AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  5    7
Författare: Ämne: Min 2000 GTV -72 ska bli röd - tror jag
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Registrerad: 2007-2-25
Befinner sig: Åstorp
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-8-12 kl 11:56

Sommaren har gått fort så här långt. Flera semesterveckor tillbringades i stugan i Dalarna, långt från garaget. Men en del har ändå hänt med projektet i sommar :cool:
Bilen är i stort sett helt länsad. Nu ska det skrapas underredsmassa. Jag har surfat och sett några tips på hur man kan göra: Värmepistol och skrapa; "rätt slipat" stämjärn att skära loss massan med; vänta till vinter och minus 20 grader, ta ut bilen, ta på scooterovarall och hacka loss den av kylan stelnade underredsmassan; blöta upp underredsmassan med bromsolja(!) och sedan skrapa och torka bort massan. Det jag tycker verkade vettigast av de mer eller mindre galna tipsen är att använda rapsolja för att lösa upp massan och sedan skrapa med plastskrapa, som inte skadar underliggande lack.
En annan fundering: Ska jag lämna bilskrovet till helblästring eller ska jag köra med handverktyg hemma i garaget? Helblästring är effektivt och snabbt, men en del säger att man får tillbaka en bil med bågnad plåt som måste riktas efteråt. Men blästring kommer också åt i skrymslen där man inte kommer åt med roterade stålboste eller andra handverktyg. Hemmapulet i garaget tar den tid det tar och kostar inget annat än tid. Någon som har erfarenhet av helblästring?

CAR#5049. Åker 156 TS.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johnny Bravo
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2011-8-13 kl 10:56

Du spar grymt med tid på att helblästra, man ska som sagt vara försiktig med de större plåtytorna men en bil behöver sällan blästras mitt på plåten..
Jag hade nog låtit dem blästra underrede och kanter mm men lämna de släta känsliga ytorna som man lätt slipar själv.

Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-8-14 kl 13:27

Bra idé! Spara tid är ju intressant. Jag ska kolla med en blästerfirma här i närheten imorgon. Men först återstår förståss att få bort underredsmassan innan det blir aktuellt att frakta dit bilen.

CAR#5049. Åker 156 TS.
D. Evil
Alfista

Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Sthlm/Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: Jävligt Elak!!

[*] Inlagd 2011-8-14 kl 13:52

Det finns även kolsyre-blästring, kolsyre-is som man blästrar med. Fördelen är att det inte tar särskillt hårt på plåten och att det enda som blir kvar är färg och spackel-damm. Så man slipper tömma ur sand etc ur balkar och skrymslen.

Men plåten blir i stort sett lika ren som den var innan första lagret färg och man slipper den ytan som blir när man sandblästrar. Tror även att den inte bucklar plåten på samma sätt som sand gör.

Och eftersom du bor i Jakan så har du Freezit i Kallhäll som håller på med sådant. Kan vara värt att ringa och kolla.

*Länk*

[Ändrad 2011-8-14 av D. Evil]

- Calle Wærn -
GTV6-84 (Renoveringsobjekt)
Alfa75 3,0 -88 (Repobjekt)
V***o 850 Turbo -96 (Last-räcern)
V***o 850 T5R - 95 (Sälj-objekt)
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-8-24 kl 13:22

"Freezit" i Kallhäll har inte längre kvar någon egen blästringsverksamhet. Men jag har hittat en blästerfirma här i närheten (Veddesta) som verkar bra. De har blästrat många bilar och påstår att de oftast får bort det mesta av underredsmassan också. De undviker stora plåtytor för att de inte ska slå sig. Kanter runt fönsteröppningar, undersidan, hjulhus och en del andra ytor kan bli aktuella att blästra. Så det blir nog en vända dit med karossen.:kulspruta:

CAR#5049. Åker 156 TS.
B.Dahlberg
Junior Alfista
**

Registrerad: 2002-12-18
Befinner sig: Ekerö
Medlemmen är Offline

Humör: Funderar om jag verkligen skall lära mig finska.

