Pages:
1
2
3
4 |
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
Burbygge till alfa 75
FAQ:en är klar moderator, besiktningsgubben har godkänt buren med bravur och vagnbok skriven, så jag anser faq:en klar, ska bara läsa igenom och
korrigera på vissa ställen säkerligen, men som jag förstått kan man edita i efterhand också.
Hejsan allesammans, ger mig här i kasst med att försöka mig på en FAQ för ett burbygge till en Alfa 75.
Vill bara inflika en liten notis om att jag inte tar NÅGOTSOMHELST ansvar för om bygget är "korrekt" utfört, eller om det är enligt gällande regler
osv.. osv.. jag beskriver bara hur jag har gjort och tolkat min bur, och i slutet av faq:en så kommer vi få se om det har blivit godkänt av
besiktaren, för det är upp till honom i slutänden oavsett om vad som står i tr-1 från sbf.
ett grundkrav för att ens fundera på att bygga en bur är väl att du redan har tänkt igenom det noga, samt att du också har rätt OK svetskunskaper och
en vettig svets kanske.
bygget utgår från en bur som kommer att plockas ut i 2 delar för att helsvetsas och sedan lyftas in igen för att svetsa dit dörrsträvor samt
hjälmkrossarstag+toyotastag, den kommer INTE innehålla några stag genom torpedväggen fram till stötdämpartornen, eller något extra stag längs
underkant av framrutan som många sätter.
det hela börjar med att man beställer en sats för Alfa 75 banracing(grupp H bur, rallycross/banracingbur)
börja med att plocka hem buren och säg till om 2st hyllsor för skarven vi skall göra i dom framåtgående strävorna från huvudbågen.
lägg ut alla rören du har fått i fina knippen nu och identifiera samtliga, en bra idé kan vara o skriva på dem med spritpenna vad som är vad, så att
du inte gör bort dig senare genom o dra dit fel sträva någonstans, då detta kan bidraga till att du inte får alla rören att räcka senare
Jag använde mig av vinkelslip med kapskivor och flapdisks för att forma och kapa rören vid bygget, man kan ju även köpa ett rörborrstativ, dvs. ett
stativ där man sätter i hålsågar för att göra perfekta ursågningar i diverse vinklar, men vinkelslipen duger den också, men det går åt en del
kapskivor samt flapdisks, 5flapps o 11kapskivor gick det åt för mig iaf.
När jag köpte buren från Finess så fick jag också med 3mm plåtar för att bygga boxarna till buren av, och en extra sträva för bältena, men jag gjorde
även av med lite mer 3mm plåt och fixade detta genom en kompis.
[Ändrad 2008-4-15 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
identifiera samtliga plattor först, 2st av storlek mindre på vardera sida bak, samt 1st storlek mindre för varje burfästpunkt mitt+fram, +2st större
för boxar mitt+fram
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
planera gärna hur du har tänkt dig placera huvudbågen och samtliga andra rör också för den delen, kolla runt på andras byggen och tänk efter noga
innan du gör någonting hädanefter, nu klämmer vi åt 1st burfästplatta mot en boxplatta för att fixera positionen på den inför borrning och
fastsvetsning av muttrar på undersidan.
detta för att du inte kommer att komma åt muttrarna när boxarna är ihopsvetsade så.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
se nu till att måtta så alla skruvar kommer med samma mått från kanterna, det ser MYCKE snyggare ut, gör första hålet, och ploppa i en m8skruv, gör
därefter nästa hål och ploppa ner en till m8skruv, och även samma för dom 2 sista.
anledningen till att vi ploppar i skruvarna efterhand är för att det annars är lätt att man vrider plattan när man håller på, och då passar inte hålen
längre
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
dra fast muttrarna med skruven så att du vet att skruvarna kommer passa genom hålen senare när muttrarna är svetsade, och notera gärna från föregående
bild att man även ska ritsa in vf/hf på plattorna för huvudbågen, detta för att hålla koll på att det är vänster fram/höger fram, så man inte vrider
plattorna senare, och så passar inte hålen längre.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
bestäm dig för en plats för huvudbågen, och ta ett mått från balken som löper tvärs över kupén för att ha en referens för att få samma mått på båda
sidor(jag la dom bakre mutterhålen längsmed framkanten på balken)
kapa sedan ur lite ur inre sparklådan för att muttrarna/det eventuella som skulle sticka ner av skruvarna inte ska ta emot plåt, utan löpa fritt.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
slipa rent området och loppa fast plattan där ni nu vill ha den, är ni petnoga så vattenpassa karossen först, och sedan plattan för att få den i
våg.(jag tyckte ögonmåttet dög )
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
måtta bägge sidor på huvudbågen först, så ni ser att båda sidor är lika långa, annars blir den snelutande i bilen såklart.
dags o få huvudbågen på plats, kapa lite grovt först, men inte för mycke, lagom så att den inte går att resa, kapa lite till så den precis tar i
taket, och kapa 3cm till, så har du några få cm att lyfta buren på sen, så att man har en suck att få ut den
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
checka framifrån så att den står på mitten och utrymmet är lika på båda sidor om bågen
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
är du nu nöjd så loppa dit bågen.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
samma procedur med dessa bakre plattor som med boxarna till huvudbågen, pressa ihop och borra, men bara ETT hål, och bocka sedan till plåtarna i ett
städ med slägga för att forma dem efter en plats på hjulhusen ni valt ut(så närma väggen som möjligt, och gärna så högt som möjligt också)
och när formen är bra, så får ni borra det andra hålet också, och loppa dit muttrarna.
hade ni gjort båda hålen direkt så hade ena hålet förskjutit sig när ni bockat plåten.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
slipa rent runt stället, skär hål för ställena muttrarna hamnar på och svetsa på plattan, sedan kan du bulta på burplattan på denna igen.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
dags för första bakre staget. punkta mot bakre plattan(hoppas ni förstod att ni självklart ska göra båda bakre plattorna i förra inlägget ) men slipa först in den änden som ska ligga an mot huvudbågen uppe i
svängen(se nästa inlägg)
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
så här kan andra änden se ut av det staget mot huvudbågen. ni kommer säkert få in snittsen på detta ni också efter ett tag, tänkt bara på att var
försiktiga, kapa alltid rören 2-5cm för långa och slipa ner några mm i taget och försök få till formen direkt, lyckas ni så kan ni kapa andra änden
istället bara, så är ni hemma, så länge det inte ska anslutas rör-rör, då måste båda ändar givetvis slipar rundade för passformen.
ett bra tips för att få till ändarna är att använda en rörstump av samma dimension för att lägga i och kolla passformen, sen måste man iaf testa mot
punkten man ska ha det för passform, och även kolla att vinkeln blir rätt, om och om igen.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
på denna plats skall röret sitta i huvudbågen. ta nu ett mått från dörramen här, så du kan kopiera samma mått till andra sidan.
[Ändrad 2008-4-9 av niczii]
|
|
Pages:
1
2
3
4 |