om att detstår fel i Haynes.

Okej du hakar av fjäderbygeln på respektive ok och plockar ur beläggen.

Backa nu kolvarna så det finns plats för nya belägg.
OBS ! Beläggen är urfasade så de måste placeras rätt. Anledningen till att beläggen är fasade är att kolvarna inte har någon ursparing som man har på "normala" bromsok. Därför sitter det en urfräsning på beläggen istället. Kolla markering på beläggen så dom hamnar rätt.

Montera fjäderbyglarna.

När du ska justera in kolvarna så att beläggen ligger lagom an mot skivorna så finns det uppgifter med bladmått - men - ofta är ju skivorna inte hundra släta så då funkar den metoden sådär. = du får för stort glapp.

Hissa istället upp hjulet eller hela framvagnen enklast så att du kan snurra på resp hjul.
Justera in kolvarna mot beläggen genom att vrida resp. skruv åt motsatt håll som vid demonteringen. Vrid tills du känner att beläggen börjar hasa lite lätt mot skivan. Tag stegvis på inre och yttre okhalva. Är skivorna lite repiga/ojämna får du lägga an tills du känner lite motstånd när du vrider hjulet.
Gör samma på andra sidan.

När du är klar med detta måste du låsa dom yttre skruvarna.
Håll fast insexskruven med insexnyckeln i det läge den har och lås sen 17mm:s muttern mot okets gods. Se till att inte insexskruven följer med. Kollas genom att vrida hjulet igen och då ska du ha samma motstånd som innan låsningen.

När du monterar plasthuvarna sen över yttre justeringarna ska du ta lite fett på kanten av plasthuvarna som skydd mot att fukt sen ska tränga in.
Gör man detta så slipper man trassel med att låsmuttern fastnar på skruven vilket sen i sin tur gör att man måste använda båda händerna när man ska justera. OM man får loss muttern. Och det är lite trångt på en sud.

Handbromsen får inte glömmas i sammanhanget när man justerar kolvarna.
Hävarmarna ska stå längst ut = vajerfästen på armarna ska vara så långt från varandra som möjligt. Dom påverkas av dom intre 7 mm:s skruvarna så du måste hela tiden kolla att armarna hamnar i ytterläge när du är färdig med justeringen av kolvarna.
Kan vara så att en tidigare ägare försökt justera handbromsen genom att spänna vajern. Men för att handbromsen ska fungera väl så måste hävarmarna stå i ytterläge när handbromsen är släppt.

På en sud finns faktiskt en justering av vajern även om den är väl dold. Den sitter under spaken där vajern går ner i ramtunneln. En stor gängad hylsa med nyckelgrepp uppåt.

Lägg inte in dina egna synpunkter i denna tråd utan u2u:a mig först isåfall så vi är överens.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 64.2% - SQL: 35.8%]