AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Kort om uniballs och kränghämmare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2003-2-22 kl 07:33
Kort om uniballs och kränghämmare

Köp uniballs på Bodins Chassieteknik.
Det står om dom om inte annat nånstans på .org. Killen är super på chassiebyggnad och svarar på frågor.
Framvagn:
Köpte starka versionen för slicks. Tål en belastning på tror jag 2.060 kg per st. Till bussningarna i bakre och mittre lederna köpte jag insatsmodell= alltså som ett kullager. Till främre bussn.köpte jag med gängat skaft. Svetsa en rejäl mutter eller mutterhylsa i främre änden av bärarmen. Gänga i uniballens gängände och lås med mutter och låsbricka. I dom andra två på varje sida lät jag svarva till förminskningar med ansats och spår för låsring - där uniballsen läggs i och låses med låsringen. Sen lade jag stötdämpargummin som jag kluvit på mitten på varje sida innan jag drog ihop så att det blev lite smutsskyddat. Det blir gärna ett litet glapp med eftersom det är mkt svårt att få uniballsen att sitta stumt med en låsring. Med gummit märks det inte (m.tanke på bilprovn)
Förminskningarna svetsar man fast i hålen i bärarmarna.

Bakvagn:
Där räcker det säkert med nya gummin. Välj sådana som är helfyllda. Det lär ska finnas sådana som är hål i ett segment. Välj inte dom. Jag hade dom gamla mjuka slitna och det funkade det med, men det kan nog rekommenderas att använda nya.

Kränghämmare:
Bak tog jag en främre från en serie III = lite mjukare än tidigare modeller. Kapade ändarna och svetsade på armar. Hämmarfästen i karossen gjorde jag i dom markeringar till hål för dragkrok som sitter innanför bakplåten. Brukar synas på insidan av balkarna bakom bakre bulten till staget till bakaxeln.
Använde bulthålen-ett plattjärn mot balken med hål och sen dom gamla fästena från därfram som svetsades på plattjärnet. Sen får man göra fästen i bakaxeln för en gängstång. Jag svetsade ett stag rakt ut från översidan av bakaxeln bakåt, precis innanför baljan för fjädern. På 33 är det mkt enklare för där är bakaxeln smal och man kan få till ett fästöra varsomhelst i stort.
Men man svetsar alltså armar bakåt från hämmarstången som hamnar lagom under eller över bakazelns ditsvetsade fästöron. Så en gängstång mellan med stålbrickor och stötdämpargummin.
Obs med "stötdämpargummin" i denna text menas sådana som sitter på "pinnände"-modell avstötdämparfästen. Jo det går att svetsa i hämmare !! Och det verkar hålla med. Men man svetsar då i änden och runt om. Inte nånstans utmed längden.
Fram:
Serie I och II-Suddar har grövre. Använd en sån med fästen.

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen