AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  37
Författare: Ämne: Patriks V8-bygge
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 02:12
Patriks V8-bygge


Denna tråd behandlar mitt arbete med att få liv i och bygga en bil runt motorn från en Lancia Thema 8.32. Den stora lärdomen så här långt är "Köp inte en Ferrarimotor med 12 000 mil på mätaren och obefintlig sevicehistorik".

I övrigt gäller att det finns många sanningar om denna motor. Under informationsinhämtning på det allvetande internet har jag bland annat funnit att den har gjutjärnsblock, mindre ventiler och byggdes av Ducati. Av dessa tre oftast förekommande sanningar är det bara Ducati-sanningen som har någon koppling till verkligheten. Exakt vad som gäller vet bara de direkt inblandade men baserat på uppgifter från Ducatis egen hemsida så byggdes bara några av serie 2 motorerna där. Min motor är i serie 1 utförande men kommer från en bil som baserat på årsmodell borde vara en tidig serie 2. Denna avvikelse i utförande antas bero av de mildare avgasreningskrav som gällde i landet denna bil ursprungligen såldes i. Det är tills vidare min uppfattning att min motor byggdes i Maranello av Ferrari.

Det är mitt mål att motorn ska hamna i en mittmotorbil. Exakt vad det blir för bil är inte bestämt men tanken har från början varit att jag ska rita och bygga allt själv. Sedan finns ju naturligtvis attraktiva byggsatser för replikor av både Lancia Stratos och Tipo 33:or...

Tyvärr så har det visat sig att motorn var i sämre skick än vad som från början rimligen kunde anas. Jag körde bilen den satt i hem 25 mil vid inköp och även om tomgångsregleringen i och för sig var högst sporadisk till sin funktion så gick den riktigt bra när den väl var ordentligt uppvärmd. Efter en serie starter i min provisoriska provbänk så var det dock bara att konstatera att totaldemontering för utredning av läget var ofrånkomligt. Lager är dåliga, kolvringar är dåliga, ventilstyrningar är dåliga, ventilskaft är repiga. Jag kommer i princip behöva nytt av allt som går att byta. I väntan på rätt förutsättningar för en riktig renovering får den bo inomhus.

And now for a nod to my international followers...

This thread is following my attempts at building my own mid engined sports car. This is a dream of sorts that has been with me since the mid 80's when two of my cousines built a beach buggy. Until recently, various things have kept getting in the way...

While plans and intentions have been numerous this choice of engine was never really part of them. The use of a FWD drive train in a mid engined vehicle has been on the table for a while but when thoughts finally began turning into actions I was initially going to use a 1800 cc Lancia Twin Cam. This was later replaced by a Alfa Romeo V6. At this point I had become aware of the Lancia Thema 8.32 through learning about the avaliable Lancia Stratos kits. The 8.32 was never sold new here and the few that did find their way here anyway were mostly enthusiast vehicles. The chances of finding a suitable donor available for money were looking slim so I disregarded it. It would appear however that chance had a mind of it's own...

I drove my newly purchased donor vehicle the 250 kilometers home with an odd sensation. I have never been a great fan of Ferrari but now it was getting to me. But while the response from the pedal and the noice from the engine brought a smile to my lips the fumes from the leaky headers brought tears to my eyes, a sign of things to come maybe...

I pulled the engine from the car around new year 2008/2009 but as my GTV 6 started acting up I had to put it aside for a while. There it would stay until spring of 2010 when I felt I had to get it running, to relight the fire so to speak. I turned the original sub frame into a test rig for engine-out tests and spent much of that summer sorting the electrics, fuel systems and the odd gasket and seal for the first start in 18 months. What could happen, right? It like ran when I pulled it.

Well it would seem that compression was suspiciuosly low. So low that the air flow sensing KE3 Jetronic wouldn't play without manipulation during startup. So low that when finally running it would stall at idle rpms. But the music it made when running brushed all worries aside. At least for a while.

While stuck or worn piston rings were suggested from the start I also had a lead on a different possibility. Appearantly it is possible to wash away the thin film of oil on the cylinder walls with this kind of engine design, resulting in poor compression. A good warm up would settle the matter. As it would happen, when I got the KE3 running properly, or at least fairly consistently, it became fogfully apperant that I also had a bad head gasket. The ensuing disassembly revealed both worn and stuck piston rings. And bad bearings. And bad valve guides. To top it off, some one have been nibling at my valve stems. So that's where it is right now, awaiting restoration. In my living room.

Feel free to chime in!




Some pics from the thread in fairly chronographical order:


files.php.jpg - 134kB

files.php.jpg - 107kB

files.php.jpg - 131kB

files.php.jpg - 112kB

files.php.jpg - 157kB

files.php.jpg - 132kB

files.php.jpg - 130kB

files.php.jpg - 72kB

files.php.jpg - 87kB




> Lanseringsfilmen / The launch movie

Mina filmer från tråden / My film clips from the thread:

> Vingen / The wing
> Oljetrycktest / Oil pressure test
> Start / Start
> Startförsök / Attempted start



Quote:
Ursprungligt inlägg

För en tid sedan kom jag över en Lancia Thema 8.32. Planen var att den skulle gå som vinterbil tills GTVn fått den garagetid den behöver inför nästa sommar. Tyvärr så började Lancian trilskas så fort den kom in på garageinfarten och då dess egentliga syfte var att förse mig med en spännande motor var det bara att ge sig ikast med demonteringen.

