AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  11    13  14
Författare: Ämne: Giulia 1600 Super 1969 - HJÄLP!
selmer
Alfa-freak

Registrerad: 2004-6-22
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Såga hål i taket?

[*] Inlagd 2017-10-24 kl 14:25

Mitt bromsljus vill inte alltid släckas när jag släpper bromspedalen. Tänkte justera bromsljuskontakten men hittar den inte. Tycker mig ha letat överallt och googlat som en gnu. Någon som vet? Stående pedaler har jag.

/selmer

Anders Selmer - - - - - - Oo=v=oO - - - - - - Scuderia Quattro Bambini
1969 Giulia 1600 Super (världens bästa bil!)
Tidigare: sudsprint, alfetta 1.8, 75TS, fiatar och lancior, en och annan fransyska samt ett par engelsmän
"Imagination is the only weapon in the war against reality" The Cheshire Cat
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
matfo
AlfaRäv

Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: :sleeping:

[*] Inlagd 2017-10-24 kl 14:37

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Mitt bromsljus vill inte alltid släckas när jag släpper bromspedalen. Tänkte justera bromsljuskontakten men hittar den inte. Tycker mig ha letat överallt och googlat som en gnu. Någon som vet? Stående pedaler har jag.

/selmer
Kan det här ge någon ledtråd?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/brakes/brake-swi...

Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92

Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2017-10-24 kl 14:50

Det sitter en tryckkontakt som den på bilden i förra inlägget.
Följ bromsröret från huvudcylindern och den sitter i den stora
förgreningskopplingen (i mässing) som fördelar ut vätskan.
Samma som Volvo Amazon.

-Gunnar Dahlberg-

Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-24 kl 15:10

Tack pojkar! Jag bortsåg från Alfaholics information eftersom det stod RHD och jag tänkte att det inte var tillämpbart i mitt fall eftersom RHD-bilar har ett mystiskt bromssystem med dubbla servon... Men - jag följde bromsledningen och hittade kontakten i hörnet mot torpeden under luftfiltret. Dock är det ju en skittrist kontakt. Den går varken att justera eller renovera :( Bara att beställa en ny och hoppas att det inte blir snö innan jag hinner besiktiga.

Tack igen / Anders

Tidigare: sudsprint, alfetta 1.8, 75TS, fiatar och lancior, en och annan fransyska samt ett par engelsmän
selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 13:44

Vi har varit tillsammans i mer än 17 år nu, Giulia och jag. Vi har haft galet mycket kul! Vi har gjort både kortare och längre utflykter tillsammans. Både på tumanhand och tillsammans med resten av familjen.

Jag har kanske inte riktigt tagit hand om henne på det sätt hon förtjänat men hon har ändå blivit ompysslad, underhållen och uppdaterad. Efter uppgraderingen av motor och chassi för några år sedan blev det en nytändning. Jag hade svårt att tänka mig att jag kunde ha mer kul med någon annan.

Men sedan är det det där med rosten. En så vacker och vital dam borde ha snyggare kläder. Rost är tråkigt. Skall jag ge mig på det själv lite i taget, eller skall jag låta något proffs ta hand om henne? Ett Uppsalaproffs med låååång erfarenhet hälsades på. Vi pratade mycket. Det blev fler besök. Giulia och jag passerade intervjuerna. Vi skulle få hjälp. Sedan bestämde proffset att han var för gammal för Giulia. Tråkigt.

Kanske var det då jag började snegla på en Fiat på allvar? Jag har nog egentligen alltid varit mer av en fiatman än en alfaman. Det är alltså inte hon, det är jag... Åren gick. Giulia och jag gjorde fortfarande utflykter tillsammans men gnistan var inte riktigt där. Hon drabbades av kopplingsinkontinens men jag fixade det inte utan bara fyllde på i två säsonger. I år har hon inte ens fått komma ut. Där skyller jag i och för sig på min egen sjukdom men det är nog inte hela sanningen.

I september hände det plötsligt. En fin Fiat 850 Special. Vit med röd inredning! Till salu av originalägarens barnbarn för ytterst rimliga pengar. Jag föll för frestelsen. Nu fick lillfia uppmärksamheten. Giulia stod kvar i garaget.

Nu är det oktober, snart november, kallt och regnigt. Jag skulle vilja ha in lillfia i garaget. Då skulle jag behöva flytta Giulia till en vän på landet. Dags att blåsa liv i den gamla kärleken alltså. Fixa kopplingen, besiktiga och sedan köra till landet.

/selmer

[Ändrad 2017-10-25 av selmer]

selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 13:52
Kopplingsrenovering

Jag började med att felsöka kopplingen. Det tog två minuter (varför har jag inte gjort det innan?). Det var huvudcylindern. Den bytte jag 2002. Beställde en renoveringssats. Gjorde rent och smäckte ihop. Fick en oroande känsla av att jag skadade tätningen när jag fnulade in den i cylindern men det verkar vara tätt.

