Pages:
1
2
3
..
39 |
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Patriks V8-bygge
Denna tråd behandlar mitt arbete med att få liv i och bygga en bil runt motorn från en Lancia Thema 8.32. Den stora lärdomen så här långt är "Köp inte
en Ferrarimotor med 12 000 mil på mätaren och obefintlig sevicehistorik".
I övrigt gäller att det finns många sanningar om denna motor. Under informationsinhämtning på det allvetande internet har jag bland annat funnit att
den har gjutjärnsblock, mindre ventiler och byggdes av Ducati. Av dessa tre oftast förekommande sanningar är det bara Ducati-sanningen som har någon
koppling till verkligheten. Exakt vad som gäller vet bara de direkt inblandade men baserat på uppgifter från Ducatis egen hemsida så byggdes bara
några av serie 2 motorerna där. Min motor är i serie 1 utförande men kommer från en bil som baserat på årsmodell borde vara en tidig serie 2. Denna
avvikelse i utförande antas bero av de mildare avgasreningskrav som gällde i landet denna bil ursprungligen såldes i. Det är tills vidare min
uppfattning att min motor byggdes i Maranello av Ferrari.
Det är mitt mål att motorn ska hamna i en mittmotorbil. Exakt vad det blir för bil är inte bestämt men tanken har från början varit att jag ska rita
och bygga allt själv. Sedan finns ju naturligtvis attraktiva byggsatser för replikor av både Lancia Stratos och Tipo 33:or...
Tyvärr så har det visat sig att motorn var i sämre skick än vad som från början rimligen kunde anas. Jag körde bilen den satt i hem 25 mil vid inköp
och även om tomgångsregleringen i och för sig var högst sporadisk till sin funktion så gick den riktigt bra när den väl var ordentligt uppvärmd. Efter
en serie starter i min provisoriska provbänk så var det dock bara att konstatera att totaldemontering för utredning av läget var ofrånkomligt. Lager
är dåliga, kolvringar är dåliga, ventilstyrningar är dåliga, ventilskaft är repiga. Jag kommer i princip behöva nytt av allt som går att byta. I
väntan på rätt förutsättningar för en riktig renovering får den bo inomhus.
And now for a nod to my international followers...
This thread is following my attempts at building my own mid engined sports car. This is a dream of sorts that has been with me since the mid 80's when
two of my cousines built a beach buggy. Until recently, various things have kept getting in the way...
While plans and intentions have been numerous this choice of engine was never really part of them. The use of a FWD drive train in a mid engined
vehicle has been on the table for a while but when thoughts finally began turning into actions I was initially going to use a 1800 cc Lancia Twin Cam.
This was later replaced by a Alfa Romeo V6. At this point I had become aware of the Lancia Thema 8.32 through learning about the avaliable Lancia
Stratos kits. The 8.32 was never sold new here and the few that did find their way here anyway were mostly enthusiast vehicles. The chances of finding
a suitable donor available for money were looking slim so I disregarded it. It would appear however that chance had a mind of it's own...
I drove my newly purchased donor vehicle the 250 kilometers home with an odd sensation. I have never been a great fan of Ferrari but now it was
getting to me. But while the response from the pedal and the noice from the engine brought a smile to my lips the fumes from the leaky headers brought
tears to my eyes, a sign of things to come maybe...
I pulled the engine from the car around new year 2008/2009 but as my GTV 6 started acting up I had to put it aside for a while. There it would stay
until spring of 2010 when I felt I had to get it running, to relight the fire so to speak. I turned the original sub frame into a test rig for
engine-out tests and spent much of that summer sorting the electrics, fuel systems and the odd gasket and seal for the first start in 18 months. What
could happen, right? It like ran when I pulled it.
Well it would seem that compression was suspiciuosly low. So low that the air flow sensing KE3 Jetronic wouldn't play without manipulation during
startup. So low that when finally running it would stall at idle rpms. But the music it made when running brushed all worries aside. At least for a
while.
While stuck or worn piston rings were suggested from the start I also had a lead on a different possibility. Appearantly it is possible to wash away
the thin film of oil on the cylinder walls with this kind of engine design, resulting in poor compression. A good warm up would settle the matter. As
it would happen, when I got the KE3 running properly, or at least fairly consistently, it became fogfully apperant that I also had a bad head gasket.
The ensuing disassembly revealed both worn and stuck piston rings. And bad bearings. And bad valve guides. To top it off, some one have been nibling
at my valve stems. So that's where it is right now, awaiting restoration. In my living room.
Feel free to chime in!
Some pics from the thread in fairly chronographical order:
> Lanseringsfilmen / The launch movie
Mina filmer från tråden / My film clips from the thread:
> Vingen / The wing
> Oljetrycktest / Oil pressure test
> Start / Start
> Startförsök / Attempted start
Quote: | Ursprungligt inlägg
För en tid sedan kom jag över en Lancia Thema 8.32. Planen var att den skulle gå som vinterbil tills GTVn fått den garagetid den behöver inför nästa
sommar. Tyvärr så började Lancian trilskas så fort den kom in på garageinfarten och då dess egentliga syfte var att förse mig med en spännande motor
var det bara att ge sig ikast med demonteringen.
