AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  10
Författare: Ämne: Tips om touringbil?
Pellson
Sjukt rolig!

Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Östra Skärgården
Medlemmen är Offline

Humör: Vinddriven

[*] Inlagd 2010-7-15 kl 23:17
Tips om touringbil?

Istället för att ytterligare paja Bergils > TRÅD < så pajar jag en egen. Jag är väl inte helt ensam i min situation, så jag slänger upp en boll här för allmänt spel.

Såsom småbarnsfarsa är det bara att inse att det är svårt att få ihop resurserna för att köra banmöten, inte minst eftersom det där med banmöten rent generellt utförs bäst/roligast i en bil som i bästa fall har plats för två personer och en något så när välfylld necessär. Och sådana är generellt icke-kompatibla med fyrapersonersfamiljer, kan jag meddela. Dessutom är det här med hel dag/hel helg enbart dedikerad till åka-fort-på-bana-långt-bort-i-stan klart ifrågasatt, även det ur familjeperspektiv.
Så vad gör man?

Min lösning hittills har varit att utveckla tourirngkonceptet lite grann. Att hitta en bil som är kul på banan men som samtidigt är bekväm och rymlig nog att göra några dagars semesterturer i. Dvs kolla sevärdheter och lekland på väg till och från banmöten. Mitt yngre jag (och min då nyförälskade livskamrat) tyckte att det funkade bra nog med gamla Alfa-berlinor, och egentligen tror jag fortfarande på idén som sådan. Problemet är möjligen att man med stigande ålder och ökande ömhet i röven i allt större grad föredrar att undvika problem snarare än att leva med dem. Alltså skulle man helst vilja ha en bil i bra skick som dels håller ihop men som man även kan köra till dagis med utan att de andra ungarnas föräldrar ringer socialen. Förr i världen körde jag med den här:

Grym banbil, egentligen, men som synes uppfyllde den definitivt inte dagislooken. Dessutom var den väl lätt att fylla om man skall vara iväg ett tag. Det största problemet var att den var aningens för kort i kupén för att få in en barnstol i baksätet och ändå lämna rum för en framsätespassagerare med nån form av komfort kvar. Större bil behövdes, helt enkelt. Lösningen just då blev den här:

Nu har just den bilen inte kommit så mycket längre än på bilden, men det är faktiskt äntligen på gång även om jag egentligen med mer familjepackningserfarenhet under bältet än sist det begav sig misstänker att även den blir lite trång. Dock har den AC vilket får ses som ett stort plus.

För att vidga mina vyer ber jag härmed om inspel till alternativa åkdon. Ni i samma läge (dvs familj och avsaknad av möjlighet/lust att ha dedikerad räserbil) - vad kör ni? Eller vad skulle ni gärna vilja köra? Det behöver inte vara italienskt men skall vara minst fyrdörrars, äldre än 1990 (jag hatar verkligen kombinationen elektronik och bilar) och företrädesvis bakhjulsdrivet. Man bör vidare ha råd att både köra, underhålla och köra sönder utan att blöjbudgeten ryker.

- Pellson -
- Aktuellt: Moonrakerblå Rover Vitesse -84, Carabinieriblå Alfetta 2,0 -84
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01

- Prorsus! Sursum! -
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast

Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 00:37

Tycker Alfettan verkar optimal. Släng på ett tidsenligt takräcke bara så får du plats med lekhagen och blöjpaketen... eller vad nu småbarnsfamiljer tar med sig på banmöten ;)

Fördelar med Alfettan:

* Lättmekat: Jo om man jämför med Engelskt.. är ju ingen 240 (har iof aldrig meckat med en sån..kanske är skitsvårt..) men kunnandet på AP och .org är stort, meckblad finns.

* Billigt: Reservdelar, trim, mm kan köpas beggat för "småslantar" diverse Alfaprofiler samt andra som annonserar på AP och .org. Vill man "kösta på sig" och köpa nya delar finns det en uppsjö av webbsidor att beställa från vad gäller slitdelar och banåka-grejer.

Annars är ju en fin BMW e28 aldrig fel... Lite eltjafs, något större än Alfettan(?), riktigt trevlig någon av de större 6orna, diffbroms och sportchassie. Hyffsat bekväm att åka långt i. Inte så dyra men svårt att hitta en riktigt fin....till skillnad från Alfettorna där det är svårt att bara hitta någon alls...

