AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 166 - Byte av undre bärarmslagring i spindel bak/"Merca-lagret"
DavidP.
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline

Humör: Strykjärn!

[*] Inlagd 2008-2-12 kl 23:17
166 - Byte av undre bärarmslagring i spindel bak/"Merca-lagret"


Bakgrund: Om din 166a´s bakaxel vill åt ett annat håll än dit du vill när du svänger o kör över ojämnheter, om du ständigt får passa ratten och dina bakhjul har en cambervinkel värdiga en Cup-Porsche, då är det nog dags att se över din bakvagn och särskilt detta lager.

Detta lager sitter i längst ner i spindeln och säljs av Alfa endast tillsammans med ny spindel av någon outgrundlig anledning vilket givetvis gör byte svindyrt. Men någon SherlockHolmes-ättling lyckades hitta ett lager som egentligen sitter i bakaxeln på gamla Mercor som passar nästan perfekt i 166. Tillverkaren är Lemförder och köps enklast hos Bildelsimporten för 210kr och har artikelnummer: 201 352 00 27.

Vid byte av detta mytomspunna lager är det enklast för oss lekmän att plocka av spindlarna. Läs genom min FAQ om stötdämparbyte för att få bort spindlarna.

När spindeln är bort är det enkelt att pressa ut lagret med t.ex. en 30mm hylsa som passade perfekt. Bör vara ett rör med 40mm omkrets som är hyfsat tjockväggig för att klara av trycket. På andra sidan behövs givetvis ett rör med större diameter än lagret.

Efter att lagt rejät med press på lagret medelst vanligt skruvstäd drämde jag till på spindeln med en hammare varpå det släppte så snällt. Hjälper att banka medan man pressar för att lossa på trycket. Värma med gas hjälper säkert också.

Vid mätning visade sig det nya lagret hålla 39,95mm medan spindeln höll 39,85. Detta gick att åtgärda med att helt enkelt fila ner lagret lite lätt med en bred fil. Se upp bara så du inte filar det ojämnt. Har man svarv är det givetvis bättre.

Därefter var det bara att pressa i nya lagret och hålla koll så djupet blir detsamma på båda sidor då det sitter försänkt på ena sidan. Montera tillbaka allt och njut!

[Ändrad 2008-2-14 av DavidP.]

urpressning.JPG - 81kB




Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
DavidP.
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline

Humör: Strykjärn!

[*] Inlagd 2008-2-12 kl 23:19


bild

Bakre_uppheng.JPG - 91kB




Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MartinC
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 826
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Gnesta
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-2-13 kl 09:39


Bra beskrivning! Nu var det inte aktuellt för din del, men vet att andra bytt detta lager utan att ta bort spindeln. Du som har varit och bökat där, tror du det är svårt att lyckas m detta?

[Ändrad 2008-2-13 av MartinC]




Martin C

GTV 3.0 24v 1996, Sprint QV 1987, MB E250, LR Disco 2, Porsche 944

tidigare:166 3.0, 164 ts super, 164 ts, 33, Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3681
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-2-13 kl 18:32


Bra FAQ, :thumbsup:
Men vore det inte bra att skriva i rubriken vad det egentligen gäller?
En som aldrig hört talas om att det går att modda 166:ans bakvagn med en Mercedes reservdel fattar ju NOLL




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
DavidP.
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 50
Registrerad: 2008-1-20
Befinner sig: Karlshamn
Medlemmen är Offline

Humör: Strykjärn!

[*] Inlagd 2008-2-14 kl 19:41


Quote:
Ursprugligen inlagt av MartinC
Bra beskrivning! Nu var det inte aktuellt för din del, men vet att andra bytt detta lager utan att ta bort spindeln. Du som har varit och bökat där, tror du det är svårt att lyckas m detta?

[Ändrad 2008-2-13 av MartinC]


Har man bara nåt att pressa med tror jag inte att det är några problem. Bara lossa undre bärarmen och handbromsvajern om det sitter fast i bärarmen o sänk ner armen. Men man måste nog ta bort dammskyddet och skivan beroende på storleken på det man pressar med. Men det kan ju vara svårt att få trycket åt rätt håll när man pressar o den sitter kvar i spindeln. Men allt går ju som bekant med våld o vaselin.. :wink:




Alfa 166 3.0 2001
(o=V=o)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-4-13 kl 11:06


Text från http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164-and-166/77657-166-re...

Quote:
Dear 166 co-owners,
This post is really inspiring!
If the quoted part # fits Alfa with no negative outcomes, life is really getting better.
The only vital question left unanswered is: if there is really inside that Mercedes part a spherical plain (no balls, no needles) bearing with hard chromium plated contact inside surface (as is Askubal product), or is it just a piece or rubber pressed into the space between two steel cylinders (a trivial rubber silent-block).
If there is nothing but rubber inside, this part will go in no time and the handling will be awful at hard cornering.
I'm desperate to hear from any of you about this part components (may be you have inspected it before installation?).
In any case please find below the full cross-number reference list of this part available from a lot of manufacturers that I've found in the internet:
Asva MBAB-027
Tuopu TP-201 352 00 27
Mapco 33870,59864
AD AD15 33870
Ruville 985120; 915184
Jp Group 2013520027
Febi 02354
NK 5103303
Optimal F8-5297; G9-700
SWAG 10 78 0006
AD 33870
Delphi TD213W
NK 5103303
Hebel Kraft 05104001
Flennor FL4186-J
Meyle 016 010 6313
Quinton Hazell QSK 227 S
Rts 93-00827
Febi 21174
AD 59864
Vemo V30-7154; V30-7218
Moog ME-BJ-6313
Boge 87-721-A
SWAG 10 92 1174
Lemforder 10747
TRW JBU167
HL Group Oy 825-2165
Mercedes 220 352 02 27
Ocap 0404800
Triscan 8500 2309
TRW JBJ758
Mercedes 201 352 00 27, 201 352 02 27
Mercedes 220 352 00 27
Mercedes 230 352 00 27


Untitled.jpg - 145kB




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 51.0% - SQL: 49.0%]