Speciellt för denna variant av lancia Thema är även den ur bagageluckan uppfällbara vingen. <-- Länk
Mest och snabbast kul för pengarna vore att sätta motorn i GTVn och bygga en GTV 8 men med dagens regler så kan jag inte registrera den med åttan
eftersom den saknar katalysator och lambdareglering i originalutförande. Däremot går det fortfarande (kan vara nya regler på väg) att använda motorn
till ett amatörbyggt fordon.
Som planen ser ut idag så avser jag bygga en mittmotorbil med motor och tillhörande drivlina och framvagnsram från Lancian placerad bak. Fram hamnar
ett par spindlar från en Alfa 75 2.5. Mellan fram och bakvagn hamnar en egenkonstruerad fackverksram. Utsidan kommer domineras av drag från Lancia
Stratos men fler italienska 70-talsinfluenser är under utvärdering.
|
[Ändrad 2015-10-8 av patjo]
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
En massa ventilgrejer
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
En kamrem per sida och ett lite skrymmande insug. Insprutsmekanismen sitter annars i hålrummet under plenumet.
[Ändrad 2009-2-9 av patjo]
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Dubbla fördelare, kylvattenkanaler och oljeledningar till separata oljefiltret och dito kylare. Egentligen ska spjällhusen sitta åt det här hållet men
såhär måste plenumet nästan sitta om jag får för mig att sätta motorn i alfan.
|
|
D. Evil
Alfista
br>
Inlägg: 295
Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Sthlm/Huddinge
Medlemmen är Offline
Humör: Jävligt Elak!!
|
|
Varför inte slå till på en sån här direkt då?
*Länk*
[Ändrad 2009-2-9 av D. Evil]
- Calle Wærn -
GTV6-84 (Renoveringsobjekt)
Alfa75 3,0 -88 (Repobjekt)
V***o 850 Turbo -96 (Last-räcern)
V***o 850 T5R - 95 (Sälj-objekt)
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Coolt. vad sa du anledningen var till att den inte fick hamna i gtvn?
var det att gtvn inte har kat+lambda eller att lancia theman inte hade det?
*nyfiken*
|
|
grendel
Alfista
br>
Inlägg: 197
Registrerad: 2005-12-13
Befinner sig: Kyrkslätt
Medlemmen är Offline
|
|
Passar Lancians baklucka på en 164?
Detta skulle vara LITE tuffare än en Zender/Fultema gummispoiler!!
Micke Bergman
75, GTJ, GT, GTV, Q4
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Hawk-byggsatserna är hiskeligt dyra. Över 160 tusen med engelsk skatt och valutakurs när jag räknade på det för nåt år sen.
Både Theman och GTVn saknar kat. Fördel för GTVn då det blir enklare att registrera med en nyare motor (med kat). Theman ska vara en serie 2 så den
borde haft kat och lambda men den är från spanien som inte krävde det så den har gamla insprutet. Enklast ser man skillnat på att nyare plenumet är
smalare och spridarna sitter på utsidan av insugsrören, inte inne undet plenumet som på min.
Jag tror inte bakluckan passar rakt av, inte ens på en SAAB 9000 som använder samma dörrar. Möjligen går själva vingen att transplantera till någon
bil med liknande form (ganska plan) på ovansidan av bakluckan.
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
intressant bygge du har här iaf, hoppas det blir en flitigt uppdaterad tråd nu
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
antar du behöver papper och grejer på theman om att det varit kat och så? annars går det väl hyfsat smärtfritt att fixa med ett eftermarknadssprut och
kat? eller är det förmycket modifierat då?
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Tack. Det hoppas jag också. Ibland behöver jag en knuff för att hålla verksamheten igån så det är bara att jaga på ifall jag verkar tappa tråden.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Inlägg: 2277
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Sam: Dagens regler säger att kat och lamda ska vara i originalutförande. Den här bilen har aldrig haft kat och lambda. Kanske finns möjligheten att
det går att koppla in lambdareglering på originalsprutet och köra hårt på att det är en serie 2 bil, har inte forskat tillräckligt i det. Andra
alternativet är att få ett avgasintyg från tillverkaren och det brukar anses omöjligt. Det är någon form av regeländring på förslag nu på vårkanten
men det återstår att se på vilka punkter och åt vilket håll.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Okej. det är så det ligger till. Är det för pre -75 som det inte är katkrav? eller är det också borttaget?
|
|
Qv-kraft
AP\'s musiker!
br>
Inlägg: 1837
Registrerad: 2004-3-11
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Bajspost
|
|
Hoppas du gör verklighet dina idéer. Låter otroligt spännande!
Oo=V=oO
Henrik Sproge
Kör: Tesla model 3 LR -21, Alfa Giulia Veloce -19
Meriter: Alfa Giulia Veloce -17, Alfa Giulietta 1750 QV -11, Alfa 156 Sw 2,5 -02, Alfa 33 Qv16 -91
Norrköping
|
|
olleinsulander
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1047
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline
|
|
Var motorn sådär fräsh eller har du målat upp den?
Snyggt med gula ventilkåporna eller är det grundfärg? Snyggt var det iaf.
Tur att du använder alfa spindlar annars hade det varit problem att lägga upp byggtråd
Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
|
|
Pages:
1
2
3
..
39 |