Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.
Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.
Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott
som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter.
Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.
Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.
[Ändrad 2023-2-11 av patjo]
Eftersom jag har ett gäng gamla PLA-rullar som ligger, vad är symptom på åldring?
MaxxEcu Mini verkar vara det som gäller bland de som håller till i garaget där jag huserar. Har inte sett att något gått åt pipsvängen på grund av
det. Komplett och lättjobbat verkar det som.
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
MaxxEcu Mini verkar vara det som gäller bland de som håller till i garaget där jag huserar. Har inte sett att något gått åt pipsvängen på grund av
det. Komplett och lättjobbat verkar det som.
Det har nämnts här och där i min närhet också. Megasquirt är väl mer halvfabrikat fotfarande? Minns att det var hett för 10-15 år sedan.
Hehe det där är klassiskt 12v bussoglapp! Inget att köra runt med. Visserligen får du kontrollera glappet i samma höjd som kammen lyfter så
dubbelkolla vid ca 10mm lyft på en höft och känn efter. Det ska inte låta som en marackas
Skrev på Rejsa om hur jag använde gamla foton för att veta vad jag letar efter i gömmorna. Spännhjulet till vattenpump och generator är ytterligare en
grej jag måste undersöka i gamla bilder. Det fastnitade lagret rasslar lite och hjulet var demonterat när jag lyfte ur motorn. Jag var osäker på det
och trodde inte ens jag hade det kvar. På något sätt var remmen spänd nog ändå, även under bänkkörningen.
Men jag hade glömt vilket traktorbygge det var! Hur många lätthål behövs här?
Det är i alla fall fingängat. (Avbildade skruv hänger bara i trynet.)
Insugsböjar, tändkablar och fördelare, och även bränslepump, är befriade från sitt gömställe. Det jag ännu inte lokaliserat i gömmorna är skruvarna
till svänghjulet, och original lamell och tryckplatta. De senare räknar jag inte med att behöva men skruvarna vore trevligt att ha.
Sist jag kollade gick pump och tryckreservoar loss på nära 10 000...
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Den hade gjort sig fint i en Gtv6. Eller en 164 med diskreta dubbla utblås och små Evoluzione-emblem. Fast då är man ju å andra sidan nästan tillbaka
där man började med den på sätt och vis
Den hade gjort sig fint i en Gtv6. Eller en 164 med diskreta dubbla utblås och små Evoluzione-emblem. Fast då är man ju å andra sidan nästan tillbaka
där man började med den på sätt och vis
Jag hittade även några idolbilder från tiden för senaste starten.
När var det?
Januari 2011. Jag kraftsamlade under semestern 2010 och fick igång motorn utanför bilen. Det blev snart problem med kompression och hösten spenderades
med olika teorier om varför. Under sista starten uppstod kraftig rökutveckling och motorn demonterades därefter. Det visade sig att 14 av 16
kolvringar sitter fast, ventilskaft är repiga och ventilstyrningar är slut.