Pages:
1
..
5
6
7
8
9
..
32 |
granath
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2006-1-30
Befinner sig: Habo
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
kolfiber
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
mera
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Motorporr i kolfiber, najs
Den får du visa irl i vår.
Har du föresten lyckats meka dit dina större bromsar nu, eller saknar du fortfarande längre skruvar?
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av J.Aineland
Motorporr i kolfiber, najs
Den får du visa irl i vår.
Har du föresten lyckats meka dit dina större bromsar nu, eller saknar du fortfarande längre skruvar? |
Det kommer att åka på innan Skokloster. Bilen kommer nog inte ut förren veckan innan. Har bultarna men tyvärr inga möjligheter att hålla på med bilen
där de står. Så det blir att förflytta bilen till firman när den är uttagen och montera allt då. Kan tyvärr inte ha den stående på firman hela vintern
utan kan bara ha den där nån vecka då och då.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Bakbromsar
Nu så har jag fått hem nya skivor samt belägg. Så nu är det en hel del som väntar på möjlighet att monteras. Har även beställt ett alu skydd till
under motorn istället för plastgrunkan. Men det har tyvärr inte kommit än.
|
|
Lave
Alfista
br>
Registrerad: 2002-8-14
Medlemmen är Offline
Humör: åksugen
|
|
DS2500 vc DS3000
jag har kört GTA med både DS2500 och DS3000,
där DS3000 beläggen bromsar bättre på bana och gata, även kalla, nackdelen är att DS3000 sliter mer på skivorna än DS2500, jag fick ordentligt "kant"
även på skivorna bak
Det fick iofs med DS2500 med!, då hade bilen gått fler mil,
Är det bus, DS3000? Mer touring DS2500
/Lave
Quote: | Ursprugligen inlagt av granath
tackar för komentaren om bilen...
Läste lite på den sidan om DS3000 beläggen och som du säger så står det att dom är till för tävling och bankörning. Men det står inget om att dom inte
är godkännda för gatukörning. Läser man om DS2500 så står det nästam samma om dom. Om dom står det till att dom är till för förarträning, tävling och
bankörning. Men som Björnbusen säger så bettar DS3000 bättre kalla än vad dom felsta standard belägg gör. Men om man ska vinterkör bilen är dom nog
högs olämpliga pga dom kallare temeraturenrna. Men det kommer jag absolut inte att göra.
Om dom nu inte skulle vara godkännda för gatubruk så har jag svårt att tro att någon kommer att kolla upp vad det sitter för belägg på bilen vid
besiktning så länge dom klarar bromsprovet. Det går ju inte kolla upp vad det är för belägg utan att plocka bort.
Har varit ute på den liten tur i helgen och inhandlat nytt avgassytem från katten och bakåt. Det blev ett bättre begangnat Supersprint. Det kommer att
komma bilder på det när jag polerat upp det. |
Giulia Super, LR Discovery 3,
MV Agusta F3 800
Fredrik Lavesson, Vettershaga
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
fråga mig inte hur, men jag verkar ha missat bort denna tråden ett tag, hursomhelst, om man går efter den där PDF'n så får man de totala
utväxlingarna (dvs växlen gånger slutväxlen) (om jag nu tänkt/tolkat nuffrorna rätt) till följande för 2,5 och GTA respektive
2.5 GTA diff(%)
I 54,252 48,772 11,4
II 34,642 31,144 11,2
III 23,560 21,181 11,2
IV 17,920 16,108 11,2
V 15,051 12,188 23,5
VI 12,650 11,397 11,0
så om jag minns min tribologi rätt så ska detta innebära att det dels är växlarna längre isär i GTA, dels så når de inte lika långt så att säga.
sen om jag räknat rätt så har man gjort nå¨konstigt med stegningen på femman
hursomhelst, slutväxlen skiljer bara ca 5%, så de resterande procenten sitter i själva lådan, däremot, om man tittar på vad som skulle hända om du
klämde in en 2.5-låda så skulle du nog nästan uppleva det som om du blev av med sexan, men att du fått sex växlar upp till femman så att säga.
men om vi bara rakt av antar att lådan håller finfint i en GTA så hamnar vi istället på följande fråga/påstående;
tätare växlar gör du kan ligga i ett bättre varvtalsområde oftare = bra
det kräver också att du växlar oftare = kan kosta tid = mindre bra
kanske tjänar du in växlingstiden på att du får ut mer av motorn mer av tiden, kanske inte.
så det är svårt att säga vad som är bäst, men jag hoppas mitt virrande iallafall fått dig lite närmare något beslut?
