Pages:
1
2
3
..
31 |
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Samhs 75 3.0 (Krapperup 2019?)
2008-03 (.)
Då är första steget inlett, på att bli en riktigt alfisti Var nere i småland i mina uppväxttrakter och lade handpenning på en rossoröd Alfa 75 3.0 från 89 som slumrat till i den mörka
småländska skogen. Ska hämta den nästa fredag om allt går som planerat.
Den har varit avställd i snart 4:a år, gått 9200mil och inte varit vinterkörd sedan 91-92. (och kanske aldrig före det). Den har en hel del
modifieringar i hjulupphängningen och sitter enl.uppgift tarox bromskit på den. Motorn ska även den vara uppdaterad med portning och vassare kammar,
samt racekoppling.
tråkigt nog är all dokumentation försvunnen på vad som är gjort och mannen som gjorde dem finns tragiskt nog inte med oss längre. Så det kommer bli
ett detektivarbete i att ta reda på exact vad som är gjort.
Skicket:
Troligtvis ordentligt beskonad från rost, såg helt friskt ut under och i alla skärmkanter, dörrar, ända jag hittade var 2 bubblor från stenskott och i
botten på vänster lykta.
Högersidan på bilen har varit emot något objekt under en busrunda,så höger blinkersglas är trasigt, evo-fronten var sprucken höger fram och framdelen
på höger framskärm är lagad slarvigt med spackel och sprejburk. Även bakskärmen och en bit upp på stolpen hade en stor mildare buckla, fanns också
några djupare repor på dörrarna. Det kommer bilder på det senare.
Det som jag såg var modifierat:
Bilsteindämpare runt om.
Gula fjädrar av okänt ursprung.
Tarox skivor fram. Stålomspunna slangar och Brembo ok.
orginal ok och slitsade skivor bak. Stålomspunna slangar.
Alldeles för många tums avgassystem.
Sportluftfilter
QV kammar
Det som enl uppgift ska vara modifierat:
Portad top.
Race koppling.
Råkar du veta något om bilen så berätta gärna.
Liten plan på vad som kommer ske i närtid:
Pilla igenom allt, fotografera och klura ut exakt vad det är för prylar på den och dokumentera detta.
Göra en storservice, med kamremsbyte, byta vätskor och nya däck. (och eventuella överraskningar om budget tilllåter)
Be till gudarna att växellådan är i god kondition
Putsa
Besiktiga
Åka bakhjulsdrivet till Skokloster 1:a maj.
2009-10
Sammanfattning om upptäckter och status på skicket:
Den har troligen aldrig sett en saltad vinterväg, då utsatta ytor, skruvar och muttrar inte är angripna av rost, förband i fram- och bakvagn går att
lossa utan något som helst extravåld/röstlösare. Och den är kärnfrisk undertill vilket säkert det extra rostskyddet i hålrum och på underredet hjälpt
till med.
Finns 6 ställen med rostangrepp inte medräknat ytrost på dedion och underredet där rostskyddet slagits av från stenskott.
Kylarbalkens vänstra sida har smakat på något djur och sedan bankats på plats dåligt utan att lacken lagats.
Batteribrickan har råkat ut för syra läckage, ytrost som följd.
Finns ett rosthål på främre balken/innerskärmen mitt mellan fästena för undre bärarmen på vänster sida. Har varit där länge då det är massa
grus och skit i hålet.
Hela höger sida har varit på andra sidan gränsen och kelat med en timmertrave, så lite bucklor och repor som är dåligt lagade, varav ytrost
satt sig i några lackskador. Höger framskärm skulle behöva riktas och lackas om / bytas helt.
Rost i kanten på höger framdörr pga dålig passning mot karossen,
Samma sak på höger hörn på bakluckan mot rutan till.
Motor och drivlina:
Motorn är inte portad, och inte heller sitter det racekoppling, vilket säljaren påstod, men det gör inget dock har den QV-kammar. Växellådan som var
en av mina farhågor är len och distinkt, dock skrapar det ibland på 3:an men ingen på 2:an men dubbeltrampas därför i största utsträckning för att
fortsätta vara i samma skick. Kommer så småningom byta synkringarna.
Åtgärdat:
Vakuumslangarna har alla bytts ut till nya, så nu är det 100% tätt.
Tändkablarna bytta till Magnecore KV85 racingkablar och nya tändstift NGK BP6ES för vardag och BR7ES för banmöten.
Nytt filter och olja bytt till AGIP Racing 10W60, i samma veva byttes oljan i växellådan och bromsvätskan.
Slängde bort det öppna luftfiltret från feltema och satte tillbaka det fräscha K&N-filtret i originalluftboxen.
Kvar att göra:
Kamremmen bör bytas då det MINST är 5år sedan den byttes, dock är den fortfarande mjuk och okulärt i fint skick. En fråga är hur jag ska göra med
kamremsavspännaren, då den fortfarande är hydraulisk. Är snarare regel än undantag att de börjar läcka, dock är min nära på helt torr, vilket är en av
anledningarna till varför inte remmen bytts ännu. Har plugg liggande för att konvertera till en fixerad, men framtiden får utvisa hur det blir.
