AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  7    9
Författare: Ämne: Jockes f.d. vinterbil. En sketen röd 16V som ska bli fin.
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2011-1-24 kl 15:14

jag kollar vad du gör Joakim, tro inget annat!
:smash:

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv

Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-1-24 kl 18:21

Dessutom var den nya ratten mycket snyggare, bara plus då.

Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
J.Aineland
AP\'s galna samlare

Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-6-27 kl 13:17

Jaha då var det slutkört med den här 33:an som vinterbil. Skönt nog så behövdes inga större ingrepp för att hålla den igång vintern 10-11.

Nu är den i behov av rostlagning bakom bakaxel då mer eller mindre hela reservhjulsbaljan är upprostad, hjulhuskanter och runt tanklock, bakkant på hjulhusen fram, flertalet bromsrör ser fruktansvärt dåliga ut, konstigt att ingen har sagt något på besiktningarna dom senaste gångerna:rolleyes:
Nu läcker även bensinröret uppe på tanken så varje gång man startar så droppar det ordentligt.

Bilen har nästan gått 33000mil.
Tanken var att kört med den tills besiktingen går ut i oktober men pga bensinläckaget så ställer jag av den.
Nu är den utställd bland dom andra "skrotbilarna" bakom verkstaden. Recaroinredningen kommer jag plocka ur ganska så omgående då vindrutan började läcka i våras.
Tack 33:an för den här gången, kanske ger jag dig en chans att återuppstå någon gång.
Nya och "lätt" begagnade friska delar finns på "hyllan" för att få en kanonfin sommar 33:a om jag skulle orka och få tid någon gång.:cool:

[Ändrad 2011-6-27 av J.Aineland]

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 16:34

Den röde 33 16V:n ska bli fin igen.
Har så pass mkt beg. bra plåt från andra skrotade Nuova 33:or så jag demonterade och kapade friskt i baken där det var som ruttnast samt fullagat både av mig o andra tidigare.

Bytte samtliga dörrar till helfriska i samma färg samt bagagelucka + en hel del annat. Inga bilder på jobbet då kameran fick för sig att sabba minneskortet:angryfire: Måste svetsa lite till i reservhjulsbaljan då den begagnade inte var helt frisk vid bogseröglan.

Har även beg. plåt så det bör räcka till den grå P4:an också. :thumbsup: Men det får bli en annan gång.

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 17:02

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Faen Jocke, du blingade ju inte hjulupphängningen ju schlöfock :D

/mopar

Nu blingas det :afro: (Bilder från telefonen.)

Bild099.jpg - 142kB

Vänstra hubben på bild är renknackad från rostflagor samt badad över natten i Annitrol (fosforsyra)
Högra hubben på bild som egentligen är till vänster sida har fått samma behandling samt flera lager med 2-komp epoxigrund.

En ABS-sensor gav upp sista vintern, en ny kostar ca 1900:- sura pengar. Någon som har en begagnad höger bak?

Troligen går det att använda en fram-sensor eller vb-sensor också. Det som skiljer är längden på kabeln samt antal gummigenomföringar.

Vb har längst kabel samt flest genomföringar.
Hb och fram-sensorerna har samma länd, skillnaderna där är antal genomföringar på kabeln. Hb är den sensor som har minst antal genomföringar.

Dom friska sensorerna jag mätt på inkl dom på P4:an ligger på 1,092 – 1,128 kOhm.

[Ändrad 2012-7-25 av J.Aineland]

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 17:09

Innertaket byter jag också, tyvärr är detta heller inte bra. Mitt gamla hade läckageskador från både sollucka och vindruta. Detta ser inte bättre ut men har inte säckat på mitten.

Funderade på om det går att använda sig av grått högtalartyg då det är elastiskt på båda håll, men det verkar vara storleken som gör att det skiter sig.

Bild100.jpg - 134kB

Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 17:24

Kul att du är igång igen, alltid roligt att följa dina projekt.
Själv håller jag på att byta motorn i dotterns 33 16v, pga det är något fel inne i 4:ans cylinder.
Samtidigt håller jag på att slipa, slipgrunda, slipa, slipgrunda och slipa på giulian. Snart ska den nog fasen vara rak i plåten så jag kan lägga på ett lager epoxi igen.

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Volvo Valp pickup 1962
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
sam_h
Alfa-guru

Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 17:41

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Innertaket byter jag också, tyvärr är detta heller inte bra. Mitt gamla hade läckageskador från både sollucka samt vindruta. Detta ser inte bättre ut men har inte säckat på mitten.

Funderade på om det går att använda sig av grått högtalartyg då det är elastiskt på båda håll, men det verkar vara storleken som gör att det skiter sig.

Måla det?

Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 20:39

Bromssköldar bak till 33 finns inte sedan många år tillbaka. Letade för mer än 10år sedan till denna bil.
Nu kan man ju se det som tur att jag inte fick tag på några för då hade dom väl varit upprostade vid det här laget.

Italienarna är dåliga med att hålla reservdelar. Minns att när jag renoverade Sprinten i början av 90-talet så var vissa delar svåra att få tag på trots att det då bara handlade om drygt ett år efter att den gått ur produktion.
:wall:

Bild101.jpg - 148kB

Har nya till min 164QV, sådana skulle kunna modifieras men dom är i största laget då 33:ans skivor bara är 240mm jämfört med 257mm på 164:an (om jag minns rätt)

Fiat Uno Turbo har samma skivor och ok som 33:an och dessa sköldar ser ganska lika ut på bilder. Dessa fanns för några år sedan får testa att beställa hem sådana att utgå från. Det finns kanske något skräp på Biltema från någon annan bil som går att modifiera men frågan om det är värt besväret att leta.
Här i Västervik är butiken så liten att det mesta brukar vara slut på hyllorna.

Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 21:04

Hehe,

Kul du törs skriva in alla dina bilar i signaturfältet..
Själv fick jag skäll av crew för några år sedan då jag hade alla mina i signaturen. Och det var nog bara hälften av vad du har :P:P

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Volvo Valp pickup 1962
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
J.Aineland
AP\'s galna samlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 21:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Hehe,

Kul du törs skriva in alla dina bilar i signaturfältet..
Själv fick jag skäll av crew för några år sedan då jag hade alla mina i signaturen. Och det var nog bara hälften av vad du har :P:P

Dom va på mig också, regeln är max 5 rader så jag fick göra om det rejält för att klämma in allt.
Måste ju ha med alla för att förtjäna texten "AP\'s galna samlare"
:boing:

erlkoenig
Alfista

Registrerad: 2010-10-15
Befinner sig: Costa del no rost :-)
Medlemmen är Offline

Humör: Nytvättad!!

[*] Inlagd 2012-7-25 kl 21:51

Jag blir så sugen när jag ser era fenomenala trådar. I Granada finns en avställd 1.7 QV Sprint för futtiga 700€. Säkert i stort sett rostfri, efter hur bilarna brukar se ut här, den borde bli min...:smash:

Reine Johansson
Alfa 156 1.8 TS
Tid. Alfetta GT -76 "renoveringsobjekt"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Alfadriver
Alfista

Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2012-7-27 kl 11:13

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Innertaket byter jag också, tyvärr är detta heller inte bra. Mitt gamla hade läckageskador från både sollucka och vindruta. Detta ser inte bättre ut men har inte säckat på mitten.

Det går ju att ta bort tyget och limma om, ifall det släppt och hänger. Gjorde så på en gammal Saab99 en gång i forntiden.
Använde 3M spraylim för textil och porösa material. Blev kanonfint!

Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.

Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
 Pages:  1  ..  7    9

Upp till toppen