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Lave
jag har kört GTA med både DS2500 och DS3000,
där DS3000 beläggen bromsar bättre på bana och gata, även kalla, nackdelen är att DS3000 sliter mer på skivorna än DS2500, jag fick ordentligt "kant"
även på skivorna bak
Det fick iofs med DS2500 med!, då hade bilen gått fler mil,
Är det bus, DS3000? Mer touring DS2500
/Lave
Quote: | Ursprugligen inlagt av granath
tackar för komentaren om bilen...
Läste lite på den sidan om DS3000 beläggen och som du säger så står det att dom är till för tävling och bankörning. Men det står inget om att dom inte
är godkännda för gatukörning. Läser man om DS2500 så står det nästam samma om dom. Om dom står det till att dom är till för förarträning, tävling och
bankörning. Men som Björnbusen säger så bettar DS3000 bättre kalla än vad dom felsta standard belägg gör. Men om man ska vinterkör bilen är dom nog
högs olämpliga pga dom kallare temeraturenrna. Men det kommer jag absolut inte att göra.
Om dom nu inte skulle vara godkännda för gatubruk så har jag svårt att tro att någon kommer att kolla upp vad det sitter för belägg på bilen vid
besiktning så länge dom klarar bromsprovet. Det går ju inte kolla upp vad det är för belägg utan att plocka bort.
Har varit ute på den liten tur i helgen och inhandlat nytt avgassytem från katten och bakåt. Det blev ett bättre begangnat Supersprint. Det kommer att
komma bilder på det när jag polerat upp det. | |
För min del så lutar det åt att det blir DS3000. Men det blir inte förren jag antingen kört slut de belägg jag har nu eller berdömmer att dom är helt
värdelösa.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Suktinis
fråga mig inte hur, men jag verkar ha missat bort denna tråden ett tag, hursomhelst, om man går efter den där PDF'n så får man de totala
utväxlingarna (dvs växlen gånger slutväxlen) (om jag nu tänkt/tolkat nuffrorna rätt) till följande för 2,5 och GTA respektive
2.5 GTA diff(%)
I 54,252 48,772 11,4
II 34,642 31,144 11,2
III 23,560 21,181 11,2
IV 17,920 16,108 11,2
V 15,051 12,188 23,5
VI 12,650 11,397 11,0
så om jag minns min tribologi rätt så ska detta innebära att det dels är växlarna längre isär i GTA, dels så når de inte lika långt så att säga.
sen om jag räknat rätt så har man gjort nå¨konstigt med stegningen på femman
hursomhelst, slutväxlen skiljer bara ca 5%, så de resterande procenten sitter i själva lådan, däremot, om man tittar på vad som skulle hända om du
klämde in en 2.5-låda så skulle du nog nästan uppleva det som om du blev av med sexan, men att du fått sex växlar upp till femman så att säga.
men om vi bara rakt av antar att lådan håller finfint i en GTA så hamnar vi istället på följande fråga/påstående;
tätare växlar gör du kan ligga i ett bättre varvtalsområde oftare = bra
det kräver också att du växlar oftare = kan kosta tid = mindre bra
kanske tjänar du in växlingstiden på att du får ut mer av motorn mer av tiden, kanske inte.
så det är svårt att säga vad som är bäst, men jag hoppas mitt virrande iallafall fått dig lite närmare något beslut? |
Tror inte att det är några problem att 2.5 lådan håller för att sättas i en GTA. Men som du säger så kanske det inte är någon vinst att på bana köra
med 2.5 lådan. Anledning till att jag funderade på en 2.5 låda i GTA:n är att jag tycker att utväxlingen på 2.5:an funkar fint på bana. Att man kan
ligga bra inom effekt området. Men sen så har jag inte kört GTA:n mer än en gång på bana i spö regn så en ordentlig utvärdering ifall denna lådas
utväxling funkar bra har ju inte gjorts. Sen det med att man upplever att man blir av med sexan tror jag inte blir problem på bana för hur många baner
orkar GTA:n upp i 250km/h. Kör jag med 2.5 lådan i GTA:n kommer den inte kunna komma upp i mer än 250km/h pga att då går varvstoppet in orginal. Sen
så finns ju fartspärren och som går in då. Fast varstoppet kommer nog flyttas lite när bilen mappas om. Men det blir nog inte förren till nästa
sommar. Fastspärren kommer nog också bort då men det är mer för att det är coolt att inte ha än även att man inte kommer att åka i dom farterna.
