Pages:
1
2
3 |
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Kikade på min CarDisc och det verkar vara så att man lossar inifrån kupen. Ev vill dom at man tar ut pedalboxen men det tror jag är överkurs.
Lycka till.
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Maffia Alfisti
ModeratorAP\'s Rondellentusiast
      br>
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
Humör: Busso-abstinens
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Ken
ut med förarstolen - lägg dig på golvet o sätt igång.....! Eller åk t verkstad! |
Eller luta bak ryggstödet så mkt som går och lägg dig med huvet ner bland pedalerna och benen upp emot nackstödet (fördel om man har på sig rena
meckkläder och inga skor) på förarstolen. Krävs viss vighet och ev. stretching före eller akupunktur efter men det går..
Lycka till Robert! Det är bara att mecka på så man lär sig.. om inte 1a iaf 2a eller 3e gången. 
PS: Har du ingen egen Cardisc till GTV6? GULD värt!
[Ändrad 30-6-2009 av Maffia Alfisti]
Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
|
|
MaZ
Dokumenterat Paj...
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: :)
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Ah jag tror jag förstår. Det finns en öppning i underkant på alulådan? Och man kikar och pillar underifrån för att få loss kopplingscylindern?
|
Det är ingen låda, det är en vägg...
All mekanik sitter på andra sidan "vinkelväggen"/pedal"boxen".
Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2002-8-7
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sönderskruvad?
|
|
Tack alla för råd och tips.
Jag hittade något slags ameriskansk (?) mekhandbok i en gammal dator här hemma och har med dess hjälp skruvat bort allt som ska skruvas bort. Ändå
sitter huvudcylindern fast i väggen i motorrummet!
Lite irriterande kan man säga.
från insidan har jag lossat en låssprint och tagit ut den sprint som håller kopplingspedalen i cylinderns gaffel, tagit ut pedalen ur gaffeln, tagit
bort den plåt som håller fjädern på plats, tagit bort fjädern och skruvat ur de 2 st 6 mm insexskruvar som ska vara det som håller cylindern på plats.
Sen har jag dragit och vickat på cylindern inne i motorrummet. Men det enda resultatet är att det blir en liten glipa mellan cylinder och vägg. Där
har jag stuckit in en skruvmejsel och försökt bända. Jag har försökt slå på gaffeln inne i kupén men kommer inte åt med något att slå med....
... vad har jag glömt, gjort för fel? Men framför allt vad ska jag hitta på för att få bort den eländiga cylindern.
(Jag kan konstatera att mobilens kamera är ett mycket värdefullt verktyg - jag har stuckit upp kameran i mörkret under instrumentbrädan och plåtat de
för mig okända delarna där. Med en bild av hur det ser ut är det en helt annan sak att mixtra. En smikspegel tillhörig dottern eller hustrun har också
varit till hjälp)
edit: enda inte ända 
[Ändrad av Robert Hultman]
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
CAR medlem: 14119
Medlem av Ukulelekommissionen -> www.ukulelekommissionen.se
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
|
|
Maffia Alfisti
ModeratorAP\'s Rondellentusiast
      br>
Registrerad: 2002-12-4
Medlemmen är Offline
Humör: Busso-abstinens
|
|
Detta dokumentet du har?
[Ändrad 15-7-2009 av Maffia Alfisti]
Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Medlemmen är Offline
|
|
Fan alltså, det borde finnas ett dokument med bilder och text hur man skruvar i bilar 
http://www.users.on.net/~craigf/
|
|
Magnus K
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-9-1
Befinner sig: Vikingstad
Medlemmen är Offline
Humör: Vinterdepp...
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Tack alla för råd och tips.
Jag hittade något slags ameriskansk (?) mekhandbok i en gammal dator här hemma och har med dess hjälp skruvat bort allt som ska skruvas bort. Ändå
sitter huvudcylindern fast i väggen i motorrummet! |
Yes, låter precis som på min GTV. Eländet har antagligen ärgat fast i pedalboxen. Vicka och spraya med 5-56/WD40 och vicka vidare...
Lycka till!
Mangan
Magnus Karlsson
Alfetta GTV -78
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Medlemmen är Offline
|
|
eller sätt tillbaka pedalen och tryck på den
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av jol
eller sätt tillbaka pedalen och tryck på den |
Det låter smart och självklart! Varför kan inte jag komma på sånt själv?
@ Maffia Alfisti: Jo det är precis det dokumentet.
Craigs Place manualen verkar strået utförligare. Upplysningen att man måste ta bort kylvattenbehållaren för att kunna skruva loss ledningen från
huvudcylindern till slavcylindern sparar mycket huvudbry.
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
\"Jag gjorde av med massor av pengar på sprit, brudar och snabba bilar – resten slösade jag bort.\" - George Best
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det funkade tyvärr inte att sätta tillbaka pedalen och trycka. Pedalen tar i väggen innan cylindern flyttar på sig. Man skulle behöva något att ha
emellan pedal och gaffel....
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Olja och våld, var lösningen. (Som så ofta). Det var rost helt enkelt som höll cylindern på plats.
Nu är den nya cylindern på plats. Men det visar sig att sprinten som går genom gaffeln och pedalen var för stor för hålen i den nya gaffeln. Men det
går väl att hitta en annan.
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
du ska ha glapp (lite lagom) där annars kan det inte rinna fram bromsvätska vid behov
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Ken
du ska ha glapp (lite lagom) där annars kan det inte rinna fram bromsvätska vid behov |
Jag tror vi talar om olika saker. Min sprint är den som håller fast pedalen i gaffeln som går in i huvudkopplingscylindern. Där vill man nog väldigt
sällan ha bromsvätska. ;-)
Det var nog ojämnheterna i kanten på hålet för låssprinten i sprinten som tog i kanterna i hålet i gaffeln. Lite putsande med sandpapper och sprinten
gick i fint.
Nu är huvudkopplingcylindern bytt och allting tillbaka skruvat!!!!
Inser dock plötsligt att jag inte vet var lådan med alla säkringar satt. (suck!) Det finns ju små piggar i plast som rimligen ska sitta i några hål
som jag inte kan se. (dubbelsuck!)
Nu ska jag in till stan och skriva på en årsredovisning sen ska jag göra ett nytt försök att hitta de små hålen. Någon som vet och kan beskriva var de
finns på ett begripligt sätt.
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
|
|
AlfaRonny
Alfista
   br>
Registrerad: 2005-9-17
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline
|
|
Är du säker på att den gamla var dålig. Kolven brukar kunna fasta i botten om man trampar för hårt på pedalen under luftningsproceduren med resultatet
att pedalen blir slapp som tusan. Men nu nu har du ju redan bytt så det spelar ingen roll :)
|
|
Robert Hultman
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nej det kan mycket väl vara så att det inte var något fel, eller stort fel, på huvudcylindern. För med den nya cylindern på plats och efter att ha
luftat kopplingen fungerar det inte. Känns det i alla fall som att det inte gör.
Det är klent motstånd i pedalen (något bättre iofs än med den gamla cylindern).
Växelspaken är sorgligt trög och växellägena känns mycket diffusa. Men det har väl inte något samband med kopplingen(?) beror det på att all olja har
runnit ur växellådan, tro eller finns förklaringen på annat håll?
Bilen startar inte heller. Startmotorn snurrar snällt men sen händer det inte mycket mer. Man är väl märkligt luttrad när man tycker att det är det
minsta problemet när ens bil inte startar
<b>Robert Hultman</b>
1600 GTJ -75 | GTV6 -87
|
|
Pages:
1
2
3 |