Pages:
1
2
3
..
32 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Gula alfasuden
Tillslut så har jag nått den efterlängtade punkt när jag ska göra färdig "Gulan". En förut väldig välbehållen sud som "råkade" träffa en stolpe en
mittremsa och ett vägräcke långtbort där i mötande filer. Vi snackar Malmö. Gissningsvis 2004.
Ägare är Spiros i Limhamn och jag fick upp bilen till Östergötland där jag bodde då kanske 2005. Började riva ur maskin & låda och riktade högersidan
där en stolpe tagit rakt över bakdörren och tryckt in taket en bit innanför dropplisten. Drog ut fronten för att se om skadorna på vänsterhjulhus och
A-stolpe skulle ge med sig. Men jag hade inte dragriktgrejer då så jag kom inte hela vägen.
Nåt halvår senare fick jag för mig att flytta norrut och jag hann inte avsluta suden då. Spiros fick hämta ner den till Limhamn igen.
Men jag kunde inte glömma en f.d. fin sud så lätt. Så - jag drog ner själv till Malmö och hämtade upp den.
Nu har jag sen många år skaffat dragriktsats just för det här jobbet. Men sen kom det en massa annat emellan och jag började tvivla på att jag
någonsin skulle få det gjort. Nu har jag gjort så mkt annat så jag börjar verkligen längta efter att få jobba sud igen.
Men tro inget annat än att det kommer att ta tid. Snart är det vinter och då kanske det blir lika kallt och j-t som förra året. Men den är inne nu
iallafall och på lyften.
[Ändrad 2016-2-16 av Georg]
[Ändrad 2016-2-20 av Georg]
[Ändrad 2016-2-25 av Georg]
[Ändrad 2016-3-1 av Georg]
[Ändrad 2016-3-7 av Georg]
[Ändrad 2016-3-13 av Georg]
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Efter en riktig storstädning av verkstan - jag har jobbat med trä därinne under sommaren och trädamm är j-t explosivt så man får se till att sanera
ordentligt - så var jag och köpte ett bra vattenpass av lagom längd - 120 cm - för att ha som kontrollinstrument.
Vattenpass ? Jo först mäter man in upplagspunkterna på lyften och i detta fall gjorde jag träklossar slipade till rätt mått = vågrätt. Nu kan man
använda vattenpasset för att kolla olika mätpunkter varsomhelst på bilen. Noggrannheten är 1 mm / mtr så man ser rätt bra om det misstämmer. Sen blir
det förståss kryssmätningar som ska säkra att inte hela XX är sned.
Jag hade ett fel på 8 mm på ena domkraftsfästet fram (eller bak men det var fram jag såg avvikelsen. Nu får jag reda ut om det är något som har med
skevhet att göra eller om det är skillnader efter rostlagning. Typ olika höjd på domkraftsfästena.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Här ser man tidigare riktning av taket och tröskellådan. Blev tvungen att skära bort ytterdelen av lådan minns jag för den var som ett kräpp-papper.
Men trots ansträngningarna saknas det typ 2 mm i längsled för att det ska bli 100 passning. Det här exemplaret hade en fantastisk passning på dörrar
etc för att vara en sud. Tidigare
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
När jag rev ur motorpaketet var allt så hoptryckt att jag blev tvungen att skära i hörnen på fronten för att det skulle släppa. Jag har en bild på
diskett - som jag inte kan läsa i nuläget - där man ser hur kort bilen var från början.
Även bakaret är deformerat.
Den mattsvarta färgen ställer till ett h-e när man ska se vad som är krokigt. Man får ju inga speglingar i lacken när man ska spåra vad som är rakt
och inte. Men även badkaret är intryck på vänstersidan och troligen fjädertornet har flyttat sig en bit. Blir att borra bort en del plåt för att få
klart för sig hur långt in skadorna sitter.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Avslutningsvis för denna gång en bild från storhetstiden nere i Limhamn.
[Ändrad 2010-9-7 av Georg]
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Inlägg: 3345
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Fan vad kul rent ut sagt att du tar dig an ett nytt Sud projekt.
Vi vet till 100 att du kan det där.
Giardinetta projektet var nog det mäktigaste jag följt på detta forum.
Skall bli riktigt kul att hänga med på renoveringen vid sidan om.
Nu blir jag snart sugen på ett studiebesök..
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Bara kom. Här finns även annat kul att se. Säng finns!
