AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Är det svårt att byta kopplingscylinder på en 116-seriebil?
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-29 kl 22:53
Är det svårt att byta kopplingscylinder på en 116-seriebil?


Hopskruvad igen med nya fina R-däck på bakhjulen. Bakbromsarna justerade och luftade, liksom kopplingens slavcylinder. Nästa steg - lufta bromsoken fram och sätta på R-däck även där. Sen dags att hålla tummarna för att den startar så att jag har en dag på mig att fixa blinkers eller annat smått och gott som kanske inte funkar innan besiktning på onsdag.

Men men... När jag provsitter GTV6:an för första gången på evigheter känner jag hur kopplingspedalen går i botten utan minsta tillstymmelse till motstånd. Det kan väl bara betyda att kopplingscylindern pajat?

Den sitter ju inte så avskräckande till den där cylindern. Men det finns säkert 1000 andra skäl att inte byta den själv. Eller?




<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1370
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 03:15


Säkert huvudcylindern. Om det nu inte rinner olja ur slaven, då är det den ist.



Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 05:19


oerhört enkel enhet att byta, det borde du klara av.



Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 08:49


Hur gör man då? Den ser ut att sitta fat med nitar i en "kåpa" där också styrservon (är det väl) sitter. Har ingen aning ens om var jag ska börja skurva.



<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Turbo Jörgen
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1177
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: kolhammar(märsta-knivsta)
Medlemmen är Offline

Humör: vinterdvala eller not!

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 08:57


Quote:
Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Hur gör man då? Den ser ut att sitta fat med nitar i en "kåpa" där också styrservon (är det väl) sitter. Har ingen aning ens om var jag ska börja skurva.


Efter den kommentaren förstår jag att du behöver all hjälp du kan få ;)




JÖRGEN ERIKSSON
Car #239
75v6 3.0 -88, Gtv 2.0TS -83,
Alfetta 1.8 -75, 156SW GTA-03
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 09:20


:lolsign:



Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 09:31


Tack för hjälpen.

OK det är inte styrservon. Det inser också jag efter att ha tänkt efter. Vilket jag naturligtvis borde gjort från början, så hade jag sluppit blivit hånad här.

Å andra sidan sk-ter jag högaktningsfullt just nu i om det är styrservo eller bakhjulets kusin. Det är cylindern bredvid jag är intresserad av. Men där krävs det förmodligen viss kompetens för att kunna hjälpa till.

[Ändrad av Robert Hultman]




<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Magnus K
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1568
Registrerad: 2005-9-1
Befinner sig: Vikingstad
Medlemmen är Offline

Humör: Vinterdepp...

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 09:42


Quote:
Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Hur gör man då? Den ser ut att sitta fat med nitar i en "kåpa" där också styrservon (är det väl) sitter. Har ingen aning ens om var jag ska börja skurva.

Om jag minns rätt så sitter den med två skruvar i alu-kåpan. Inte helt omöjligt att "nitarna" är fastnitad pinnbultar, kika innifrån så bör du se muttrarna.

Sen har även tidens tand börjat hålla fast den = alu-kåpan har säkert ärgat så kopplingscylindern sitter som berget.

Resten är en walk-in-the-glassbutik.

Lycka till!
Mangan




Magnus Karlsson
Alfetta GTV -78
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 09:56


Quote:
Ursprugligen inlagt av Magnus K
Om jag minns rätt så sitter den med två skruvar i alu-kåpan. Inte helt omöjligt att "nitarna" är fastnitad pinnbultar, kika innifrån så bör du se muttrarna.


Ah tack!
Pinnbultar är ju ungefär det man hade hoppats på. Men hur gör man för att "kika innifrån". Börjar man inne i kupén eller kan man loss alukåpan?




<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Turbo Jörgen
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1177
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: kolhammar(märsta-knivsta)
Medlemmen är Offline

Humör: vinterdvala eller not!

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 10:14


Ta loss den från pedalen en sprint med saxpinne igenom sen tar du dom två muttrarna som sitter på utsidan eller insidan(trångt) och förstås röranslutningen sen motsat tillbaka..
Med viss reservation för att det var länge sedan jag gjorde det....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen och när du ändå är igång kanske du ska byta slavcylindern också så att den inte ger upp i ett senare dåligt taimat tillfälle




JÖRGEN ERIKSSON
Car #239
75v6 3.0 -88, Gtv 2.0TS -83,
Alfetta 1.8 -75, 156SW GTA-03
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 11:23


Quote:
Ursprugligen inlagt av Turbo Jörgen....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen


Samma värme som fick mig att överreagera, förmodligen.

Det sitter inga muttrar på utsidan (aluminumkåpan) så jag gissar att de sitter på insidan. Men hur kommer man åt den? Lossar man alukåpan någonstans eller kommer man åt den inifrån kupén?




<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Turbo Jörgen
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1177
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: kolhammar(märsta-knivsta)
Medlemmen är Offline

Humör: vinterdvala eller not!

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 11:28


Quote:
Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Quote:
Ursprugligen inlagt av Turbo Jörgen....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen


Samma värme som fick mig att överreagera, förmodligen.

Det sitter inga muttrar på utsidan (aluminumkåpan) så jag gissar att de sitter på insidan. Men hur kommer man åt den? Lossar man alukåpan någonstans eller kommer man åt den inifrån kupén?


Jag har lossat den inifrån pilligt men det gick iallafall den gången jag gjorde det kommer garanterat resultera i blodiga knogar och ger en möjlighet att träna upp svordoms förådet




JÖRGEN ERIKSSON
Car #239
75v6 3.0 -88, Gtv 2.0TS -83,
Alfetta 1.8 -75, 156SW GTA-03
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 11:33


Kika upp ovanför pedalstället så ser du hela enchiladan ovanför där uppe inne under bakom... :rolleyes:

Lite trångt men inte omöjligt, på Race-GTVn har jag faktiakt lyckats lossa muttrarna med ena handen samtidigt som jag höll emot skruven på andra sidan (ombyggt på min bil med skruv), blev en ganska krampaktig omfamning kan jag meddela...




Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Robert Hultman
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1174
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sönderskruvad?

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 15:23


Ah jag tror jag förstår. Det finns en öppning i underkant på alulådan? Och man kikar och pillar underifrån för att få loss kopplingscylindern?



<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2141
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2009-6-30 kl 15:37


ut med förarstolen - lägg dig på golvet o sätt igång.....! Eller åk t verkstad!



Kenneth Larsson
Stallarholmen
Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.9% - SQL: 13.1%]