AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  4
Författare: Ämne: 75 2.5 --> QV
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-7-8 kl 22:48
75 2.5 --> QV


Projekttråd är ju ett måste känns det som. Ska försöka uppdatera ofta och med bilder.

Köpte för ett tag sedan en Alfa Romeo 75 V6 2.5L från 1987.

Så här ser hon ut! ( fler bilder snart! :) )



Lite snabba info:

Motor:
orginal 2.5L V6 12V
K&N 3" konfilter
Ansa slutburk

Chassi:
Bilstein Sprint
H&R Fjädrar

I sommar kommer jag koncentrera mig på väghållning och försöka köra så mycket som möjligt. Bromsarna ska renoveras, tar riktigt dåligt trots att förra ägaren påstod att dom är nyrenoverade. Ny bromsvätska, slangar, belägg.

Planer inför vintern 2008/2009

Målet är en sugtrimmad bil med 250hk och 1100kg. För att lyckas med det funderar jag på motorbyte, eventuellt en 3.0L från 164 QV. Eller kanske ska man behålla 12-ventilarn och utgå från den? En 12V borde ju vara något billigare att trimma, men saknar ju endel effekt redan orginal. Någon med erfarenhet eller som vet någon som bygger/byggt alfa 6:or?

Jag slängde ganska fort ut orginal luftburk och smällde dit ett K&N filter. Men vart ganska missnöjd med prestandan. Motorn sög varmluft och saknade vrid på låga varv. Gjorde därför en lösning precis som på denna:

Fungerar mycket bättre, men jag har en vanlig klen flexslang i aluminium. Någon som vet vart jag kan hitta liknande slang som den på bilden?

[Ändrad 2008-8-22 av callekula]

[Ändrad 2009-1-6 av callekula]

[Ändrad 2009-1-9 av callekula]

[Ändrad 2009-1-29 av callekula]




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alx
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 240
Registrerad: 2003-3-7
Befinner sig: Stockholm, Tyresö
Medlemmen är Offline

Humör: I come in peace

[*] Inlagd 2008-7-9 kl 11:42


Hej du.
Låter som (ännu) en intressant tråd. 250-300hk från 2,5'an utan hjälp låter svårt i mina öron, men ingenting är omöjligt sägs det.

Slang finns hos bland annat Kuntze i Västberga.




Anders Duhrin, Tyresö
fd 155 Q4,147 ts
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4471
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2008-7-9 kl 12:00


Ang bromsarna,

Vanligt att backventilen till servot på plenumet bäckar igen. Då får man ingen servoverkan på bromsarna och man får stampa på hårt som fan.

Ja tog loss den på min TS och blåste igenom den med tryckluft och siliconspray. Då funkade den nån månad men sen kom det tillbaka.

Verkstadslösningen på detta problem är att borra ur innanmätet i ventilen på plenumet (tas loss från pleumet först givetvis) och sen montera en slangmonterad bromsservobackventil från Alfa 33.


Lycka till med projektet. Låter som det kan bli hårigt :D


PS: Om du får tag på en 156/147 GTA motor har du ju 250hk+ på en gång...

Om du sen kör utan kat, har extraktorrör och bra insugslösning (typ som den du har) + Chippning/Mappning. Så ligger du nog rätt nära 300hk strecket.

Mvh/ Danne

[Ändrad 9-7-2008 av Maffia Alfisti]




Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Johnny Bravo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1110
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2008-7-9 kl 12:05


Ska bli härligt med fler vassa sugmotoralfor, hårdtrimmad 2,5a låter så grymt!



Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
olleinsulander
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1047
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-7-9 kl 12:12


Fin bil.
fotgängarna på första bilden ser fett impade ut(jag med)!




Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-7-9 kl 20:11


Trevligt med lite respons på bilen!

Quote:
Ursprugligen inlagt av Alx
Hej du.
Låter som (ännu) en intressant tråd. 250-300hk från 2,5'an utan hjälp låter svårt i mina öron, men ingenting är omöjligt sägs det.

Slang finns hos bland annat Kuntze i Västberga.


Mjo kanske 2.5L och 250+hk är att ta i. Vill ju att bilen ska gå helst en sommar utan ras :P. Men 3.0L 12V borde kunna skrämma ur sig 250+bhp tycker jag.

Slangen som du länkade till är liknande den jag har, dvs för klen.




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-7-9 kl 20:14


Quote:
Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti
Ang bromsarna,

Vanligt att backventilen till servot på plenumet bäckar igen. Då får man ingen servoverkan på bromsarna och man får stampa på hårt som fan.

Ja tog loss den på min TS och blåste igenom den med tryckluft och siliconspray. Då funkade den nån månad men sen kom det tillbaka.

Verkstadslösningen på detta problem är att borra ur innanmätet i ventilen på plenumet (tas loss från pleumet först givetvis) och sen montera en slangmonterad bromsservobackventil från Alfa 33.