Vattenpumpen kommer bytas i samband med nästa kamremsbyte, dock verkar den redan varit bytt en gång, (packning på tub runt kanterna på den som
sitter) men bättre att vara säkra sidan.
Många bussningar på bilen är i tveksamt skick, inklusive motorbussningarna som skulle må bra av att bytas, då iaf den bakre är riktigt slut. Just nu
påfylld med rutlim för att stadgas en aning. Hardyknutarna är i dåligt eller tveksamt skick och skall bytas.
Framvagn:
Ett par 105-kulleder ligger och väntar och adapterplattor behöver fixas, förövrigt mår allt bra efter att krängningshämmaren har fått nya bussningar.
Bakvagn:
Samtliga bussningar och fästen kommer bytas vinter/våren 09/10 för att ha det fräscht i samband med banåka. Mest akut är dock centerbussningen fram på
dedion som är helt slut (borta). En hel del i anslutning till bakvagnen skulle behöva åtgärdas. Bla behöver alla soppaledningarna bytas då de är
rostiga/torra. Likaså en liten bit av bromssystem, som i övrigt är riktigt friskt.
Avgassystemet är riktigt dåligt genomtänkt och svetsningen håller samma usla nivå, då det omotiverat sitter 3” från mitten och hela vägen bak, som
bara ger en olidlig resonans mellan 2200-3000rpm, är som att sitta i kabinen på ett propellerplan. Under vintern kommer ett CSC system bestående utav
ett CSC mellanrör utan dämpare och en slutdämpare med dubbla utblås. I framtiden blir det att bygga grenrör med dubbla kattar för bättre andning.
Fälgar och däck:
Har mer och mer börjat gilla Momo-star fusksplitt fälgarna. Ovanliga och ganska stiliga ändå. Men jäkligt obalanserade, de skulle behöva en renovering
för att bli kördugliga. På önskelistan ligger ett par 17” Zender Milano.
Och sist men inte minst. EVO-fronten kommer upp från källaren vilken dag som helst, så ska den slipas klart och målas.
[Ändrad 2018-1-10 av sam_h]
|
|
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 970
Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: På hugget
|
|
Hej!
Låter som ett kul projekt! Jag Känner igen bilen på beskrivningen! Kan det vara DAX 596?
Kalle Sandler
- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Och lite bilder:
[Ändrad 2008-3-29 av sam_h]
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo
Hej!
Låter som ett kul projekt! Jag Känner igen bilen på beskrivningen! Kan det vara DAX 596? |
Tackar! Det är JKW 984
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Och en till
**Klipp och klistrat från förra ägarens album på garaget, tar med kameran på torsdag när jag hämtar den.
[Ändrad 2008-3-25 av sam_h]
|
|
freda155
AP\'s motorjounalist
br>
Inlägg: 3887
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline
Humör: Nu kör vi! (snart)
|
|
Nämen gud vad trevligt! Grattis till den fetaste vagnen!
Din verkar moddad som min, fast jag har en långmilare jämfört med dig (11 500 mil)
Nu blir man ju ÄNNU mer sugen på att behålla bilen längelänge...
Strålkastarspolning på en EVO-front?! Gaddammit...
[Ändrad 2008-3-22 av freda155]
Max Defrost / Fredrik Langendorf Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. -
ChuckNorrisFacts.com 1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen 2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999
Lexus IS 200 Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155
2,0 16V Sport
|
|
x8668k
AlfaPowers Gardinexpert
br>
Inlägg: 729
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Örebro
Medlemmen är Offline
Humör: ...
|
|
VILL HA!!!
Eddy Henningsson
Örebro
Alfa Romeo 33 1.7 QV -87
|
|
Turbo Jörgen
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1177
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: kolhammar(märsta-knivsta)
Medlemmen är Offline
Humör: vinterdvala eller not!
|
|
Skönt att man redan har suget blir inte så farligt då ...snygg
bil!!!
JÖRGEN ERIKSSON
Car #239
75v6 3.0 -88, Gtv 2.0TS -83,
Alfetta 1.8 -75, 156SW GTA-03
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av x8668k
VILL HA!!! |
Så kände jag också mycket längre,
Så varför gå runt och vänta? man lever bara en gång!
Klyshigt men ack så sant, vilket man åter igen blir påmind om när man läser om all tragik med barnmorden här i grannskapet.
Och sedan jag såg annonsen och på min frus inrådan åkte och
kollade på den samma dag, samt bestämde mig för att slå till, fastän jag saknar eget garage och redan har 2 alfor på uppfarten, så har allt annat löst
sig med. Kompis med BE-kort och transport upp (60mil) fixat tills på torsdag. Och en plats för vinterförvaring väntar i närheten.
