AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  32
Författare: Ämne: Gula alfasuden
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:15
Gula alfasuden


Tillslut så har jag nått den efterlängtade punkt när jag ska göra färdig "Gulan". En förut väldig välbehållen sud som "råkade" träffa en stolpe en mittremsa och ett vägräcke långtbort där i mötande filer. Vi snackar Malmö. Gissningsvis 2004.
Ägare är Spiros i Limhamn och jag fick upp bilen till Östergötland där jag bodde då kanske 2005. Började riva ur maskin & låda och riktade högersidan där en stolpe tagit rakt över bakdörren och tryckt in taket en bit innanför dropplisten. Drog ut fronten för att se om skadorna på vänsterhjulhus och A-stolpe skulle ge med sig. Men jag hade inte dragriktgrejer då så jag kom inte hela vägen.
Nåt halvår senare fick jag för mig att flytta norrut och jag hann inte avsluta suden då. Spiros fick hämta ner den till Limhamn igen.
Men jag kunde inte glömma en f.d. fin sud så lätt. Så - jag drog ner själv till Malmö och hämtade upp den.
Nu har jag sen många år skaffat dragriktsats just för det här jobbet. Men sen kom det en massa annat emellan och jag började tvivla på att jag någonsin skulle få det gjort. Nu har jag gjort så mkt annat så jag börjar verkligen längta efter att få jobba sud igen.

Men tro inget annat än att det kommer att ta tid. Snart är det vinter och då kanske det blir lika kallt och j-t som förra året. Men den är inne nu iallafall och på lyften.






2.jpg - 114kB





[Ändrad 2016-2-16 av Georg]

[Ändrad 2016-2-20 av Georg]

[Ändrad 2016-2-25 av Georg]

[Ändrad 2016-3-1 av Georg]

[Ändrad 2016-3-7 av Georg]

[Ändrad 2016-3-13 av Georg]




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:22


Efter en riktig storstädning av verkstan - jag har jobbat med trä därinne under sommaren och trädamm är j-t explosivt så man får se till att sanera ordentligt - så var jag och köpte ett bra vattenpass av lagom längd - 120 cm - för att ha som kontrollinstrument.
Vattenpass ? Jo först mäter man in upplagspunkterna på lyften och i detta fall gjorde jag träklossar slipade till rätt mått = vågrätt. Nu kan man använda vattenpasset för att kolla olika mätpunkter varsomhelst på bilen. Noggrannheten är 1 mm / mtr så man ser rätt bra om det misstämmer. Sen blir det förståss kryssmätningar som ska säkra att inte hela XX är sned.
Jag hade ett fel på 8 mm på ena domkraftsfästet fram (eller bak men det var fram jag såg avvikelsen. Nu får jag reda ut om det är något som har med skevhet att göra eller om det är skillnader efter rostlagning. Typ olika höjd på domkraftsfästena.

1.jpg - 97kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:27


Här ser man tidigare riktning av taket och tröskellådan. Blev tvungen att skära bort ytterdelen av lådan minns jag för den var som ett kräpp-papper. Men trots ansträngningarna saknas det typ 2 mm i längsled för att det ska bli 100 passning. Det här exemplaret hade en fantastisk passning på dörrar etc för att vara en sud. Tidigare

3.jpg - 143kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:32


När jag rev ur motorpaketet var allt så hoptryckt att jag blev tvungen att skära i hörnen på fronten för att det skulle släppa. Jag har en bild på diskett - som jag inte kan läsa i nuläget - där man ser hur kort bilen var från början.
Även bakaret är deformerat.
Den mattsvarta färgen ställer till ett h-e när man ska se vad som är krokigt. Man får ju inga speglingar i lacken när man ska spåra vad som är rakt och inte. Men även badkaret är intryck på vänstersidan och troligen fjädertornet har flyttat sig en bit. Blir att borra bort en del plåt för att få klart för sig hur långt in skadorna sitter.

4.jpg - 129kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:34


Avslutningsvis för denna gång en bild från storhetstiden nere i Limhamn.

[Ändrad 2010-9-7 av Georg]

5.jpg - 66kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Micke G
AP\'s boxersamlare
******
Avatar



Inlägg: 3345
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 19:43


Fan vad kul rent ut sagt att du tar dig an ett nytt Sud projekt.
Vi vet till 100 att du kan det där.
Giardinetta projektet var nog det mäktigaste jag följt på detta forum.
Skall bli riktigt kul att hänga med på renoveringen vid sidan om.
Nu blir jag snart sugen på ett studiebesök..




Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-7 kl 23:12


Bara kom. Här finns även annat kul att se. Säng finns!