Lycka till med projektet. Låter som det kan bli hårigt :D


PS: Om du får tag på en 156/147 GTA motor har du ju 250hk+ på en gång...

Om du sen kör utan kat, har extraktorrör och bra insugslösning (typ som den du har) + Chippning/Mappning. Så ligger du nog rätt nära 300hk strecket.

Mvh/ Danne

[Ändrad 9-7-2008 av Maffia Alfisti]


Ska riva ner bromsservot och spola rent som du säger. Beställde stålomspunna slangar idag också, tänkte det var lika bra när jag ändå ska byta vätska.

Idag gav ena blinkersglaset upp helt. Vart kan jag köpa nya? Har letat runt lite på mekonomen, autoexperten, alfistiracing, micro.se osv utan resultat.




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!

[*] Inlagd 2008-7-9 kl 20:21


För att du ska få ett ungefärligt "rikt märke" att gå efter så har väll Harjunpää´s gtv ungeför följande spec:
Portade och planade toppar med större ventiler, högkomp kolvar,vassa trimmkammar, 2,8L, extraktrogrenrör, special insug, nytt sprut/tändning, annat avgassystem. Ca280hk gav detta.




Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164 Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-7-9 kl 20:41


Quote:
Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6
För att du ska få ett ungefärligt "rikt märke" att gå efter så har väll Harjunpää´s gtv ungeför följande spec:
Portade och planade toppar med större ventiler, högkomp kolvar,vassa trimmkammar, 2,8L, extraktrogrenrör, special insug, nytt sprut/tändning, annat avgassystem. Ca280hk gav detta.


Hej Nicklas!

Det är väl dom specifikationerna jag tänkt mig om man ska utgå från 2.5L. Blir säkert billigare med en färdig motor från 164/147/156GTA, men inte lika kul och kanske lite knepigt med övrig drivlina. Ska kika på Harjunpää´s bygge.




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!

[*] Inlagd 2008-7-9 kl 20:52


Om du kikar på att bygga 24v så ha i tanken att det tydligen är ganska stor skilnad på gammla och nya 24v, dvs 164 och 156/166/gtv(nya) osv. på alfagtv6.com finns det mycket info ang detta.



Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164 Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-8-17 kl 18:55


Inhandlade en ny stol modell sitta still i veckan.





Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfaspecialisten
AP\'s hjälpande hand
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1734
Registrerad: 2002-6-20
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-8-17 kl 19:15


du ska kunna beställa nya blinkersglas på eftermarknade om jag inte har fel för mig.
jag har tyvärr precis sålt det sista jag hade i vita glas *L*
var lite udda satsa på oranga sådana ;)

har jag en dröse.. för en mkt billig peng ;) eller köp två för en hehe..

beträffande ditt filter på en orginal motor så gör det inte något alls.. låter lite häftigare..
jag hade sånt på min gtv6 som har QV kammar och extraktorrör.. HA säger jag bara sämsta bottendrag jag varit me om.. i med orginal burk och sportfilter till den sen kom det tillbaka eller märkte helt klart en enorm skillnad på gången i maskinen och draget från låga varv..




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-8-17 kl 19:54


Quote:
Ursprugligen inlagt av alfaspecialisten
du ska kunna beställa nya blinkersglas på eftermarknade om jag inte har fel för mig.
jag har tyvärr precis sålt det sista jag hade i vita glas *L*
var lite udda satsa på oranga sådana ;)

har jag en dröse.. för en mkt billig peng ;) eller köp två för en hehe..

beträffande ditt filter på en orginal motor så gör det inte något alls.. låter lite häftigare..
jag hade sånt på min gtv6 som har QV kammar och extraktorrör.. HA säger jag bara sämsta bottendrag jag varit me om.. i med orginal burk och sportfilter till den sen kom det tillbaka eller märkte helt klart en enorm skillnad på gången i maskinen och draget från låga varv..


Jag har redan fått blinkers av dig ;). Sitter på så fint nu.




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
granath
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 761
Registrerad: 2006-1-30
Befinner sig: Habo
Medlemmen är Offline

Humör: :smash:

[*] Inlagd 2008-8-17 kl 20:04


mycket trevlig 75:a

hoppas du får bra snurr på motorn oavsett om du byter eller kör med 2.5:an.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
callekula
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 206
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Halmstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-8-17 kl 20:23


Quote:
Ursprugligen inlagt av granath
mycket trevlig 75:a

hoppas du får bra snurr på motorn oavsett om du byter eller kör med 2.5:an.


Tack! Jo det hoppas jag med. Letar 164 24v för fullt nu :). Din GTA är inte fyskam den heller, helrätt att satsa på chassi istället för massa styling och plast!

mvh,




Carl Larsson

Alfa 75 V6 2.5 -> QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  4

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 74.1% - SQL: 25.9%]