Ännu senare nytt - det var inte bara dålig bensin i tanken
Glad i hågan stegade jag ut till Alfan i går innan lunch, jag skulle bara borra ur ena m6:ans klämmutter (till hållaren för vänster framlyckta) som
någon tidigare ägare hade dragit sönder och ersatt med en M4:a (även den förstörd).
Operationen slutade lyckligt och vänster framlyckta hamnade mer i optimal position m a p höjd över havet.
Dock var bilen återigen svårtstartad, well det kanske behövs mer Alkylatbensin att spola igenom systemet med tänkte jag å lirkade med gasen varvid
motorn skramlade igång och höll tomgång.
Så jag rullade till OK/Q8 och pumpade däcken samt tankade 5 liter Alkylat.
Nu vägrade bilen starta över huvudtaget. Oavsett om jag labbade med gasen eller bara malde på startmotorn. Å det var typ 37min kvar till
besiktningstid.
Jag letade upp bokningsmailet för att avboka tiden men det gick inte för det skulle ske 24h innan och det hade jag ju inte planerat
Jag öppnade huven och kliade mig i huvudet, hur var det nu de skrev på Highperformance.com, det fanns en Alfa service bulletin som påvisade att den
tredje tempgivaren på termostathuset var till för att sänka tändningen vid kallmotor för att reducera avgasutsläppen ytterligare.
Jag rýckte den vänstra bruna kontakten och....... startade motorn utan problem, den liksom bara hoppade igång :).
Åter på väg till besiktning och jag rullar på mot Vinsta och Opus bilbesiktning, aj aj aj Polisen har fordonskontroll just den här dagen.....
Jag slank förbi i ytterfilen och i sådana här lägen är ett bra avstämt avgassystem inte något som man vill ha
Men jag har ju mailet med besiktningstiden så jag kan ju bevisa att jag får vara ute och köra (bilen är skattad å försäkrad).
Väl framme vid Opus i Vinsta så knappar jag in min ankomst i sms-form och erhåller följande svar:
"Vi har hittat en bokning på en annan dag" Men va fan!!! Letar upp mailet medans bilen ruppar på tomgång för jag är ju inte helt säker på att jag får
igång den igen, Å mycket riktigt min besiktningstid var nästa månad
Så nu skall jag bara "smyga" tillbaka med en Busso som går som den skall förbi Polisens kontroll på en dag som jag inte får vara ute och köra på...
Jag tog mig hem genom alla mindre gator som jag kunde komma på över på baksidan av Vällingby-centrum och parkerade i P-huset :p
Väl hemma gjorde jag test med brorsan i luren för att kontrollera givarens funktion eller inte så bra funktion och med kontakten på plats så vägrar
bilen starta och med kontakten lös så startar den på nästan första motorvarvet...
Nu tar jag och pausar beilmek till nästa helg iallafall
Gött - då har vi två svarta Busso-donnor i Västerort som väntar på att ta sig igenom inspektörens nålsöga!
Jag hade en liknande upplevelse när den nybytta generatorremmen på GTV6an fick frispel och for all världens väg just på väg till besiktningen, med ETA
redan typ +8 min jämfört med bokad tid. Min besiktning (Opus Kallhäll) gick dock att boka om utan problem?? Ny bestid på tisdag, men vi får väl ut och
låta dem sjunga i kör sen när det är färdigbesiktat!
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
Ang. besiktning, kopplingen på frugans 159 med den där j***** robotlådan, gav upp under själva besiktningen. Jag lyckades ta mig igenom med en massa
start och stoppfasoner och kom ut ur kaoset med blankt papper, men sedan blev det bärgning från besiktningen till garageuppfarten, och 2 månader
senare när frugan funderat färdigt, så blev det ytterligare en bärgning till verkstad. Vem var det som snackade om skönhet vs odjur?
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Gött - då har vi två svarta Busso-donnor i Västerort som väntar på att ta sig igenom inspektörens nålsöga!
Jag hade en liknande upplevelse när den nybytta generatorremmen på GTV6an fick frispel och for all världens väg just på väg till besiktningen, med ETA
redan typ +8 min jämfört med bokad tid. Min besiktning (Opus Kallhäll) gick dock att boka om utan problem?? Ny bestid på tisdag, men vi får väl ut och
låta dem sjunga i kör sen när det är färdigbesiktat!
Låter som en plan - det behöver ylas med WOT genom hela västerort :)
Ang. besiktning, kopplingen på frugans 159 med den där j***** robotlådan, gav upp under själva besiktningen. Jag lyckades ta mig igenom med en massa
start och stoppfasoner och kom ut ur kaoset med blankt papper, men sedan blev det bärgning från besiktningen till garageuppfarten, och 2 månader
senare när frugan funderat färdigt, så blev det ytterligare en bärgning till verkstad. Vem var det som snackade om skönhet vs odjur?
Ja ja :) jag får väl döpa om henne till Black beauty