Ska börja imorrn bitti och städa ur inuti och sen tvätta den. Den är inte fager efter sådär 6 års förvaring under press. Sen lite mätningar och
därefter börja borra bort hela vä.hjulhus, badkarsfronten och säkerligen balken i hjulhusbotten. Den börjar ju nån dm bakom A-stolpen så det är lite
pill....
Det var med en massa plåt som Spiros hämtade på sin berömda "greklandsresa" - där även du Micke fick grejer - var det dörrar? Får göra en inventering
av tillgången.
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Inlägg: 3345
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Om du skulle behöva så har jag lite av varje som du vet.
[Ändrad 8-9-2010 av Micke G]
[Ändrad 9-9-2010 av Micke G]
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Johnny Bravo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1110
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
Humör: dryg
|
|
Är detta den sud som jag kan ha sett för ca 10 år sen på just en sån limhamnsträff som var i absolut nyskick då?
Btw borde inte tråden ligga under Byggen/projekt
Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Ha där fick man en liten inblick i det allra heligaste. Säkert saknar jag bitar. Överdelen - en ganska enkel plåt - till frontbalken den övre saknas.
Det vet jag. Och badkarsfronten.
Men jag återkommer när jag inventerat mitt "hideaway" = bönhusgrunden.
Jo det är den bilen. Även om den ser värre ut i verkligheten nu efter långt tid under press (jämfört med bilderna) så är det ändå en positiv
överraskning när man får av pressen. Suddar ska vara rostiga överallt - men inte den här. Den har varit repad rejält en gång när den gick i Östersund
före Spiros tid men sen har den stått sig.
Jo det blev fel ämne. kanske nån på den behörighetsnivån kan flytta´n.
|
|
MaZ
Dokumenterat Paj...
br>
Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: :)
|
|
Done!
Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Ja då har jag gjort första passet.
Alltid lite kul att se vad man ska hitta. Även en tillsynes frisk sud kommer att visa upp sin rost. Det är basic. Hittade väl en del, men det handlade
mest om tidigare lagningar som nu börjat rosta igen.
Har gjort lite mätningar kors och tvärs men inga större avvikelser.
A-stolpen ska fram i övre dörrgångjärnet. Då sjunker taket med till ursprungsläget.
Badkaret har deformerats när övre motorfästet tryckts bakåt och vänster hjulhus inåt. Då blev det som sneda åsar i botten på baljan. Framväggen är
loss en bit och inre torpedplåten (en sud har dubbla) har lossat från baljan i överkant. Tack vara taskiga repsvetsar där. = positivt. Annars hade det
säkert blivit värre.
Så i nuläget är åtgärden att borra bort hela vänster hjulhus med balken i botten och stötdämpartornet. Sen ska A-stolpen riktas och torpedväggen
tryckas framåt. Jag tror nästan att baljan ger sig då - om jag skär bort den del av botten som fått åsar - som kommer att vara svårt att rikta. Sen
montera ny balk och hjulhus och ta en koll hur snett det är på höger balk/hjulhus. Lite ser man nu men mer exakt. Inte säkert att det behövs bytas
nåt. Kan man få allt detta att stämma så är det dags för fronten.
Kände mig lite konstig idag när jag kom på mig med att tycka att det var skitkul att riva i det här skrotet. Men det är klart - det ÄR länge sen man
fick skruva sud.
Har ju hunnit renovera en Duett under senare år och hur kul var det jämfört.
På bilden ser man ett konstigt järn som är svetsat på frambalken. Jag har funderat förr över det där utan att komma på vad det är men nu förstår jag -
det är för hasplåt. Rallysud m.a.o. Men jag vet inte om den satt på Gulan verkligen eller om jagfått den från nån annan sud..
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Kollat lagret efter delar. Saknar det mesta i fronten. I nödfall har jag en sud till att ta ifrån.
[Ändrad 2010-9-9 av Georg]
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Har ägnat dagen åt att rikta badkaret och grovrensa allt som ska ersättas. Så - nu är det luftigt in i kupén.
I morrn blir det segt. Rensa alla plåtremsor där punktsvetsarna är kvar.
Den här gången borrar jag inget. Vidgar i spalten där remsorna sitter kvar med en tunn mejsel - så man ser var punkterna sitter. Sen kapar jag remsan
mitt emellan punkterna. Viker ihop ändarna och snurrar med en plattång. Då släpper punkten. En av några olika varianter att göra det på.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Gör en grovkontroll av passformen - om det är rätt plåt osv.
|
|
Pages:
1
2
3
..
32 |