Speciellt för denna variant av lancia Thema är även den ur bagageluckan uppfällbara vingen. <-- Länk

Mest och snabbast kul för pengarna vore att sätta motorn i GTVn och bygga en GTV 8 men med dagens regler så kan jag inte registrera den med åttan eftersom den saknar katalysator och lambdareglering i originalutförande. Däremot går det fortfarande (kan vara nya regler på väg) att använda motorn till ett amatörbyggt fordon.

Som planen ser ut idag så avser jag bygga en mittmotorbil med motor och tillhörande drivlina och framvagnsram från Lancian placerad bak. Fram hamnar ett par spindlar från en Alfa 75 2.5. Mellan fram och bakvagn hamnar en egenkonstruerad fackverksram. Utsidan kommer domineras av drag från Lancia Stratos men fler italienska 70-talsinfluenser är under utvärdering.






[Ändrad 2015-10-8 av patjo]




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 02:21


En massa ventilgrejer

motor2.jpg - 82kB




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 02:24


En kamrem per sida och ett lite skrymmande insug. Insprutsmekanismen sitter annars i hålrummet under plenumet.

[Ändrad 2009-2-9 av patjo]

motor3.jpg - 75kB




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 02:32


Dubbla fördelare, kylvattenkanaler och oljeledningar till separata oljefiltret och dito kylare. Egentligen ska spjällhusen sitta åt det här hållet men såhär måste plenumet nästan sitta om jag får för mig att sätta motorn i alfan.

motor4.jpg - 73kB




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
D. Evil
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 286
Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Sthlm/Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: Jävligt Elak!!

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 06:34


Varför inte slå till på en sån här direkt då?

*Länk*

[Ändrad 2009-2-9 av D. Evil]




- Calle Wærn -
GTV6-84 (Renoveringsobjekt)
Alfa90 2,5QO-86 (Flyttsak/Slaktobjekt)
Alfa75 3,0 -88 (Repobjekt)
V***o 850 Turbo -96 (Last-räcern)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3494
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 09:01


Coolt. vad sa du anledningen var till att den inte fick hamna i gtvn?
var det att gtvn inte har kat+lambda eller att lancia theman inte hade det?

*nyfiken*




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
grendel
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 197
Registrerad: 2005-12-13
Befinner sig: Kyrkslätt
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2009-2-9 kl 10:05


Passar Lancians baklucka på en 164?
Detta skulle vara LITE tuffare än en Zender/Fultema gummispoiler!!




Micke Bergman
75, GTJ, GT, GTV, Q4
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 12:21


Hawk-byggsatserna är hiskeligt dyra. Över 160 tusen med engelsk skatt och valutakurs när jag räknade på det för nåt år sen.

Både Theman och GTVn saknar kat. Fördel för GTVn då det blir enklare att registrera med en nyare motor (med kat). Theman ska vara en serie 2 så den borde haft kat och lambda men den är från spanien som inte krävde det så den har gamla insprutet. Enklast ser man skillnat på att nyare plenumet är smalare och spridarna sitter på utsidan av insugsrören, inte inne undet plenumet som på min.

Jag tror inte bakluckan passar rakt av, inte ens på en SAAB 9000 som använder samma dörrar. Möjligen går själva vingen att transplantera till någon bil med liknande form (ganska plan) på ovansidan av bakluckan.




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 12:29


intressant bygge du har här iaf, hoppas det blir en flitigt uppdaterad tråd nu ;)



Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3494
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 12:53


antar du behöver papper och grejer på theman om att det varit kat och så? annars går det väl hyfsat smärtfritt att fixa med ett eftermarknadssprut och kat? eller är det förmycket modifierat då?



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 12:54


Tack. Det hoppas jag också. Ibland behöver jag en knuff för att hålla verksamheten igån så det är bara att jaga på ifall jag verkar tappa tråden.



Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2226
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 13:12


Sam: Dagens regler säger att kat och lamda ska vara i originalutförande. Den här bilen har aldrig haft kat och lambda. Kanske finns möjligheten att det går att koppla in lambdareglering på originalsprutet och köra hårt på att det är en serie 2 bil, har inte forskat tillräckligt i det. Andra alternativet är att få ett avgasintyg från tillverkaren och det brukar anses omöjligt. Det är någon form av regeländring på förslag nu på vårkanten men det återstår att se på vilka punkter och åt vilket håll.



Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3494
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 14:40


Okej. det är så det ligger till. Är det för pre -75 som det inte är katkrav? eller är det också borttaget?



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Qv-kraft
AP\'s musiker!
*****
Avatar



Inlägg: 1831
Registrerad: 2004-3-11
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Bajspost

[*] Inlagd 2009-2-9 kl 15:08


Hoppas du gör verklighet dina idéer. Låter otroligt spännande!



Oo=V=oO
Henrik Sproge
Kör: Volvo V90 D4 AWD Polestar -18, Alfa Giulietta 1750 QV -11
Meriter: Alfa 156 Sw 2,5 -02, Alfa 33 Qv16 -91
Norrköping
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
olleinsulander
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1047
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2009-2-9 kl 16:38


Var motorn sådär fräsh eller har du målat upp den?
Snyggt med gula ventilkåporna eller är det grundfärg? Snyggt var det iaf.

Tur att du använder alfa spindlar annars hade det varit problem att lägga upp byggtråd:P




Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  37

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 73.8% - SQL: 26.2%]