Pages:
1
2
3 |
baging
Alfa-freak
br>
Inlägg: 656
Registrerad: 2005-4-8
Befinner sig: Lidköping
Medlemmen är Offline
Humör: G-Krafter!!!
|
|
Köpråd 166!!
Nuså, nu är det äntligen dax. Jag har bestämt mej för att köpa en 166 till samlingen, men behöver lite köpråd som sagt!
Stora servicen är relativt dyr har jag förstått, så det är väl bra om den är gjord i det närmaste....
Helst en 3.0, så vad bör man veta om den?
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
Jag har haft min i strax 3000 mil, så jag vill nog anse mig ha lite kött på benen om den
dels det gamla klassiska att kolla efter glapp i hjulupphängning länge och väl, fram och bak osv. fram är det dubbla länkarmar, och bak multilänk.
själv har jag haft problem med att ena inre styrleden glappade, men det var en smal sak att byta själv.
handbromsen, eller rättare sagt wiren till den verkar vara närmast förbrukningsvara. det är lite småbökigt att byta själv, men det går, finns även en
bra beskrivninge med bilder och allt här på AP
på min är även kylaren bytt, vet inte om det är något vanligt fel eller ej.
om de gör stora servicen på den precis innan köp så vill jag minnas att man borde se till det står rätt namn på fakturan för garantin (på servicen)
ska gälla.
gör du den i egen regi så kan det vara klokt att byta vattenpump, termostat när de ändå är därinne och rotar, och se till de byter fläktremmen med
(det är dock smidigt att göra själv), allt detta för att det är en hel del demontering inblandat.
vanlig service som olja och filter kan man gott göra själv, det är som på vilken gammal bil som helst, fast lite trängre.
om du hittar en med "tom AC" så kan det (förrutom allt det vanliga) kanske vara att ett av remhjulen legat lite för nära en av slangarna till
kompressorn. eller rättare sagt så har jag råkat ut för det, vet inte om den konstruktionen var orginal. på min är det precis rakt ner under
plastkåpan med snabblås i motorrummet höger fram.
får motorn bara sin service (och en chans att bli varm innan man plågar den) så ska det inte vara några problem. oljeförbrukning ska inte vara nåt
prblem iallafall till sexan om motorn är frisk.
självklart ska ALLA elfunktioner funka.
stensprut i bakkanten av främst främre hjulhuset blästrar sakta men säkert bort lacken. trots det verkar dock inte rosten fått nåt fäste på min, även
fast den stundtals står still veckovis. det verkar vara rejäla stenskott som ska till innan det börjar kexa sig.
Låskistorna ska visst vara en svag punkt med, jag har bytt en så långt, och de verkar vara lite småkänsliga för att man slänger igen dörrarna lite
hårt. men så länge det bara funkar ska man nog inte gå å vara orolig i onödan.
inredningen är det bra kvalite på med undantag för damaskerna till växelspak och handbroms och locket till mittarmstödet.
sök helst efter en med CD-växlare, eftersom du annars får leva med ett kassetdäck och radio, det finns dock Loudlink som kan bota det problemet.
nu har jag förvisso inte kört nåt annat än 3.0, men jag kan nog lätt tänka mig att TS-spisen och kanske tillåmed 2.5-sexan är lite i klenaste lagt,
men det beror ju lite på hurdan körstil man har såklart.
däremot tycker jag inte servicen på den vart så dyr som jag först trodde, bortsett från handbromswire, inre styrled och en låskista så har jag inte
stött på några problem. jag har bytt LMM och lambda i felsökningssyfte, men det gjorde ingen märkbar skillnad, istället visade det felet jag jagade då
bero på att någon tidigare skarvning av gaspedalsgivaren var gjort av någon klåpare. (och inte nåt typfel)
Om man bortser från kamremmen som kostar kvicksilver (eller rättare sagt bytet av den) så är det en rätt så lättskött bil.