Isärplockad huvudbromscylinder innan rengöring:

IMG_4878.JPG - 2.4MB

selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 13:58
Start

Sedan var det dags att starta. Naturligtvis borde jag gjort det regelbundet under förvaringen men det har jag inte gjort. I år heller. Den brukar starta snällt när förgasarna väl fyllts med bensin. Min filosofi är att motorn lagom hinner pumpa runt olja och bygga upp oljetryck innan motorn tänder. Inte i år. Det fulladdade men rätt kassa gamla batteriet tröttnade. På med starthjälp och batteriladdare. Men vänta - "luktar det inte väldigt mycket bensin här?". Jodå! Slangen mellan bensinpump och bensinfilter såg ut så här:

IMG_4881.JPG - 1.4MB

selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 14:08
Provtur

En ny bit slang monterades och Giulia startade snällt! Det blev en provtur runt nordöstra Uppland. Nu minns jag varför jag gillar Giulia så mycket! Motorn! Ljudet! Chassit!. 110 hästar är fler än 47, två kammar fler än en, två förgasare är också fler än en och fem växlar är fler än fyra!

Ok, Giulia får vila på landet i vinter medan Lillfia får lite uppmärksamhet. Nästa vinter får det bli Giulias tur!

Familjebild efter provturen:

Nu skall jag bara montera en ny bromsljuskontakt så blir det besiktning :banana_thingy::ritaliead:

IMG_4880.JPG - 2.7MB

bjorn55
Alfista

Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 14:52

Vilken fantastisk trevlig och rolig läsning :clap:
Lycka till med "äktenskapet"!

Vi får hoppas att det håller många år än :cool:

[Ändrad 2017-10-25 av bjorn55]

Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Alfadriver
Alfista

Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 18:11

Trevlig liten samling utanför huset!
3 väldigt personliga bilar

Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.

Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2017-10-25 kl 22:03

Sagt det förut, säger det igen - jag älskar verkligen den där Giulian! Wunderschön färg och superbt stuk på den. Ser fram emot ditt lillfjattbygge! :)

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-5-14 kl 16:44

Bilen besiktigades i november men gick inte helt hundra. Den hade s.a.s. inte alla hästar hemma och ville dö på tomgång. När snön började smälta pratade jag med Christos om att ge Giulian en liten justering.

Datumet närmade sig och en morgon med frost i marken öppnade jag uthuset och Permabagen, rullade ut bilen och kopplade in ett laddat batteri. Den startade! Och tomgången var jämn!! Mystiskt. Jag körde försiktigt över gräsmattan, tog sats men fastnade trots detta i en snöhög... Multiplan kopplades och Giulian drogs loss.

En längre provtur avslöjade att bilen lagat sig över vintern!!! Jag avbokade tiden hos Christos och avlade i stället ett garagebesök hos Fredrik.

IMG_1470.JPG - 289kB IMG_1476.JPG - 317kB IMG_1477.JPG - 279kB

selmer
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-5-14 kl 16:56

Fredrik hade, helt korrekt, synpunkter på min bils blankhet. Jag har, åtminstone inte tidigare, varit så intresserad av att putsa. Jag tror att bilen vaxades förra gången för 18 år sedan. Till min syrras bröllop. Och då var det mossan som gjorde det...

I vintras köpte jag dock en billig polermaskin och diverse produkter på Biltema. Efter en omgång med lackrengöring, en andra med polish och sedan en avslutande vaxning skiner nu bilen som en något diarrébrun sol. Lika ljus som bilen på Skokloster blev den dock inte.

Passade också på att montera en rektangulär skylt bak och en liten skylt fram i stället för de hemska små plastskyltarna som bilen fick när den kom från Italien 1996. Plåtarna beställde jag från Showplate.se. De är inte lagliga men jag silvertejpar väl dit de andra när jag skall besiktiga och hoppas kunna snacka mig ur situationen om jag blir stoppad. Jag kan dock inte begripa varför de har olika typsnitt på olika storlekar av sina skyltar.

Blankheten firades med en tank färsk 98-oktan och glass med hälften av barnen.

DSC_3595.JPG - 414kBIMG_1502.JPG - 187kBIMG_1501.JPG - 223kB

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-5-14 kl 20:11

Kul att det händer något! :thumbsup:

Den där magin att italienska bilar behöver köras skiten ur efter stillestånd för att fungera korrekt är ju något lustigt :P

Du är alltid välkommen förbi. För kaffe eller inspiration, fritt fram!

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
dhladohc
Alfa-freak

Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-5-16 kl 22:24

Härlig färg på bilen. :thumbsup:

Jag kör också fuskskylt fram på min alfetta gtv. Liten i alu. Ser precis ut som att den kom från transportstyrelsen, förutom att det saknas EU märke. Kom dock inte ihåg vart jag beställde den. Men det ska bli intressant att se om besiktningen reagerar.

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
 Pages:  1  ..  11    13  14

Upp till toppen