AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  10
Författare: Ämne: Jockes 164QV -91 - Avställd. Blir inget kört på ett bra tag
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:44
Jockes 164QV -91 - Avställd. Blir inget kört på ett bra tag


Det har ju varit lite dött med inlägg från mig i "byggen & projekt" avdelningen på ett tag.

En anledning är att min 164QV har fått lite "kärlek"
Denna byggtråden handlar därför om den.

Börjar med lite historik om hur jag köpte den och vad som jag tidigare har gjorts på den.

Qv:n köpte jag den 12 september 2003 av den andra brukande ägaren.

Jag hade letat efter en fin 164 V6 i över nio månader när denna bil dök upp en torsdag kväll på en Internetsida jag inte minns namnet på. Jag ville hitta en så felfri bil som möjligt så att jag istället kunde lägga all eller nästan iaf. energi på att jobba med mina andra Alfor. Annonsen lät för bra med tanke på miltalet i annonsen 6500mil, andra bilar jag kollat på av samma årsmodell brukade ju ligga strax över 20t mil ja vissa tom över 24t mil.

Åkte dan därpå (fredag) direkt till Silverdalen i Småland där bilen fanns och tittade på den., den stod o blänkte på uppfarten en helsvart 164QV.
Det enda som fanns att anmärka på bilens utsida var liten rostbubbla precis på kanten av höger hjulhuskant bak under tankluckan samt en liten ful buckla på vänster bakdörr samt några stenskott på frontspoiler, motorhuv och att backspeglarnas fästen hade började att ärga.

inredning01.sized.jpg - 39kB

När ägaren öppnade dörren möttes jag av en riklig läderdoft.
Skicket på inredningen var det finaste jag sett i en 164:a sen dom var nya. Det vore väl konstigt annars med tanke på att det stod 6374mil på mätaren :embaressed: Ja ägaren lade till lite ifall han skulle hinna köra lite till med den.

Denna bil gick inte att motstå, det blev affär på en gång...

Ursprungligen så letade jag efter en 164 V6 med automat!?:dunce: och med den gula läderinredningen...

Ägde vid tillfället en bärbar dator som följde mig nästan överallt så affären kunde lösas på plats genom att koppla den till ett telefonuttag. Loggade därefter in på min bank och gjorde en överföring till dåvarande ägares bankkonto.
Jag fick ställa min gula Sprint i Qv:ns numera forna garage till dagen där på då även dom knappt använda vinterhjulen hämtades i farsans Jaguar Daimler som lätt svalde 4 hjul i bagaget.

[bad img]http://alfapower.nu/albums/164QV/Bild001.sized.jpg[/bad img]

Så här såg hon ut på söndagen efter att jag polerat och vaxat samt ”pimpat” med CAR märken på framskärmarna. Egentligen var hon fin redan innan jag polerade men jag störde mig på att det fanns vita vaxrester vid lister mm.

Kamremmen var enligt uppgift bytt någon gång under -93 när bilen rullat strax över 3500mil. Så åldersmässigt var ju tiden nu överskriden.
Beställde en ny kamrem direkt på måndagen från Alfa Rosso.

[bad img]http://alfapower.nu/albums/164QV/kamremmsbyte_2003.sized.jpg[/bad img]

Kamremmen byttes nästkommande helg.

Körde sedan QV:n fram tills vårt ”kära” vägverk började förpesta vägarna med sitt äckliga salt.

Under vintern så jagade jag rätt på en omgång projektionsstrålkastare.

Bild002.sized.jpg - 40kB

Nyårsdagen 2004 monterades dom på bilen. Här är bara den ena monterad. (Hehe, bilen ser sned ut med olika lampor…)

Under vårvintern fixades den lilla rostpricken under tanklocket samt så lossades även stötfångaren bak för att lusa av resterade del av hjulhusen bak från ytrost då jag sett andra 164:or rosta duktigt där bakom.
Rostskyddade även på alla andra ”kända” ställen för att förhoppningsvis slippa få otrevlig rost där i framtiden.

April 2004 ställdes bilen på igen, körde våren och sommaren utan några problem.