[Ändrad 16-7-2010 av Maffia Alfisti]

Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]

"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Jörgensen
Alfista

Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 07:53

Du får åka på "lerhålsträffar" med Landyn så länge. När Alfettan är "klar" sitter barnen på bilkudde bak (eller har flyttat hemifrån)
:saythat:

-Janne Jörgensen-
Alfasud Sprint -79
Lave
Alfista

Registrerad: 2002-8-14
Medlemmen är Offline

Humör: åksugen

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 09:24
Touringbil

Då jag har en "thing" för 4 dörrars bilar, så kommer här några förslag:

En Giulia för trevliga turer med familjen och om den är modifierad så passar den utmärkt på bana, lite varm på sommaren då den inte finns med AC...

Uddabil nr 2, en Alfa90, som med lite ändrat chassie blir en udda fågel på banan, finns med AC... och möjlighet till trimmade sexor typ "Hoffas Elak edition" bra lastmöjligheter

Uddabil nr 3, en 164 Q4 alt 3.0, AC bra med plats för familjen och går väldigt bra för lite pengar

/Lave

Giulia Super, LR Discovery 3,
MV Agusta F3 800
Fredrik Lavesson, Vettershaga
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
theseal
Mr Center of the Universe

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 10:38

164 Q4:a är en underbar bil, redan utan Q4:a är det en magnifik vagn. Dock faller det väl på att bilen är fullkomligt dritafull i känsliga system och dyra oljor. Bagaget är stort och luckan öppnar ordentligt (ett krister-klänning minus dock för den episkt höga lasttröskeln, men vill man att det skall vara vridstyvt så blir det så.)

Annars slår jag ett slag för 75:an, ngt större bagage än giulittan den delar mycket med, och tiden med bakåtvänd bilbarnstol är klart begränsad även om det i stunden är svårt att se förbi denna nödvändiga utrymmestjuv. J sitter bakom mig i sin frammåtvända stol utan problem varken för far eller son.
Addera ett snyggt räcke på taket och ett banvänligt chassie så orkar den med både fullt i, bak och uppe på bilen utan att färden blir obehaglig.

Man bör nog dessutom ta sig en tankeställare om hur man reser (och hur mycket djävla junk man tydligen "MÅSTE" ha med sig) idag kontra tiden då vanliga familjebilar var VW typ ett och Saab 92/95.
Hur groteskt stora är inte en V70, cittra C5, VW pessar, SAAB95 mmmm, sen så är det faktiskt skrattretande att folk på allvar åker XC90, AUDI Q5 och annat otyg.
Man får lära sig packa helt enkelt.

BMW E30 är annars en fantastiskt vacker bil som går att göra oerhört ban-potent, tyvärr är M3:orna både sönderskruvade och grisdyra, storleksmässigt som Giuliettan. Viss krocksäkerhet är även inbyggt jämfört med tidigare treor.

Fan, jag får se till att uppgradera chassiet på min sommarberlina så jag kan njuta mer.

[Ändrad 16-7-2010 av theseal]

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
alfaholic
Alfa-freak

Befinner sig: Åkersberga-stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Snart så...

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 11:03

Släpp lite på dina krav , då har jag en pefekt bil = 155:a !!

/Juha

Enbent bandit Juha Grönlund ALFA 155 V6 , DUCATI 900 SSie
Om du är i behov av ny LMM ,
Ring 070-672 39 24
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 14:09

Du kan låna min Giardinetta och ta på taket till Råvern och sladda lite på banorna med samtidigt som du tar nån surhålsträff på vägen hem och gräver ner Råvern ! Familjen kommer tycka det är jätteroligt !

Nu pinglar Håkan i Fagersjö och annonserar landning pom 15 minuter.
Hörs !

jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 15:34

(jag hatar verkligen kombinationen elektronik och bilar), så då går ju 164an bort :) Men ska du ha ac (det ska man ju) i ett körglatt chassie (trots framkrafs) så ser jag ingen annan bil som mer lämpad

75 för bakhjulsdrift, 155 om du inte måste lasta lika mycket

Peter Strandberg
Bilder på allt
alfaholic
Alfa-freak

Befinner sig: Åkersberga-stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Snart så...

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 23:10

!55:an lastar nog lika mycket som en 164:a (volymmässigt) och är dessutom mer lättlastat tack vare låg lasttröskel...

/Juha

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
(jag hatar verkligen kombinationen elektronik och bilar), så då går ju 164an bort :) Men ska du ha ac (det ska man ju) i ett körglatt chassie (trots framkrafs) så ser jag ingen annan bil som mer lämpad

75 för bakhjulsdrift, 155 om du inte måste lasta lika mycket

Enbent bandit Juha Grönlund ALFA 155 V6 , DUCATI 900 SSie
Om du är i behov av ny LMM ,
Ring 070-672 39 24
Pellson
Sjukt rolig!

Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Östra Skärgården
Medlemmen är Offline

Humör: Vinddriven

[*] Inlagd 2010-7-16 kl 23:51

OK, så här långt har församlingen bidragit med:

- Alfetta. Skall provas, av lätt insedda skäl
- Alfa 75. Har provats, både TS och 3,0. Pallar inte dagistestet pga design a la Picasso på Rohypnol. Jaja, jag vet att jag kommer att få hästhuvuden med posten nu..
- Alfa 90. Hmm...går ju iofs att smacka ned en större sexa i också..
- Alfa 155. Felhjulsdriven och elektrisk. Köp läget, Juha.. :deal:
- Alfa 164. Provad, men felhjulsdriven och elektrisk. Jävligt spännande att köra fort i kurvor med, dock..:rolleyes:
- BMW E28. Instinktivt känner jag en viss avsaknad av själ här. Den är ju så vanlig. Eller okrå, har varit vanlig. Man man kanske borde kolla/provköra bara för skojs skull. Går det att få den kurvglad med sexan i nosen då?
- BMW E30. Har luktat på en 318is -90, men de är för små. Se även kommentaren om E28:an.

Såsom deltidsanglofil föreligger ju även Jaguar XJ av varierande modeller. I mina ögon i varje fall är de grymt stylish (inte X40) men rätt tunga. Kan även vara svårt att hitta exemplar med manuell låda och jag har inte en susning om hur körglatt det kan bli? Nån som har nån erfarenhet av tweedräserbilar?
Ytterligare en outsider kan ju vara Rover SD1. Jag vet att man inte kan nämna orden "Rover" och "kvalitet" under samma månad med bibehållen trovärdighet men jag är grymt såld på >designen<. Dessutom kan jag alu-åttorna sen Range Rover-meckandet och det är svinbilligt upp till ca 250 hkr. Och jo, den är jävligt stor, men det går bevisligen att >åka fort< med den även där det är trångt iallafall. Eller är jag bara mer off än vanligt nu?

Vad finns det annars? Franskt? Äldre BMW, typ 3,0S etc. Snygga, men jag vet inget om körbarheten annat än rakt fram. Vad mer har jag missat för grejor?

[Ändrad 2010-7-17 av Pellson]

- Pellson -
- Aktuellt: Moonrakerblå Rover Vitesse -84, Carabinieriblå Alfetta 2,0 -84
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01

- Prorsus! Sursum! -
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2010-7-17 kl 00:03

Jag säger bara Ford Falcon Futura. En sån körde ju brallorna av allt annat i historisk racing för en del år sen. Och ang dagisfaktorn så älskar i alla fall ungarna sextiotalsbilar, vill jag minnas från mina DKW-dagar.

David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Bergils
För evigt Rolf Lassgård

Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Precis som Rolf Lassgårds

[*] Inlagd 2010-7-17 kl 08:05

Den här framstår som bra kandidat. Trist med automat bara.
Jag ska till Skåne/Danmark kommande vecka. Ta med den till blacka?:-)

Lite osäker på skicket dock..
http://www.blocket.se/ystad/Rover_3500_SD1_28221043.htm?ca=1...

Fast allvarligt talat:
http://www.blocket.se/stockholm/Rover_3500_mk1_1970_28464870...

För gammal? Är de inte toksönderrostade i det bärande vore det ju kul att testa att styva upp lite?

Eller, som dark horse; http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Granada_2_8i_Ghia_2846212...

Fruktansvärt coolt på nåt sätt, efter att ha varit hatad så länge. Klarar självklart inte dagiskravet, men om du tog den på bana (och genom enorm skicklighet som förare lyckas komma före någon) kommer du hålla alla bakom dig med hjälp av det berömda fordmolnet från avgasröret.

-- Johan Bergils --
Carmember

Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75

Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato Spyder, 159 -08
Bergils
För evigt Rolf Lassgård

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-17 kl 08:08

Förresten; satan va fin din alfetta verkar vara.
Ser fram mot litet byte framåt sensommaren. Vi sa en vecka va? :-)

-- Johan Bergils --
Carmember

Alfa 166 3,0 -99
Lancia Beta -75

Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato Spyder, 159 -08
Bergils
För evigt Rolf Lassgård

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-17 kl 08:22

http://www.blocket.se/skaraborg/Frasch_Bmw_520_E28_28337050....

-- Johan Bergils --
Carmember

Alfa 166 3,0 -99
Lancia Beta -75

Aris
Lilla Sjöjungfrun!

Registrerad: 2003-9-25
Befinner sig: Chammarbi / Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: :beer:

[*] Inlagd 2010-7-17 kl 10:53

E55

Aris Stamos [MB C32 AMG -03]
\"Unleash the hidden power of your 32 AMG with this simple, reliable and highly effective boost kit. It will increase power up to 404 HP and 500 Nm.\"
CAR# 4689
 Pages:  1    3  ..  10

Upp till toppen