DavidP.
Junior Alfista
br>
Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline
Humör: Strykjärn!
|
|
166 - Byte av stötdämpare
Har precis renoverat hjulupphäng och tänkte med allt färskt i huvudet skriva en FAQ som kanske kan hjälpa nån annan. Bilen är en 2001 Super 3.0 som
rullat strax under 20k mil. Missade tyvärr att få med färska batterier i kameran så tyvärr är det mobilbilder, men det ska nog gå ändå!
Vi börjar bak, det var mest jobb där vid byte av bussningar också. Efter att plockat av baksäte, hatthylla, bälten och sedemera hjulet gick jag
tillväga så här:
1. Lossa bromsoket. Underlättar lite att plocka bort helt, men kan gott hänga kvar.
2. Ta bort skivan. Bromsskivan hade dock fastnat så till den milda grad att det bara var att skruva av lagret. Detta var likadant på båda sidor och
kommer förmodligen vara ett faktum på de mesta 166or. Bry er inte om att försöka banka eller på annat sätt lossa skivan, tar bara tid. Enkelt att få
bort skivan när man fått av den genom att skruva i hjulbultarna o banka på dessa.
3. När skivan är borta lossas givetvis skölden, 1st 10mm bult.
4. Därefter är det lämpligt att lossa abs-sensorn. Jag fick ganska enkelt bort mina vid navet, sitter med en invändig torx på baksidan. Var dock
väldigt försiktig, dom är sköra!Rengör noggrannt runt o försök lirka lite innan du försiktigt knackar ut den på baksidan. Kan vara idé att lossa i
bagageutrymmet om det är väldigt rostigt.
5. Lossa staget, sitter endast med bult.
6. Lossa det korta tvärstaget och ta bort bulten.
7. Länkarmen sitter fastskruvad med nummer 6 och kan nu lossas från spindeln, båda mina gick loss med handkraft, annars använd nylonklubba.
8. Lossa bulten som håller stötdämparn, bör lossna lätt. Sedan bör spindeln enkelt kunna vinklas utåt och dämparn kunna lossas. Längre behöver man
inte gå om man inte ska byta bussningar.
Gör arbetet du tänkt göra och montera i omvänd ordning, glöm inte kopparpastan!
Forts. följer
[Ändrad 2008-2-10 av DavidP.]
[Ändrad 2008-2-10 av DavidP.]
[Ändrad 2008-2-11 av DavidP.]
Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
|
|
DavidP.
Junior Alfista
br>
Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline
Humör: Strykjärn!
|
|
När du kommer till framvagnen blir det enklare.
1. Börja med att lossa krängningshämmarstaget, enklast blir det att lossa bulten markerad 1 med en 17mm hylsa. Därefter kan man (förhoppningsvis)
lossa mutter #3. Hoppar till lite pga krängningshämmarn.
2. Styrleden behöver inte lossas för att enkelt få bort stötdämparn.
[Ändrad 2008-2-12 av DavidP.]
[Ändrad 2008-2-12 av DavidP.]
Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
|
|
DavidP.
Junior Alfista
br>
Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline
Humör: Strykjärn!
|
|
4. Lossa övre bärarmen och vik mot kupén vilket ger dig bättre tillgång.
5. Lossa alla sladdar och slangar från stötdämparpaketet.
6. Lägg ett snitt med vinkelslip precis under svetsen för att få dämparn att släppa lätt från gaffeln. Därefter vidgas klykan med en huggmejsel för
att lossa dämparn. När du ser att dämparn har lossat lossar du gaffeln från nedre bärarmen och knackar på gaffeln fästet du nyss kapade varpå den bör
ramla ner på bärarmen.
Därefter lossar du stötdämparn från övre stötdämparfästet som du kommer åt efter att ha lossat plastpanelerna under motorhuven. OBS! Lossa inte
muttern i mitten utan endast de två muttrana mittemot varandra på varsin sida om centrummuttern, annars får du en stötdämparen i foten i 200km/h!
Nu kan du lossa stötdämparen och ta med dig klykan till arbetsbänken.
Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
|
|
MartinC
Alfa-freak
br>
Inlägg: 826
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Gnesta
Medlemmen är Offline
|
|
Grymt bra!
Martin C
GTV 3.0 24v 1996, Sprint QV 1987, MB E250, LR Disco 2, Porsche 944
tidigare:166 3.0, 164 ts super, 164 ts, 33, Sprint QV
|
|
DavidP.
Junior Alfista
br>
Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline
Humör: Strykjärn!
|
|
Är inte komplett, ska fylla på den så byt inte dina dämpare än!
Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
|
|