Ursprugligen inlagt av midju
FAQ på fina arbetet? Detta är en mod som kan spara en del Luftmasse
mätare.
Jag har misstänkt att jag har luftläckage mellan LMM och spjällhuset, denna insugsbälg är tejpad sen tidigare. Vet ej om det är pga spricka eller
inte, men den blå bilen jag också äger hade utbytt bälg pga spricka.
Lmm sitter mellan luftfilterburken och insugsbälgen på gasspjället
Sprickan i resonansdämparen såg jag efter att jag tagit lös allt, ett luftläckage där iallafall. Ser ut att vara lagat en gång tidigare med nån sorts
lim.
Ersatt insugsbälgen med en 90-böj, flyttat fram LMM och ersatt resonansdämparen med ett 3" rör.
Man får kapa i båda ändar för att det ska passa. Den kragade muff-änden passar perfekt i ljuddämpar-burken med gummi-tätningsringen. Man snittar av
den delen av muffen som är slitsad bara. Kolla att böjen inte blir för hög, min ljuddämpningsmatta ligger på böjen med huven stängd.
Det låter liite mer men det tror jag alla ägare kan leva med
En annan vinkel, notera att främre cylinderbankens vevhusventilation nu inte har nånstans att ta vägen.
Körde med öppen vevhusvent några veckor och märkte inget oljekladd så den producerar nog inte så mycket blow-by. Har löst det genom att leda in de
ångorna samma väg som den bakre cylinderbanken, via oljefällan och in i insuget.
Man slipper då också att det kläggar ihop gasspjället som kan frysa på vintern.
Silikonslang fick jag gratis men i butik 200kr http://www.do88.se/p/silicone-hoses/black/elbows-47/90-degre...
Man behöver inte 90 grader så det kan funka med 60(kanske), jag kapade lite mitt på, det går till sig med slangklammer.
Om man köper en böj som har en raka ändar och inte enbart "böj" blir det över en rörbit att ha mellan avgasröret och LMM.
T-kors i plast 40kr till vevhusventilationen, en slangstump hade jag liggande. Slangklammer återanvändes i största utsträckning
En till från Sande: "Tänkte tipsa om en bra koppling för vevhusventilationen som jag har på min
insugslösning http://www.viperperformance.co.uk/productsearch.php?xscId=9877