Bild004.sized.jpg - 54kB

Original QV-fälgarna är ju lite speciella då dom bara fanns på QV:n men jag tycker dom är lite tråkiga framförallt så fyller dom inte ut hjulhusen ordentligt på bredden.

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-4-9 av J.Aineland] -Vår-service-

[Ändrad 2009-4-11 av J.Aineland] -Vår-service & extraljus-ramps bygge-

[Ändrad 2009-4-13 av J.Aineland] - I trafik -

[Ändrad 2009-4-19 av J.Aineland] - "Osynlig extraljus montering" -

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland] - "Osynlig" extraljus montering -

[Ändrad 2009-4-20 av J.Aineland]

[Ändrad 2009-5-2 av J.Aineland]
Nya däck

[Ändrad 2009-7-14 av J.Aineland]


[Ändrad 2009-11-22 av J.Aineland]
I behov av nya styrleder

[Ändrad 2009-11-30 av J.Aineland]
Avställd och nybesiktigad

[Ändrad 2009-12-6 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-7-20 av J.Aineland]
-" Ny-pimpad" med HID

[Ändrad 2010-7-30 av J.Aineland]

[Ändrad 2010-8-1 av J.Aineland]
- I trafik - AC-kompressormek

[Ändrad 2010-9-29 av J.Aineland]
- Nybesiktigad U.A.

[Ändrad 2010-10-19 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2010-12-1 av J.Aineland]
Avställd

[Ändrad 2011-7-24 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2011-9-26 av J.Aineland]

inredning01.sized.jpg - 39kB Bild002.sized.jpg - 40kB Bild004.sized.jpg - 54kB

[Ändrad 2012-4-9 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-5-20 av J.Aineland]

Snart med Q2 diff

[Ändrad 2012-11-7 av J.Aineland]
- I trafik. Startproblemet fixat. Q2-diff och GTA-bromsar i vinter?

[Ändrad 2012-12-1 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-7-20 av J.Aineland]

[Ändrad 2014-3-23 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:45


Fick låna farsans MoMo Star 16”



Men då MoMo Star-fälgarna hade grymt torra Pirelli P6000 däck så blev det lite väl spännande framåt höstkanten när vägarna blev allt fuktigare. Då plockades originalhjulen fram igen eftersom däcken på dom var så gott som nya.

En av bilarna jag varit intresserad av innan jag hittade QV:n hade 17” MAS fälgar. Sådana ville jag ha.
Blev lite fundersam på var den bilen hamnade.
Efter som jag hade sparat bilderna jag hade fått av ägaren så kollade jag reg.numret mot Vägverket. Bilen var skrotad!
Ringde skroten direkt o kollade, jo fälgarna fanns kvar men centrumkåporna saknades samt så var dom duktigt skrapade på sidorna. Priset då? Jo 1200:- för alla.
Efter att ha fått bilder på skadorna bestämde jag mig för dom.



2 dagar senare så kom en pall med fälgarna till jobbet!



En av fälgarna var helt oskadad.



Labbade lite med olika alternativ på kåpor :lips:



Fick låna "eländets" svarv o svarva till den värsta fälgen...




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:45


I början av oktober började den mittre ljuddämparen att läcka i den av förra ägaren ”hemma-pulade” skarven mot slutdämparen.



Även den bakre delen var riktigt rutten.



Jag beställde hem ljuddämpare och rör från Raka Rör AB.





Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:46


Innan jag han att bygga ihop avgassystemet så gav sig den främre topplockspackningen :wall:
Tur i oturen så hände det bara några kilometer från farsan o morsans hus där jag har verkstaden.



Blev en spännande resa hem :lips:



Så här roligt var det att lossa 5:ans cylinders tändstift

Då annat elände kom emellan sänktes kylvatten nivån till strax under topparna och olja fylldes på i cylinder nr 5 för att slippa rost och bilen ställdes undan.
”Eländet” fixade även så att dom av farsan min lånade MoMo Star fälgarna blev förstörda.



Ny packningssats inköpt.




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:46


Våren 2005 plockades främre toppen av.



