SAAB hade ju en egen V8 på gång, som skulle ha suttit i 9000....
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Jag har satsat på att det funkar som på de flesta V8:or med 90-gradersvev. Det är "amerikansk" tändföljd i denna (jag skrev nåt tidigare i tråden om
att ordningen var udda men det är för att Ferrari numrerar cylindrarna på eget vis, fick jag lära mig) och då de allra flesta jänkare lämnar bandet
utan 180-graderssystem så tänker jag att det funkar. Kanske inte den bästa av jämförelser, men i alla fall... (och det står Delco/GM på generatorn)
Om jag inte missminner mig eller räknade fel så var det 120-graderssystem på motorn i original. Nu kommer den låta som den 90-gradare, tvåplanare,
kryssvevare, eller vad man vill kalla lösningen, den är. Jag ser det inte som en förlust, det blir tydligare för omgivningen att det är en V8 och
själv har jag ännu inte förstått att uppskatta ljudet av en enplansvev. Ett tapp i effekt möjligen att inte ha 180-gradersrör men det får jag gråta
över den dag jag byter insprut och inte kan optimera ändå.
Ok, du har beaktat iaf.
Det lär ju vara betydligt konservativare ventiltider i lancian jfm 348an, och kompressionen lär ju också vara lägre. Båda faktorerna bidrar ju
ytterligare till minskad inteferens mellan närliggande cylindrar.
Kommer hur som helst säkert låta finfint!
Tom Ragnheden, Oskarshamn
156 GTA SW -02
På tvären/i garaget: Projekt FES - Fiat Entertainment system - x1/9 24V - i dvala
Tidigare: 166 3.2 TI -04, 156 2.0 JTS -04, GTV24v -97, 166 3,0 -99, 164TS Super -96, 155TS, 75TS,
Giulietta 2.0 -85, Alfetta GTV TS -82
Om vi jämför med 308 QV som har mer gemensamt med 8.32 så är kammarna ställda lite annorlunda samt att den bara har 9,2:1 i kompression. Jag hittar
inga mått i verkstadsmanualen som pekar på var skillnaden i kompression skulle komma ifrån, förutom placeringen av ett kontrollmått som skulle antyda
att Lancia-kolvarna är 12 mm högre. Utan att veta nåt om kompression och kolvar så tycker jag det låter skitmycket...
Tändningen i 308 har jag ingen koll på, misstänker dock att tändsystemet i 8.32 har mer gemensamt med 328.
Eric som satt en sån här motor i en Montecarlo <Länk> har bromsat den till 245 hästar på hjulen efter att ha monterat ett annat insprut, jämfört 308:ans 240 DIN-hästar eller 8.32:ans original
215...