I det stora hela är jag dock rejält nöjd med den, otroligt bekväm på långresor, och kan vara riktigt rolig på småvägar, om än en smula framtung, och
vill man de ska röra på sig får man varva motorn och vispa med växelspaken som en tok.
jag har säkert glömt nåt, men är de någe du undrar så hojta bara till!
så här fina kan de bli en försommardag
[Ändrad 12-5-2009 av Suktinis]
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
baging
Alfa-freak
br>
Inlägg: 656
Registrerad: 2005-4-8
Befinner sig: Lidköping
Medlemmen är Offline
Humör: G-Krafter!!!
|
|
Ahhh!!! TACK!! Se det var ett köpråd som heter duga! :)
Den här tänker jag ju klart skriva ut och ta med!!
Snygg bil oxå! Har man tur hittar man en fin i Silver eller Rött
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
jo det är nog dom färgerna den gör sig bäst i, även om jag personligen pendlar tycker den börjar bli "för jävla möe" i klarrött, men det är förstås en
smaksak.
sen en annan sak, se till (före eller efter köp spelar inte så stor roll) att det sitter ordentliga däck på den (i synnerhet med sexan pga
framtungheten)
tidigare hade jag ett par bra mönstrade haankook, men pga att ett däck blitt skadat så unnade jag mig ett tidigt byte till ett par Michelin, det vart
obetydligt bullrigare, men komforten blev bättre, och väggreppet i kurvor helt gudomligt, innan släppte framvagnen rätt lätt och man plogade rakt
fram, men nu så får tillåmed farsans Quattro problem att hänga på
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
Powerslide
Alfista
br>
Inlägg: 127
Registrerad: 2007-7-18
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Åker BMW
|
|
Ohh, min gamla 166:a. Ser fortfarande riktigt fin ut. Du hade tur John som köpte den av mej Bytte fan allt som gick att byta på den, så innan köp är det gött att kolla upp istort sett allt som går att kolla.
Jag fick byta drivaxel (sprucken damask visserligen, kan hända på alla bilar), kylare, fixa AC, Kamremsbyte, trilskande lås och lite till, stod på
verkstad 7 gånger under de 7 månaderna jag hade bilen. Men köper man en bra och välskött så ska inte 166:an vara nån problembil, och trots att jag
hade mycket stul med min så är det fan så att de positiva bitarna vida överstiger de ev dåliga, men var beredd på att det kan kosta
en god slant att köpa fel ex, så leta noga.
Daniel Karlsson, Norrköping
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
jaha, det är du som är du!
jo, de märks att den vart omtyckt, så den var värd sina slantar, har under tidens gång tillåmed fått ordning på belysningen i bagaget!
so far so good!
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
Mr.Hammond
Alfista
br>
Inlägg: 150
Registrerad: 2003-9-14
Befinner sig: Skäcklinge Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: Fantastico!
|
|
Har en 03a som ev.kan bli till salu.Grigio Patricia,all utrustning i stort sett,ingen taklucka.Drag,8500 mil.Välskött.3.0a.
[Ändrad 2009-5-13 av Mr.Hammond]
Patrik Gudmundsäter Skäcklinge-Tumba.
Medlem i CAR sedan 1996,medl i MaseratiKlubben.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3111
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Suktinis
jo det är nog dom färgerna den gör sig bäst i |
Jag tycker att de gör sig absolut bäst i mörka färger som mörkblå eller helst svart. Då framhävs chromet i lister, handtag även lysen osv.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
mörkblå har jag inte sett någon "live", men mörkgrå funkar finfint de med, den ovan här är ju inte alls dum, men just de svarta tycker jag blir lite
för stickig eller vad man kan kalla det framifrån (faceliften funkar i svart dock)
Silver och ju om inte annat riktigt bra ur smutssynpunkt
problemet är bara att de är en "tysk" färg, men rött passar inte den diskretare designen så bra...
förvisso borde de här ju kvala in i kategorin lyxproblem, men men
fast jag skulle nog allt vilja se en i den stålljusgråa metallicen farsgubben hade på sin DKW, tror de hade kunnat bli riktigt grannt...
har du vart iväg och kollat på/fått några objekt på kroken än månne?
