AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3    5  ..  10
Författare: Ämne: Tips om touringbil?
theseal
Mr Center of the Universe

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 05:54

Ärligt pellson, om du tycker 75:an är ful så är väl i helvete den där Råvern något som trillat ur fulträdet och träffat varje gren på vägen ner.... Den har ju dessutom längre hjulbas än stenabåtarna här utanför.

--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 07:42

Jo Säl men det är en SD1 han vill ha. Innerst inne. Det vet du ju. Och vem har inte haft dom tankarna - men det är ju engelskt så beslutet att avstå har inte varit direkt tungt.
:boing:

Det finns åtminstone en till som tycker som han om 75:an - Giulietta är bilen, speciellt om det nu hamnar om banmöten.

(så nu har man bäddat för lite nya upprörda inlägg hehe)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
t16
AlfaRäv

Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 08:21

Hatar man el så borde väl 75 gå bort?

Den har ju massa el och lampor som antingen inte funkar eller bara blinkar!

AC går faktist att montera även på bilar som aldrig haft det, kul vinterprojekt om man hittar rätt bil fast utan AC?

Pellson
Sjukt rolig!

Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Östra Skärgården
Medlemmen är Offline

Humör: Vinddriven

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 10:32

Jodå, allt går att bygga. Men min uppfattning om ett kul vinterprojekt är nog att gå ut och provstarta den varmt och torrt förvarade fullt körklara bilen en gång i månaden bara för att lyssna på ljudet..
:saythat:
Och el... Visst, allt är relativt. Men gränsen går nånstans där jag måste ha en felkodsläsare för att kunna serva själv. Sånt gör mig sur. Eller så är det bara för att jag är gammal och stock-konservativ (vilket ju iofs rimmar fint med brittiska bilar, då.. :)

Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
Ärligt pellson, om du tycker 75:an är ful så är väl i helvete den där Råvern något som trillat ur fulträdet och träffat varje gren på vägen ner.... Den har ju dessutom längre hjulbas än stenabåtarna här utanför.

Du, ta av dig hatten, släng fotogengrappan och kom upp på banan nu, Säl. Iofs så är du väl inte direkt ökänd för ditt harmoniska sinnelag och din estetiska läggning, men ändå. 75:an är cool, men där finns inte en harmonisk linje på hela bilen om man inte är svårt astigmatisk. ;)
Dock misstänker jag att 75:an har en del fördelar gentemot Rovern. Treliterssexan är grym (men tyvärr remdriven) och visst är 75:an nättare och smidigare rent väghållningsmässigt, inte minst mot bakgrund av viktfördelningen hos Rovern med åtta plus låda framför A-stolpen..

Angående SD1:an, f.ö:
Lång hjulbas - check.
Elegant design - check.
Gubbträinredning - check
Stenåldersteknisk motor med stötstänger MEN åtta burkar och grym ljudbild - check
Engelsk "kvalitet" - check. :dunce:

Sen gillar jag ju de sena Alfettorna sedan gammalt, så det är väl möjligt att jag "sitter nöjd" när kräket väl brölar och går. Men det är hårdare med V8 än V6 (not to mention R4, även om den kommer från Milano), så är det bara. Problemet har ju alltid varit att man för att få åttan tvingats leva med antingen amerikaner på McDonaldsdiet utan väghållning eller Baader-Meinhof-düskar. Kul som kvarskatt, liksom.

Men engelska upmarketbilar alltså, dvs även Jaggor. Här är äntligen en distinkt europeisk design, med tweed och träinredning och så en visserligen astmatiskt liten men dock fullt ljudande vinkelmaskin med massor av burkar under den graciöst buktande huven. Man måste ju bara bli kär, om man nu inte är en sån som verkligen gillar den rena och eleganta arkitekturen hos Moskvas förorter. Eller 75:or.. :lips:

Men som sagt - prova först. Jag måste hitta en SD1:a att få provköra för att se om det är lika najs som det ser ut.

- Pellson -
- Aktuellt: Moonrakerblå Rover Vitesse -84, Carabinieriblå Alfetta 2,0 -84
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01

- Prorsus! Sursum! -
Oscar
AlfaRäv

Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 12:32

Alltså glömmer vi inte något nu...

V8:a vill vi ha, gärna något lättrimmat och så ska det inte vara jänkestort samtidigt som lite brittiskt krydda inte stör.

Det låter som att du ska hitta en Holden! De har stoppat i V8:a i det mesta, och eftersom det är Opel/Vauxhall chassi så finns det säker delar som gör den om än inte bäst i världen så i alla fall underhållande.

Och lät nu inte detta lockande, så är kanske en SD1 inte så dum ändå.

(Ohhhh nej jag har aldrig funderat på varken en Holden eller en SD-1).

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 13:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av Pellson
Sen gillar jag ju de sena Alfettorna sedan gammalt, så det är väl möjligt att jag "sitter nöjd" när kräket väl brölar och går. Men det är hårdare med V8 än V6 (not to mention R4, även om den kommer från Milano), så är det bara. Problemet har ju alltid varit att man för att få åttan tvingats leva med antingen amerikaner på McDonaldsdiet utan väghållning eller Baader-Meinhof-düskar. Kul som kvarskatt, liksom.

Quattroporte, sa Bull. V8, rätthjulsdrift och gosig inredning. Den kan väl inte krångla mer än en rååver? Jag menar, vår granne hade sin freelander på märkesvärkstad i ett år, dan efter att bileländet kom tillbaka rann all automatlådeolja ut på parkeringen. Tom min gamla DKW var mer driftsäker än det vraket.

[Ändrad 2010-7-18 av George Junior]

David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 13:33

Från Wikipedia:
Considered a "business man's Maserati," the Quattroporte III was presented by newly empowered Maserati chief Alejandro de Tomaso and his design staff in 1977. This was a rear wheel drive car, powered by a large V8 engine. It was important to de Tomaso that there be an Italian vehicle to compete with the recently launched Mercedes-Benz 450SEL 6.9. The Quattroporte III marked the last of the hand-built Italian cars. All exterior joints and seams were filled to give a seamless appearance.

David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Luckan
Moderator
AlfaPowers Flygfä

Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Sigtuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 13:45

Hur gör man för att få en sd1 att trivas på bana och vad kostar det? Går det överhuvudtaget?

Staffan Erlandsson
Oröd Alfa 75 TS -89, röd 156 V6 24V -98, röd 156 SW -01, Honda CR-V -00.
Pellson
Sjukt rolig!

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 14:20

David: Engelsk kvalitet var det... :lolsign:
Men Maserati? Är inte det svindyrt i delar? Annars vore det ju iofs kul..

Oscar: Holden! Ja, varför inte? Bra tänkt! Idéer om modeller?

Staffan: Uppenbarligen går det, men jag vet inte hur mycket man behöver göra åt för att få till det tillräckligt. Jag skall ju bara leka, inte tävla iofs. :)

Men kolla här:

...och om vi nu ser mellan fingrarna med att detta faktiskt är the original Baader-Meinhof-wagen, går det att få en sån här banfähig? Jag tycker faktiskt att de är rätt snygga...

- Pellson -
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01

- Prorsus! Sursum! -
GE
AlfaRäv

Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline

Humör: :evil:

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 14:29

Visserligen inte V8 men hårig ändå : http://www.blocket.se/malmo/Lotus_Omega___Original_28431483....

Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 15:16

Nu börjar det bli intressant - med den vita.

Kändes fint att man känner dig såpass väl att det ändå är SD1 som finns där uppe på kontoret som nåt som inte vill försvinna - som en jäkla mygga som surrar runt skallen hela tiden och du inte får bort.

Okej nu har du reducerat till två möjliga.

BMW:s bästa och Rovers bästa. (Ja eller sämsta som vissa påstår-skit samma vilket)
Bara att lusa av nätet på vad som finns att få fatt på i bil och racedelar.

Pellson
Sjukt rolig!

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 17:37

Nu var ju V8 inte ett krav, men väl en krydda.. En Lotus Omega är ju hårig nog. Gränsfall på lite ny, möjligen och dessutom galet mycket pengar. Annars, så visst. Trots att den är väl mycket ful-Opel i designen.

Fler förslag?

Vad vet församlingen om väghållning på en gamm-bumse enl foto ovan då? Vad måste jag göra?

- Pellson -

- Prorsus! Sursum! -
Masse
Alfista

Registrerad: 2004-10-24
Befinner sig: Kungsbacka
Medlemmen är Offline

Humör: Tokig!

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 19:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av George Junior
Från Wikipedia:
Considered a "business man's Maserati," the Quattroporte III was presented by newly empowered Maserati chief Alejandro de Tomaso and his design staff in 1977. This was a rear wheel drive car, powered by a large V8 engine. It was important to de Tomaso that there be an Italian vehicle to compete with the recently launched Mercedes-Benz 450SEL 6.9. The Quattroporte III marked the last of the hand-built Italian cars. All exterior joints and seams were filled to give a seamless appearance.

Den är ju tok stor helt i klass med en jänk.
Däremot kan jag föreslå en biturbo. Finns med fyra dörrar har AC inte helt svår att skrämma. Är helt klart överkommlig i pris (kan till o med vara billig) dock inte specielt lätt såld, men man skall väl inte sälja den bil man skall köpa?
Går bra ligger fint på vägen och det utan att göra nått. Finns en uppsjö av modeller (en hel djungel). Vad det gäller reservdelar o priser på det så är det förvisso rätt dyrt med modell specifika delar men å andra sidan så plockade maserati vilt från andra märken för att hålla sina kostnader nere så det är ingen katastrof.
Tyvärr är den väl inte mycket större än vad en alfetta eller motsvarande bil är, men kul är dom...... :bananana:

Johan Sjölander

Maserati 422 -90
samt en Hittler pråm

Först in i kurvan väljer spår !!!
Bone
Alfista

Registrerad: 2007-3-22
Befinner sig: Hjortsberga
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 19:18

Alltså brittiskt verkar gälla!
Varför inte en sådan här? ok 300 loppor är kanske dyrt men ultimatare tourer från öarna finns väl inte?:yes:

bentley arnage.jpg - 93kB

Max Säbom

Gamla flammor:
Alfa Romeo GTV6-86
Alfa Romeo 75 V6 Milano Oro -87B
Alfa Romeo GTV6 -86
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-7-18 kl 21:09

Borde ju vara få bilar som det finns så mkt racedelar till som stor-BMW:n. Säkert till tyska priser. Men rimligen bör det väl gå att byta bussningar etc till hårdare på samma sätt som på alforna. Utan mer avancerade ingrepp.
Lus borde ha koll som har en.

Vanliga delar hittar man till vettiga priser. Wallot & Nesch har jag för mig dom heter. Typ. Har köpt en hel del till 2002:an där.
Läs samtidigt alla svetstrådar du hittar. Det kan vara mkt användbart i detta fall.

[Ändrad 2010-7-18 av Georg]

Pages:  1    3    5  ..  10

Upp till toppen