Så är ”fin” var packningen (Skadan är mellan 5:an & 6:ans cylinder)



En bild underifrån på packningen där skadan tydligt syns.

Hittade ingen direkt orsak till haveriet, med flera jag pratade med gissade att det kunde bero på att bilen inte varit mera använd och eller att toppen inte varit ordentligt efterdragen.



Toppen kollades och den var okej.



Toppen strax innan den monterades.



Motorn klar! Efter denna bild togs drogs tändkablarna om för att det skulle bli snyggare.

[Ändrad 2008-9-5 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:46


Avgassystem





Så här byggdes det nya avgassystemet.
Allt byggdes i rostfritt material. Upphängningskrokarna är Knausar (båttillbehör) från Biltema



Det vänstra är ett std. 3.0 eftermarknads system. Det rostiga i mitten är resterna av mitt det som satt på min QV. Den rostiga delen är något hemma-snickrat som troligen den förre ägaren gjort…

När mitt egenbyggda avgassystem i rostfritt var klart och monterat fick jag nya problem. :dunce:
Eftersom topplockspackningen tidigare hade pajjat så hade även katalysatorn fyllts med kylvatten.

Ni kan ju gissa hur mycket vit rök det kom vid första uppstarten.



Detta var bara början av röken…

Efter att ha varmkört motorn bra länge med avgassystemet borthängt efter katalysatorn så torkades kylvattnet slutligen upp och resterande avgassystem kunde återmonteras.
Det mullrade så pass att rutorna i glasverandan på huset skallrade trots att bilen stod mer än 50meter ifrån… :cool:




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:46




Här är en av MAS-fälgarna uppsatt i ett motorstativ, slipning påbörjad.




Fälgarna färdiga. Saknar dock centrumkåpor.



”Jema” här på forumet har en kompis som svarvade centrum-hylsor i aluminium med utvändig gänga passandes för MoMo Star Centrummutter. :clap:



Centrumkåpor fixades med hjälp av ytterliggare en Ap-medlem, ”Northhammer”. :clap:
Kåporna tillverkades i plexi som jag sedan sprayade silver. Tyvärr blev det inte exakt samma nyans som på fälgarna trots att det var samma färg, orkade inte göra om det. Kommer nog att lackera om fälgarna helt och hållet en annan gång med färg av bättre kvallité.

Bytte även backspeglarna till den senare typen som sitter på Q4 och Super.



Bytte också till ”hel-röda” bakljus då jag aldrig har gillat dom vita ränderna på original lamporna.

Körde sedan bilen till slutet av september då den ställdes av. Då nybesiktigad u.a. och nu med 9840mil på mätaren.

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:47


2007 ställdes bilen aldrig på, det berodde på att jag börjat demontera sidolister och kjolar för omlackering. Tyvärr så stannade arbetet av ...
Bilen togs dock regelbundet fram och varmkördes.

En semesterdag 2007 offrades åt att klä av resterande plast.



En 164 utan sidokjolar är ingen vacker syn. Hög på mitten som en SUV. (urk)



På Mantorp träffen 2007 med Club Alfa Romeo så köptes en beg. MoMo Träratt i mycket fint skick som monterades samma helg.

Under vintern/våren 2008 skrapades och slipades den usla lacken på stötfångarna och sidokjolarna bort.



Här är det nästan klart för lack.



Plasten riggades upp på en släpkärra.



Lackerade sedan allt utomhus en varm vindstilla dag. Tyvärr så fick jag en hel del skräp i lacken. La på hela 7 lager svart lack så att det skulle finnas ”lite” att slipa o polera på.



Stötfångaren våtslipad med 2000papper och sedan rubbad och polerad.
Bytte även nedre spoilern till en från en Q4 som tidigare var olackerad, mest för att slippa slipa bort färgen på min gamla och för att jag ville ha dom extra luftintagen som ju inte fanns på QV:ns originalspoiler. Har här även monterat splitternya dimljus som jag hade liggande på lager.



Framstötfångaren monterad igen.

[Ändrad 2008-9-4 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-4 kl 21:48


Nu är vi tillbaka i nutid.