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
jo, det är nog klokast att köra en säsong eller två och se ifall du upplever växlarna ligger för långt isär eller inte.
Det mest ultimata vore ju om man kunde slänga på en selespeed-grunka och hotta upp den, så borde man iallafall rent teoretiskt kunna få F1-hastighet
på växlingarna, fast jag tror nog det är lite väl mycket overkill (för inte tala om hur mycket jobb det är)
appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande?
John Brandes
-
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
beatwise
AP's pallbockskung! Brigata Boxer
br>
Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Boxerfeber...
|
|
jo, det är nog klokast att köra en säsong eller två och se ifall du upplever växlarna ligger för långt isär eller inte.
Det mest ultimata vore ju om man kunde slänga på en selespeed-grunka och hotta upp den, så borde man iallafall rent teoretiskt kunna få F1-hastighet
på växlingarna, fast jag tror nog det är lite väl mycket overkill (för inte tala om hur mycket jobb det är)
appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande? |
Selespeed är på banan. Växlar fort och ok uppåt men nerväxlingarna
tar ljusår. Jag höll på att sätta av en 156 GTA Selesspeed ordentligt efter långa rakan på Gotland Ring pga detta. Lagom spännande när man trycker ner
gasen för att styra ur kurvan efter inbromsning och växellådan fortfarande håller på att växla ner, jag var lämpligt mellan 4ans och 3an växel utan
moment...
Selespeed = Nono. Den moderna motsvarigheten till VWs DSG kan nog vara något, men då blev det en dyyyr ombyggnad (plus att det är roligare att rota
runt i lådan själv. )
Stefan Atterhall CAR #4677
AR Alfasud TI 1.7 8V -78, vit #16 CAR Challenge klass II ( Projekt Fenix)
AR Sprint Veloce 1.7 8V -87, blå ( Projekt Stabil)
AR 147 GTA 3.2 V6 24V -03, röd
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
AR 156 TI Sportwagon 2.0 JTS -04, svart
AR Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 M-Air TCT -14, bianco luminare
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
även om jag inte kört selespeed själv så har jag förstått den inte är helt perfekt, därav iden att hotta upp den
(även om det nog är ett lätt gigantiskt åtagande som hemmapulare)
men det är klart, DSG är ju också nåt som man lätt får våta drömmar av...
men på tal om onödigt stora moddar, är det fortfarande ingen som fått för sig att göra en GTA bakhjulsdriven?
John Brandes
-
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
appropå ommappningen, hade du tänkt ställa upp motorn för lite mer högoktanigt eller liknande? |
Tänkte mappa den på V-power och se ifall det gör någon skilland i vad man får ut. Har kört bilen på V-power hela tiden innan.
När det gäller Selespeed så håller jag med beatwise. Det är roligare att rota runt bland växlarna själv.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
även om jag inte kört selespeed själv så har jag förstått den inte är helt perfekt, därav iden att hotta upp den
(även om det nog är ett lätt gigantiskt åtagande som hemmapulare)
men det är klart, DSG är ju också nåt som man lätt får våta drömmar av...
men på tal om onödigt stora moddar, är det fortfarande ingen som fått för sig att göra en GTA bakhjulsdriven? |
Bakhjulsdriven GTA hade helt kalrt varit det ultimata. Självklart finns ju funderingar kring detta men dom är nog tyvärr inte realistiska. Sen så hade
jag nog inte gjort det på denna GTA. Hade jag gjort det hade jag tagit en vanlig 156 och köttat sönder för detta ända mål och kört med 3.2 GTA motor.
Synd att kötta sönder en fin GTA.
Hade man haft för mycket fritid så hade det ju inte varit fel att bygga en bakhjulsdriven 156:a. Då hade ju inte DSG varit långt borta heller.
|
|
Qv-kraft
AP\'s musiker!
br>
Registrerad: 2004-3-11
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Bajspost
|
|
Ödmjuk, som man ju blir efter någon öl, måste jag erkänna att din GTA är onödigt snygg med Sienna fälgarna.
Oo=V=oO
Henrik Sproge
Kör: Tesla model 3 LR -21, Alfa Giulia Veloce -19
Meriter: Alfa Giulia Veloce -17, Alfa Giulietta 1750 QV -11, Alfa 156 Sw 2,5 -02, Alfa 33 Qv16 -91
Norrköping
|
|
Pages:
1
..
5
6
7
8
9
..