Efter transport upp ifrån mellan-landningen hos syster i Lerum så hamnade 75:an i p-huset hemma. Inte perfekt men avsevärt mycket närmare än Västra
Frölunda.
Kan rekomender DC-Biltransport, det gick på typ 5000kr att få upp henne från Göteborg till Stockholm å då utgick de ifrån Linköping.
Glad i hågen tog jag bilen till Carspect för besikting och det blev nästa godkänd utan anmärkning, efter godkänt bromsprov och jättbra avgas-testning
så lyckades besiktningsgubben sabotera blinkerspaken. Vi avslutade besiktningen med att få anmärkning på att höger styrstag kanske var liiiite slitet.
vanligaste felet är kablaget innebakom handsfacket. har ja inte fel för mig är det en rosa kabel i en av dom kontakt styckena som är för bränslepumpen
eller vad det var. den typen att kabelskor är runda och riktigt dåliga då det blir glapp, de bränner och tillslut så förloras kontakten. bästa är att
skarva dom /den kablen utanför kontaktstycket.
det kan även vara rpm sensorn som flippar ut och fungerar igen efter den svalnat.
vanligt på dom modernare motorerna som 2,0ts 16v och 24v V6 motorn.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
vanligaste felet är kablaget innebakom handsfacket. har ja inte fel för mig är det en rosa kabel i en av dom kontakt styckena som är för bränslepumpen
eller vad det var. den typen att kabelskor är runda och riktigt dåliga då det blir glapp, de bränner och tillslut så förloras kontakten. bästa är att
skarva dom /den kablen utanför kontaktstycket.
det kan även vara rpm sensorn som flippar ut och fungerar igen efter den svalnat.
vanligt på dom modernare motorerna som 2,0ts 16v och 24v V6 motorn.
Sorry Richard, jag hade helt missat ditt svar. Jag skall kolla att det står rätt till med kablaget bakom handskfacket men till historien hör att det
luktar bra med bensin om bilen efter en stunds malande på startmotorn. Jag har fått tips om att tömma tanken och tanka nytt då 75:an tyvärr står still
i p-huset den mesta tiden och att bensin degraderar fortare än vad man kan tro.
När vi höll på med inställning av 3.0-motorn efter första uppstart av Alfettan efter motorbytet hade vi väldiga startproblem som i slutänden löste sig
genom byte till fräscha tändstift. Vi var båda ganska förvånade över att den var så känslig för det. Säger inte att det kommer lösa ditt problem men
200 kr för en uppsättning stift är inte ett jättedyrt test...
Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
AlfaRomeo 166 3.0 V6 Sportronic 2004
¨Knarkar nästan aldrig¨
När vi höll på med inställning av 3.0-motorn efter första uppstart av Alfettan efter motorbytet hade vi väldiga startproblem som i slutänden löste sig
genom byte till fräscha tändstift. Vi var båda ganska förvånade över att den var så känslig för det. Säger inte att det kommer lösa ditt problem men
Men de har knappt gått 100mil men visst de kostar skit å ingenting,
kollar på detta oxå :)
Men de har knappt gått 100mil men visst de kostar skit å ingenting,
kollar på detta oxå :)
Ja det var ju inte långt! Du kanske kan ha det långt ner på listan tills när du börjar bli desperat...
Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
AlfaRomeo 166 3.0 V6 Sportronic 2004
¨Knarkar nästan aldrig¨