All plast utom 3st dörrpaneler är klara och monterade på bilen. Hade extra dörrplast så 3 av dom som nu sitter på bilen har den gamla skit-lackeringen som delvis börjar trilla av...



Våtslipar på dom 3 resterande sidopanelerna lite när jag känner för det. Badkaret blir lite svart ;)

QV:n besiktigades i början av augusti. Bilen hade då gått 7mil sen förra besiktningen 2006 :dunce:

Tyvärr var det förtidigt då ordinarie besiktningsperiod är september-januari. Detta löstes på så sätt att det ”råkade” bli fel på båda bromsljusen :lips: Fick därför ombesiktning som borde göras tidigast 1 den september.

På så viss slapp jag boka en ny tid och sparade också en hundring. :P

I måndags den 1:a september ”släcktes” fejk2:an och bilen blev godkänd fullt ut.

Idag påbörjade jag polering, orkade dock inte fullfölja jobbet i kväll. :embaressed: Har iaf. ena sidan polerad och vaxad.

[Ändrad 2008-9-5 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!

[*] Inlagd 2008-9-5 kl 06:46


Mycket fin QV :yes:



Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164 Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!

[*] Inlagd 2008-9-5 kl 12:20


En fråga ang avgassystemet: Är det 2,5" med 2st dämpare(en liten och en större)? Hur är ljudvolymen?
jag ska bygga nytt till min qv nån gång och hade tänkt ha 2,5" med en stor "fullflödes" dämpare bak men det kanske blir för högt? Ev blir det en racekatt oxå.
Just nu är främre dämparen borta och bak sitter det en mindre ljuddämpare(inte fullflödes) och jag tycker bilen låter för lite, hörs inte alls när man åker normalt.




Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164 Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6962
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-5 kl 13:24


Vilke första inlägg det blev :thumbsup:



Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2008-9-6 kl 14:16


Tackar!

Ska försöka fixa en film med lite avgasljud;)


Här är listan på avgasdelar jag använde mig av. 1m röret användes aldrig.
Jag tycker det är helt perfekt ljudnivå. Hörs inifrån kupén hela tiden men det är inte jobbigt på något sätt. 6:an låter ju så jäkla gött!

Chefen min stod häromdagen o såg lurig ut när jag körde fram min bil vid personalingången. Då kom kommentaren;
-Vad fint dom där 6:orna går.
:cool:

[Ändrad 2008-9-6 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
J.Aineland
AP\'s galna samlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3679
Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2009-3-17 kl 19:22
Bilen avställd sedan sista Oktober -08.


Hmm, har visst glömt av att uppdatera...

Innan jag ställde av bilen plockade jag fram en omgång nya original diskanter som jag köpte av Grifo på ett Mantorp- banmöte.
Jag har alltid tyckt att det saknades diskanter i QV:n, lustigt att QV:n aldrig fick några diskanter medan den vanliga V6:an fanns att få med diskanter på detta ställe...



Eftersom jag inte ville kapa i originallädret så monterade jag diskanterna i en omgång extra dörrsidesbitar som jag också köpte på ett Mantorp- banmöte men av Marco.



Dörsidesbiten utbytt mot den delen som har fått en diskant monterad.

Original högtalarna i QV:n duger gott åt mig, förre ägaren hade aldrig monterat någon stereo så högtalarna var ju "nya" när jag monterade i stereon hösten 2003 :P

Nu är det snart dags att byta kamrem, olja o filer mm och ställa på bilen. Om en månad eller så... :steering:

[Ändrad 2009-3-17 av J.Aineland]




Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
freda155
AP\'s motorjounalist
******
Avatar



Inlägg: 3887
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline

Humör: Nu kör vi! (snart)

[*] Inlagd 2009-3-18 kl 07:46


164-suget kommer ibland, för att sedan avta. Nu är det här igen!



Max Defrost / Fredrik Langendorf
Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. - ChuckNorrisFacts.com
1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen
2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999 Lexus IS 200
Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155 2,0 16V Sport
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  10

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.4% - SQL: 16.6%]