[*] Inlagd 2011-12-19 kl 22:01

Hur har det gått? Är på väg att göra samma sväng med en Spider -74
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-12-20 kl 22:11

Ingen blästring än. Har behövt slantarna till annat under hösten. :oO.

CAR#5049. Åker 156 TS.
B.Dahlberg
Junior Alfista
**

Registrerad: 2002-12-18
Befinner sig: Ekerö
Medlemmen är Offline

Humör: Funderar om jag verkligen skall lära mig finska.

[*] Inlagd 2011-12-20 kl 22:16

Känner igen syndromet :D
Vad ville de ha för blästringen?
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-1-2 kl 15:47

Preliminärt 8 000 - 10 000 kr

[Ändrad 2012-5-5 av Hans Sundström]

CAR#5049. Åker 156 TS.
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

thumbup.gif Inlagd 2013-6-2 kl 19:56
På ny plats för nya tag

Projektet har inte rört sig särskilt mycket framåt det sista året . Det som har hänt sedan sist är att bakaxel och framvagn har plockats av. Jo, vi flyttat också. Mycket energi går åt för flytt. Man ska planera att sälja det man bor i, hitta något nytt att flytta till och se till att allt man äger och vill ha kvar kan komma med i flyttlasset. Och man ska etablera sig med allt i ny bostad och på ny plats och på nytt jobb.:rolleyes:
Under veckan som gick tömdes garaget. Det var sista biten av flytten. Bertone-karossen lastades på en hyrd mindre lastbil med skåp. Med hjälp av detta forums "Ice", lastbilens hiss där bak och att bertonen vilade på hjulförsedda plattor gick det riktigt bra att få upp bilen i skåpet. Stort tack Igino! :beerchug:
Väl framme i Åstorp gick det ännu smidigare att få ut karossen. Tyngdlagen hjälpte till, men allt kom ut under full kontroll, utan missöden.
Nu är allt på plats i "nya" garaget. När vi väl har fått fason på huset kommer det att bli nya tag med renoveringen.

IMG289.jpg - 26kB

[Ändrad 2013-6-2 av Hans Sundström]

CAR#5049. Åker 156 TS.
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-11 kl 13:16
Nya tag nu med projektet

Nu är det hög tid att dra igång projektet som delvis har legat i ide ett tag. Bilen är nu uppallad i en vagga gjord av två motorstativ - såna som man kan köpa på Biltema och Jula.

Nu närmast har jag tänkt att ge mig på den skadade instrumentpanelen. Det finns två metoder - minst.

Det ena sättet jag funderar på är att klä om ytorna med vävburet konstläder. Först laga sprickor och hål, bearbeta ytorna så att allt är jämnt och fint. Sedan limma på konstläder. Limma med kontaktlim Där det behöver töjas och formas kan man värma materialet med värmepistol.

Det andra alternativet är att laga med plast och olika preparat enligt detta:https://www.polyvance.com/280Z-Dashboard-Repair/
Det finns alternativ tlll detta där man värmer plastfyllningen och pressar på ett mönsterpapper som präglar ytan att likna omgivande ytor,

Den första metoden är nog enklast, men hur bra kommer det att hålla jämfört med den andra metoden? Hur skulle ni ha gjort?

Bifogad fil: php3Iocbq (33kB)
Denna fil har blivit nedladdad 86 gånger Bifogad fil: phpw6AemJ (38kB)
Denna fil har blivit nedladdad 77 gånger

CAR#5049. Åker 156 TS.
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-2-11 kl 18:45

Ser att du skrivit här också, det finns ett par svar på fejsbokgruppen som sammanfattar lagningen rätt väl nu :thumbsup:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Hans Sundström
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-13 kl 15:02

Jag såg det Fredrik. Tack för goda råd Jag fick också ett tips från annat håll på ett företag i min närhet som kan fixa sånt här - ColorGlo i Helsingborg. Jag ska besöka dem och höra vad de kan göra och vad det skulle komma att kosta. Att väga mot att göra jobbet själv, med tillfredsställelsen det ger - om man lyckas bra.
:banana:

CAR#5049. Åker 156 TS.
 Pages:  1  ..  5    7

Upp till toppen