jol
AP\'s mekblad
      br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Pinout på 164:ans stereokablage sökes
...så jag kan koppla in min iso-stereo
|
|
drzap
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1845
Registrerad: 2003-6-17
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
Humör: alfalös, billös, rådlös
|
|
skulle aldrig lita på orginal pinout på en gammal bil. gjort så 1 gång, kostade mig 1000:- i reparation av huvudenhet. mitt råd är att mäta upp allt
och koppla in adapter eller helt sonika göra som jag alltid gör nuförtiden, drar nytt.
Love Nordin
Röd alfa 90 2.0 inizione -87 rip, Röd alfa 75 2.0 ts ottatanni -90 gone with the X, Röd alfa 75 3.0 v6, america -90 saknad, Vit/turkos alfa 75 2.5 v6
(bilstereobil) rip, Vit 75 2.0 fugge -87 reservdelen rip, grå 155 v6 -93 såld.
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Jag mäter mig till spänningsmatning, tändning och jord om det skulle behövas. De sitter ju i den ena kontakten.
Det är den andra med alla dörrhögtalare, diskant och bakhögtalarna jag är mindre sugen att prova mig fram på, då det är några st... men måste jag så.
Hade inte din enhet säkring och skydd mot omvänd polaritet?
|
|
drzap
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1845
Registrerad: 2003-6-17
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
Humör: alfalös, billös, rådlös
|
|
det som hände var inte omvänd polaritet på strömmen utan att nån matat 12v på en högtalarkabel bak! frontsystemet och stereon poppade på duktigt i mer
än en timme innan slutstegstrissorna rök. trodde först att nåt i bilen rasat då hastighetsmätaren plötsligt hoppade upp till ungefär 240 och allt
annat i instrumentpanelen slocknade men det visade sig att så fort jag kopplat ur den rykande bilstereon så blev allt normalt.
orginal högtalarkablar är inte så mycket att hänga i julgran, du får bättre ljud med att dra egna. det enda jag använder från orginalkontakten är
tändning och den får endast dra ett relä som ansluter min stabiliserade direktström till HU. plus dras batteri-fuseblock-kondensatorer-förbrukare,
jord dras med grov ledare till en gemensam punkt i bilen.
Love Nordin
Röd alfa 90 2.0 inizione -87 rip, Röd alfa 75 2.0 ts ottatanni -90 gone with the X, Röd alfa 75 3.0 v6, america -90 saknad, Vit/turkos alfa 75 2.5 v6
(bilstereobil) rip, Vit 75 2.0 fugge -87 reservdelen rip, grå 155 v6 -93 såld.
|
|
po
AP\'s ddinosaurie
      br>
Inlägg: 6090
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: Mjuk och Snäll...
|
|
Finns väll adapter att köpa?
Jag har då det i mina 164:or dvs övergång från alfans kontakter till stereons iso-kontakt.
/po
Per-Olof Berglund - CAR 2171
Raggare kör Alfa Romeo.
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Hehe då förstår jag love, men ström och högtalare har varsin kontakt så jag borde kunna undvika det. Po det stämmer men brl i luleå hade inte hemma nu
när jag ringde, och ska långköra på måndag redan...
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Inlägg: 3716
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Så här är det på i min 164 QV -91 med originalkablage. (Bilen hade aldrig haft stereo monterad innan jag köpte den )
8-pol kontakt, högtalare
Bil - Stereo (färger enligt ISO)
GRÅ - GRÅ [FR+]
GRÅ/SVART - GRÅ/SVART [FR-]
GRÖN - VIT [FL+]
GRÖN/SVART - VIT/SVART [FL-]
GRÅ/GUL - LILA [RR+]
2xGUL/SVART - LILA/SVART [RR-]
GUL/GRÖN - GRÖN [RL+]
2x BLÅ/SVART - GRÖN/SVART [RL-]
6-pol kontakt, spänning mm
Bil
SVART -MINUS
RÖD +PLUS konstant
GUL/RÖD +Till antennförstärkare under hatthylla (endast vissa modeller med antenn inbyggd i bakrutan
Resterande färger minns jag ej säkert men tror att ROSA/SVART är +när tändning är på och GUL/GRÅ är till innerbelysning för att få dimmer-funktion
även i stereon.
Äldre bilar har jag för mig har helt andra färger och en enradig rak kontakt.
Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Som Jocke skriver, Svart minus, rosa/svart tändning.

Resterande i strömkontakten fick jag inte nån 12v ur (kanske ev. oxid i nåt kontaktstycke )
Jag klurade lite på var jag skulle sno konstantström och cigguttaget verkade lämpligt. Grävde lite med handen och fick upp en röd kabel som inte
tillhörde original kabelstam, som visade sig vara 12v.

Högtalarkablarna fick jag en bild skickad till mig innan;

Men den använde jag inte när jag kopplade in. När jag väl hade fått igång stereon ställde jag all volym på vänster fram och provade mig fram tills det
kom ljud ur vänster fram. Fortsatte så tills de fyra var inkopplade.
Plus och minus till varje högtalare sitter ovanför/under varandra på fyra kolumner,två rader. Se mittenbilden, kontakstycket för högtalarna ligger
under kontakten där jord och styrström är inkopplad.
iso-kablagets färgkodning:
http://www.siocommunications.co.uk/Wiring_files/audio_wiring...
|
|