Ska börja imorrn bitti och städa ur inuti och sen tvätta den. Den är inte fager efter sådär 6 års förvaring under press. Sen lite mätningar och därefter börja borra bort hela vä.hjulhus, badkarsfronten och säkerligen balken i hjulhusbotten. Den börjar ju nån dm bakom A-stolpen så det är lite pill....
Det var med en massa plåt som Spiros hämtade på sin berömda "greklandsresa" - där även du Micke fick grejer - var det dörrar? Får göra en inventering av tillgången.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Micke G
AP\'s boxersamlare
******
Avatar



Inlägg: 3345
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2010-9-8 kl 07:48


Om du skulle behöva så har jag lite av varje som du vet.

[Ändrad 8-9-2010 av Micke G]

[Ändrad 9-9-2010 av Micke G]




Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johnny Bravo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1110
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2010-9-8 kl 09:04


Är detta den sud som jag kan ha sett för ca 10 år sen på just en sån limhamnsträff som var i absolut nyskick då?


Btw borde inte tråden ligga under Byggen/projekt




Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-8 kl 09:28


Ha där fick man en liten inblick i det allra heligaste. Säkert saknar jag bitar. Överdelen - en ganska enkel plåt - till frontbalken den övre saknas. Det vet jag. Och badkarsfronten.
Men jag återkommer när jag inventerat mitt "hideaway" = bönhusgrunden.

Jo det är den bilen. Även om den ser värre ut i verkligheten nu efter långt tid under press (jämfört med bilderna) så är det ändå en positiv överraskning när man får av pressen. Suddar ska vara rostiga överallt - men inte den här. Den har varit repad rejält en gång när den gick i Östersund före Spiros tid men sen har den stått sig.

Jo det blev fel ämne. kanske nån på den behörighetsnivån kan flytta´n.

6.jpg - 117kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MaZ
Dokumenterat Paj...
******
Avatar



Inlägg: 10271
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: :)

[*] Inlagd 2010-9-8 kl 11:37


Done!



Mats Strandberg
-Scuderia Rosso-
-onemanracing.com-
GTV 2000 -77 | 75 Turbo -87 | 155 V6 Sport -96 | 164 Super 3.0 24V -94
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-8 kl 19:21


Ja då har jag gjort första passet.
Alltid lite kul att se vad man ska hitta. Även en tillsynes frisk sud kommer att visa upp sin rost. Det är basic. Hittade väl en del, men det handlade mest om tidigare lagningar som nu börjat rosta igen.

Har gjort lite mätningar kors och tvärs men inga större avvikelser.
A-stolpen ska fram i övre dörrgångjärnet. Då sjunker taket med till ursprungsläget.
Badkaret har deformerats när övre motorfästet tryckts bakåt och vänster hjulhus inåt. Då blev det som sneda åsar i botten på baljan. Framväggen är loss en bit och inre torpedplåten (en sud har dubbla) har lossat från baljan i överkant. Tack vara taskiga repsvetsar där. = positivt. Annars hade det säkert blivit värre.

Så i nuläget är åtgärden att borra bort hela vänster hjulhus med balken i botten och stötdämpartornet. Sen ska A-stolpen riktas och torpedväggen tryckas framåt. Jag tror nästan att baljan ger sig då - om jag skär bort den del av botten som fått åsar - som kommer att vara svårt att rikta. Sen montera ny balk och hjulhus och ta en koll hur snett det är på höger balk/hjulhus. Lite ser man nu men mer exakt. Inte säkert att det behövs bytas nåt. Kan man få allt detta att stämma så är det dags för fronten.
:smash:
Kände mig lite konstig idag när jag kom på mig med att tycka att det var skitkul att riva i det här skrotet. Men det är klart - det ÄR länge sen man fick skruva sud.
Har ju hunnit renovera en Duett under senare år och hur kul var det jämfört.
:wall:

På bilden ser man ett konstigt järn som är svetsat på frambalken. Jag har funderat förr över det där utan att komma på vad det är men nu förstår jag - det är för hasplåt. Rallysud m.a.o. Men jag vet inte om den satt på Gulan verkligen eller om jagfått den från nån annan sud..

7.jpg - 143kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-9 kl 19:12


Kollat lagret efter delar. Saknar det mesta i fronten. I nödfall har jag en sud till att ta ifrån.



[Ändrad 2010-9-9 av Georg]

8.jpg - 89kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-9 kl 19:21


Har ägnat dagen åt att rikta badkaret och grovrensa allt som ska ersättas. Så - nu är det luftigt in i kupén.
I morrn blir det segt. Rensa alla plåtremsor där punktsvetsarna är kvar.
Den här gången borrar jag inget. Vidgar i spalten där remsorna sitter kvar med en tunn mejsel - så man ser var punkterna sitter. Sen kapar jag remsan mitt emellan punkterna. Viker ihop ändarna och snurrar med en plattång. Då släpper punkten. En av några olika varianter att göra det på.

9.jpg - 113kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 8088
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-9-11 kl 20:03


Gör en grovkontroll av passformen - om det är rätt plåt osv.

10.jpg - 134kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  32

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 43.1% - SQL: 56.9%]