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
baging
Alfa-freak
br>
Inlägg: 656
Registrerad: 2005-4-8
Befinner sig: Lidköping
Medlemmen är Offline
Humör: G-Krafter!!!
|
|
Nja, tittar på en del på blocket, men känns lite sådär..... alla står ju så förba**at långt bort att man behöver en halv helg för att hinna kika. Å
dessutom åt olika håll :)
Måste göra klart Bertonen nu i helgen för att hinna klart till Tjolöholm, så letandet går med lite halvfart....
Bl.a. den här känns som en "vettig" kandidat:
166 Blocket
edit: Å det har INTE med färgen att göra
[Ändrad 2009-5-13 av baging]
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
såklart att det inte här
hursomhelst, läste på CAR en sak som fick mig att bli rosig om kinderna och dra mig till minnes att jag faktist glömde några av de mindre sakerna;
angående stolvärmen; den var död från början, men vår nestor Rickard tipsade om att det eventuellt kunde vara enbart brytaren så plockade jag såklart
upp den. den såg ut att ha vart med om rejält många ampere, men efter en isärplockning/dissekering (allt enligt devisen "det är ju redan paj") och
lite rengöring/motionering av stiften så fick jag ordning på det. nästan... nu funkar stolsvärmen ungefär 70% av gångerna jag vill ha den.
det verkar som om switchen är för klen helt enkelt, men en helt ny skulle nog lösa problemet helt (ett tag iallafall). byta bara själva switchen är en
riktig barnlek iallafall.
att blinkirsen inte stänger av sig själv efter en kurva verkar också vara ett typfel, som enligt vad jag sett på alfaowner antingen går att snickra
till med lite plast och superlim själv, alternativt byte av hela blinkersspakenheten. det kräver dock man plockar av ratten och liknande, så jag har
helt enkelt lärt mig leva med det. också solen har ju sina fläckar...
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
Räserperra
Alfa-freak
br>
Inlägg: 630
Registrerad: 2003-5-20
Befinner sig: Ingarö
Medlemmen är Offline
Humör: ?
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av baging
Nja, tittar på en del på blocket, men känns lite sådär..... alla står ju så förba**at långt bort att man behöver en halv helg för att hinna kika. Å
dessutom åt olika håll :)
Måste göra klart Bertonen nu i helgen för att hinna klart till Tjolöholm, så letandet går med lite halvfart....
Bl.a. den här känns som en "vettig" kandidat:
166 Blocket
edit: Å det har INTE med färgen att göra
[Ändrad 2009-5-13 av baging] |
Håller helt med om att den bilen är den hetaste just nu. Få mil och välservad så det är väl bara att slå till!
Per Kringberg
Tesla Model S
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3111
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Om inte den i Orsa varit en 2,5:a så verkar den bra.
Igår dök det upp ett töntigt fel på min, lampan som varnar för handbromsen lyser hela tiden. Någon som har några tips?
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
Suktinis
Alfista
br>
Inlägg: 206
Registrerad: 2008-10-23
Befinner sig: Hufudstaden/de djupa skogarna
Medlemmen är Offline
Humör: Motorsåg!
|
|
min blinkar när handbromsen är åtdragen, men lyser din med ett fast sken menar du?
om den inte gör de kanske det bara är någe fel på switchen?
John Brandes
-
*EX* Alfa Romeo 166 Super 1999 *EX*
Mercedes Benz S 500 1996
Valmet 502 1975
Mercedes Benz 220 S 1963
Ferguson TED-20 1956
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av NZORIKKO
Om inte den i Orsa varit en 2,5:a så verkar den bra.
Igår dök det upp ett töntigt fel på min, lampan som varnar för handbromsen lyser hela tiden. Någon som har några tips? |
Det är ju bara en grej som kan ha pajat och det är strömbrytaren under spaken, eller att den inte är påverkas. dann töcken fjortan
|
|
Pages:
1
2
3 |