Pages:
1
..
35
36
37
38
39 |
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Nej, helt fel. Primärrören är hopbuntade i 270-graderspar per sida. En enkel skiss kanske gör det tydligare.

Från ytterkanterna, grenrörens schematiska dragning, tändföljd, cylindernummer, vevaxelvinkel. Mitten, tändföljden grafiskt representerad.
Med 348-grenrören binder jag ihop primärer med en tändvinkelspridning på 90, 180 och 270 grader, en lösning vore att bygga om kollektorerna så jag
bibehåller 270-indelningen men frågan är om det är värt det.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nya lokaler!
Sedan i torsdags bor V8:an i sitt nya hem. Som tur var fick jag följa med.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Den där motorn skulle ju få lov att sitta längsmonterad i bakhjulskonverterad 166 facelift!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hallå ja! Det vore väl synd om nån fick för sig att det här var nedlagt?
Efter mycket tänkande sent om nätterna har jag kommit fram till att insug, och därför även insprut, ska ersättas. Främsta orsak är att hela insuget
för 12 år sedan var fullt med blästersand, och jag kommer inte åt att säkerställa att inget är kvar. Att jag kunde köra motorn i bänk utan att repa
sönder den får tillskrivas ren tur.
Så,
Yamaha FJR 1300 har separata spjällhus i brygga om fyra, komplett med MAP-sensor och plenum för tomgångsreglering. Har man tur och får med en komplett
kabelhärva kan det även ingå en pulsgivare. Spridarna är nån konstig sort, kortare än de Bosch jag är bekant med. Vad grejen till vänster på
fuelrailen är behöver jag hjälp med. Jag hade gissat tryckregulator om den haft nån anslutning. Tryckutjämnare? Finns en sådan i originalsprutet men
sitter då vid bränslepumpen.

Bryggorna behöver breddas för att passa mot motorn. Påverkar i första hand fuelrail och länkarna mellan spjällhusen. Alternativt ett mellanrör med
olika c-c-c-c mått i var ände vilket jag inte vill.

Leker litet med geometrierna. Vinkeln ner i toppen är inte samma i Ferrarin. In är 44mm, ut är 36mm men arean blir lite större med urtaget för
spridaren. Spjället är 42mm. Som jämförelse är original insugsdiameter mellan plenum och mellanrör 38mm.

Nåt åt det hållet. Jag är fortfarande road av att det är unik hålbild per cylinder.

|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Heja heja!
Tänk att jag funderade över vad som hände med den där roliga 8.32-motorn från Ap-tiden bara häromdagen?!
Hoppas du kommer i mål, känslan efter att ha hållit igång så många år skulle vara oslagbar.
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder, 159 -08
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack! 
Haha, jo men det är väl också många och långa perioder då det inte hållits igång nåt att tala om.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag har plockat isär ena bryggan i studiesyfte. Ett sommarbad i ultraljudstvätten gjorde susen men beläggningar på själva spjällvingarna verka
svårlösta.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
|
|
matfo
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Jag vet inte om du behöver några delar men det finns en annons med ett par toppar och div på Blocket:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ferrari_308___lancia...
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Oj, tack!
Insuget är till en katalysatorbil, vet inte om nåt i topparna skiljer på den. Det kortare grenröret är till en 308 2v. Det här måste jag ligga vaken
över lite.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
De västgötska topparna låg lite i utkanten av min prisbild, speciellt som jag inte vet att jag jag behöver dem. Det är fortfarande kanske
bara mina ventiler och styrningar som är dåliga...
Nu är de geometriska prototyperna för spjällhusadaptrarna utskrivna och ikväll kom även en laddning insugsgummin.
Provmontering!
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  | De västgötska topparna låg lite i utkanten av min prisbild, speciellt som jag inte vet att jag jag behöver dem. Det är fortfarande kanske
bara mina ventiler och styrningar som är dåliga...
Nu är de geometriska prototyperna för spjällhusadaptrarna utskrivna och ikväll kom även en laddning insugsgummin.
Provmontering!
|
Mys!
Vad använder du för material till adaptrarna?
mvh //Ricky
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Den här snubben har plöjt ner massor av tid och pengar i en billig Ferrari 308. Finns lite att lära där om topprenovering och sånt.
https://www.youtube.com/watch?v=jz5KR2u4Bjo
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
PLA i detta läge. Sen har jag lite olika trådar ute till när det ska bli på riktigt.
Jo, har sett några av hans videor. Det är väl en 2-ventilare men siffrorna är relevanta. Min senaste kalkyl säger 55 000 för nya ventiler, säten och
styrningar. Bara i materialkostnad då.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.

Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.
Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott
som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter.
[Ändrad 2023-2-11 av patjo]
|
|
Pages:
1
..
35
36
37
38
39 |