[Ändrad 2008-3-22 av sam_h]
|
|
x8668k
AlfaPowers Gardinexpert
br>
Inlägg: 729
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Örebro
Medlemmen är Offline
Humör: ...
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av sam_h
Quote: | Ursprugligen inlagt av x8668k
VILL HA!!! |
Så kände jag också mycket längre,
Så varför gå runt och vänta? man lever bara en gång!
Klyshigt men ack så sant, vilket man åter igen blir påmind om när man läser om all tragik med barnmorden här i grannskapet.
Och sedan jag såg annonsen och på min frus inrådan åkte och
kollade på den samma dag, samt bestämde mig för att slå till, fastän jag saknar eget garage och redan har 2 alfor på uppfarten, så har allt annat löst
sig med. Kompis med BE-kort och transport upp (60mil) fixat tills på torsdag. Och en plats för vinterförvaring väntar i närheten.
[Ändrad 2008-3-22 av sam_h] |
Jag har haft en 3nolla förut, inte röd, men kör nu en 33 1.7 QV som också är väldigt trevlig, men en Röd 75 3noll är, mmm...
Eddy Henningsson
Örebro
Alfa Romeo 33 1.7 QV -87
|
|
t16
AlfaRäv
br>
Inlägg: 2221
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline
|
|
Jag ringde på bilen samma dag som den kom ut, det var ju bara några mil från mig och riktigt billigt men han sa att eftersom du var på väg ner så
tyckte han att du åtmindstone skulle få se bilen men jag fick komma oxå men jag förstod att ingen åker och tittar på den bilen och åker hem samt jag
var inte sugen på nån budgivning så jag åkte inte.
Grattis till ett riktigt klipp!
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Tack Dennis, jo han sa ungefär så, att en från vetlanda också var intresserad, men att han lät mig titta på den först, eftersom jag åkte så långt.
Jag vet inte ännu om det är ett så stort klipp, högersidan på bilen var som sagt något misshandlad från en buskörning som gått fel. Bilder kommer på
det. Och det är en del arbete och utgifter att få en bil som stått i 4:a år i trafik igen.
Jag var inte helt säker på att jag ville köpa den när jag såg den, men det var det modifierade chassiet och skicket på karossen i övrigt, typ ingen
rost, som gjorde att jag slog till, eftersom jag insåg att ovsett det andra så är det iaf ett gott utgångsmaterial, men var tvungen att tänka efter en
stund.
Var inte heller intresserad av någon budgivning , så hade han satt igång
med något sådant hade jag tackat nej. Tror nämligen att den inte var värd så mycket mer i det skick den stod. bilderna på Garaget.org är nog ett par
år gamla och även annonsen var väl något "förskönande". Jag har bevakat begagnatmarknaden några år på 75:or.
Med lite vilja så räcker årets budget till att få åka 75:a till Skokloster 1:a Maj.
Men det är fortfarande ett klipp, med lite tur ett bra sådant.
[Ändrad 2008-3-23 av sam_h]
|
|
t16
AlfaRäv
br>
Inlägg: 2221
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline
|
|
Ok!
Annars brukar det begäras ganska mycket för 3.0 om de är fina dvs. aldrig varit rostiga, som mest 40-50000 men vad de har gått för vet man ju inte,
möjligtvis har de gått till utlandet där man förstår att betala för fina bilar vilket vi inte gör i sverige.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Det fanns en silvrig 75 3.0 nere i skåne som var moddad för stora pengar och helt igenomgången som verkligen var i toppskick. för ett tag sedan. Har
för mig den lades ut på strax under 70, efter att gäng månader hade han sänkt den till 49, och även på det priset låg den ute längre. Har för mig
någon här på AP var och hämtade den tillslut och då hade den nog legat ute mer än ett halvår. Så det är som du säger. I sverige betalar folk inte bra
för fina bilar.. till glädje för oss som förstår oss på fina bilar
[Ändrad 2008-3-23 av sam_h]
|
|
Tipo
Alfista
br>
Inlägg: 185
Registrerad: 2002-7-3
Befinner sig: Laholm
Medlemmen är Offline
Humör: Garagebygge! o ett hus oxå,,,,,
|
|
Oh, det var jag som till slut förbarmade mig över den
Betalade en bra slant, men klart lägre än vad den låg ute för efter sänkningen. Håller på med små-fixet kring den, mest av kosmetisk art samt
skalstolar etc. Kommer att köra med den till Skokloster o därefter Gelleråsen.
Jag följer denna tråden med stort intresse, synes som du gjort en god affär även om det är en del fix innan allt blir som du vill ha det.
Länkt till min bil: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24767#pid243795
Mikael Kahlin
CAR # 5306
Alfa GTV6 1984 - putsbilen
Alfa 75 3,0 \"R\" 1988 - banbilen
Alfa 147 2,0 2002 - bruksis i familjen
159 SW 2,2 Ti 2008- Amore Moderno
|
|
Pages:
1
2
3
..
31 |