AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Forma till en listprofil så att den svänger...
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 08:47
Forma till en listprofil så att den svänger...


I detta fall tillverkas en profil 13 x 24 mm, 350 mm lång, i 1 mm:s järnplåt.

Man tager en plåtremsa och klipper den i rätt mått -

100_2855w.JPG - 33kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 08:51


en rits att bocka efter görs med skjutmåttet - sen bockar vi plåtremsan.

Har man inget bockverktyg får man göra det i skruvstädet och flytta biten efterhand och bocka ett steg i taget. Börjar man banka ner till 90 grader direkt så töjer sig plåtkanten väldigt. Iofs ska den senare töjas men då lite mer kontrollerat.
Det finns andra möjligheter med - man kan slå vinkeln men då krävs att man gör ett verktyg att slå med plus en ränna i en träbit.
Här användes en gammal bockapparat av billigaste= sämsta kvalitet från nåt varuhus...

100_2856W.JPG - 34kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 08:52


sen knackar man kanterna - tunnar ut dom - varvid det börjar svänga...

Obs att man hittar ett ställe på städet eller en slägga eller vad som står till buds och sen håller man hammarn still när man hamrar på och flyttar plåten i sida. Inte tvärtom. Lämpligt är att ha en rund form på hammarns slagyta då får man utomatiskt ett slag som är mindre innåt vecket och mesta bearbetningen på kanten.

100_2864w.JPG - 98kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 08:56


- och då får man efter 10 minuters hamrande ett resultat som ser ut såhär. Mätt på mitten så svänger profilen 5 mm i sidled och 7 mm i höjdled. Räknar man från änden och hur mycket det svänger iväg blir det rätt bra avdrift.
Biten ifråga ska förställa en ränna som ska sitta på innerskärmen längst upp på en Alfetta.

100_2860w.JPG - 61kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 09:01


Om du nu gjort det här så listen passar exakt utefter den form där den ska sitta - då har du gjort fel.
Om vi nu säger att du ska svetsa i kanten på en av flankerna - då krymper plåten och profilen kommer för tight mot bilen. Alltså - profilen ska vara aningen mer böjd än platsen där den ska sitta. Efter varje punkt så dras plåten mot bilen lite grand. Det där är inget man kan säga exakt hur mycket. Det beror på hur mkt man eldar på med svetsen.

Glöm heller inte att slipa av kanten du ska svetsa mot bilen innan du börjar. Den är ju uttunnad och på vissa ställen kanske du slagit lite snett och då är det lätt att bränna igenom.


Jag kanske ska tillägga att det går att bocka åt andra hållet med. Om man nu behöver en sån profil. Men det är lite kinkigare att göra det. Man får tillverka ett enkelt verktyg så man kan slå i vecket - ungefär som en bred rundad huggmejsel, och sen får man slå på innerkant på flankerna nära vecket på liknande sätt som tidigare. Man växlar mellan vinkeln och flankerna varje hamringsomgång.
Men då företrädesvis med den fyrkantiga sidan av hammaren.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2008-12-6 kl 09:11


Ska försöka fixa mer tips här efterhand om hur man kan forma plåt, det är bara problemet att jag inte har verktygen man måste tillverka först och egentligen inte testat själv heller hehe.
Har just köpt ett "engelskt hjul" men det funkar nog bäst på aluminium. Svårt att få kraftig bukt på vanlig järnplåt. Ingen smart investering alltså om man inte ska bygga en egen Cobra närmaste veckan...
Möjligen för att kunna göra egna dörrskinn där det bara ska bukta lite lite.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 59.5% - SQL: 40.5%]