AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2    4    6  ..  32
Författare: Ämne: Gula alfasuden
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2010-10-6 kl 15:48

Efter att jag kom på den onödiga idén att spara reservdelsbilen och inte kapa bort något på den så har jag letat rätt på resterna av motorfästet övre som jag kapat bort på enklaste sätt och som dessutom var snett å vint efter kraschen. Det blev mkt pyssel att skarva dit nya bitar och tillverka ny plåt som sitter undertill. Men äntligen är det på plats.

motorfäste.jpg - 101kB

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto

Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2010-10-6 kl 16:49

Trevlig tråd och trevlig sysselsättning. Jag är mycket imponerad. Hoppas verkligen att denna en gång gamla fina gula Alfasud får ett nytt liv. Verkligen roligt att läsa tråden.

Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-16 kl 08:18

Äntligen något synbart resultat. Bort med det svarta. Konstigt nog "sög" den röda grunden lika mkt ljus vid fotograferingen som den svarta nästan. Trodde jag hade ljusgrå Hagmansgrund men det blev röd. Shit happens. Nu är det iallafall skyddat.
Hade ett helsike med att få bort den svarta färgen nertill i motorrummet. Under färgen var det dinitrolbehandlat. Hade behövt högtryck/hetvattentvätta med avfettning men kan ju inte vräka på vatten innan rostskydd så det blev förtunning etc och penselblaskande.
Tycker det skulle lossat lätt men bitvis satt det hårt. Det enda man vet säkert är att lägger man färdiglack - då skrynklar det upp sig...
Det var lättare att måla nu än efter att fronten svetsats på. Målade med mkt förtunning i så det ska krypa in i spalterna. Nu ska det blåsas in lite i balkar där jag svetsat och avlägsnat skum. Sen ska det bli nytt skum där det ska vara. Som vanligt så höll den gamla tesen nämligen att där det var välfyllt med skum från fabrik var det mindre eller ingen rost. Och suden är rätt mjuk i framvagnskonstruktionen så det behövs all hjälp att styva upp.
Köpt nytt slangpaket till svetsen med från Verktygsboden. Hoppas det ska göra arbetet lite lättare. Gamla har nåt glapp i strömbrytaren - hoppas jag - och inte i maskinen. Märks med nya. Har nog svetsat med den här migen i minst 15 år nu. Ett antal byggen och en hel utgödsling till dåvarande grannens kostall. Bild på det klarar ni nog er utan...:rolleyes:

[Ändrad 2010-10-16 av Georg]

grund.jpg - 88kB

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-16 kl 08:32

Najs!:headbang:
Jobbigt läge när svetsen bråkar, hoppas den fungerar bra efter byte av slangpkt.

George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2010-10-16 kl 21:05

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Har nog svetsat med den här migen i minst 15 år nu.
[Ändrad 2010-10-16 av Georg]

Är det inte typ 25 år, eller åtminstone 20? Så länge jag kan minnas så har den där svetsen stått vi verkstan, Och åtminstone sedan jag var 16 är det samma svets jag har fuskat med när det har varit nån projekt på gång. :smash:

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 07:41

well - flyttade 83 - hade den första enfasaren då. Typ 87 då. 23 år.
helt rätt mao.
Känns som en annan svets med nya. Men har inte mer än provat måste ställa in annorlunda känner jag. Förmodligen kommer gasen fram lättare så jag får minska. På slutet med gamla hade jag alldels för högt gastryck för att det skulle funka.
Undrar hur ni andra gör med trådtjockleken. Jag har 0,8 för att kunna svetsa allt från gevaliaburkar till lantbruksredskap.
Men jag har inget annat hemma längre än 0,8 så jag kan inte prova.
Vad blir skillnaden med 0,6?

olleinsulander
AlfaRäv

Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 09:20

Jag bytte till 0,6 tråd under andra hälften av alfettasvetsandet.
Som jag minns det så blev svetsarna "nättare", den färdiga svetsens uppstick lägre och det tog någon 1/10 sek mindre innan "ljusbågen stabiliserats"* och man kan börja förflytta sig.

Å andra sidan så blev jag överraskad då den rullen tog slut och jag satte tillbaka 0,8 tråden. Svetsen kändes mycket starkare och fräste på ett förtroendeingivande sätt. I detta fall så svetsade jag i 2mm fyrkantsrör (lantbruksrelaterat).

Fräsht trådmunstycke i rätt storlek har också varit en viktig ingrediens i resultatet, en självklarhet kanske:dunce:

En fråga till alla experter, har ni också märkt att trådmatningen startar mycket bättre med den mindre trådrullen (typ 150mm dia) tillskillnad från den monsterstora (typ 400mm)?
Det säger nästan sig självt att den mindre massan är lättare att få snurr på.

* (flashig term jag snappat upp från svetsbok anno -67)

[Ändrad 2010-10-17 av olleinsulander]

svetsgrejs.jpg - 71kB

Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Ricardo
Junior Alfista
**

Registrerad: 2009-1-10
Befinner sig: Stenungsund
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 12:09

Trådens tjocklek påverkar inte bara att man får mer svetsmaterial i fogen, det har också med mängden ström som man tillför. Man kan jämföra med en elkabel, där har ju kabelns area betydelse för hur mycket ström man kan leda igenom den innan den brinner av. samma gäller svetstråd. Har man en svetsmaskin typ 250amp och använder 0.6 tråd, så kan man inte använda mer är 25- 30% av effekten i maskinen innan tråden begränsar. Med 0.8 eller 1mm kan man köra 75-100% av svetsens effekt. På en liten svetsmaskin typ 130 amp. går det oftast bättre ju klenare tråd.

Rickard Simonsson

145 2.0qv
164 3.0 24v
Alfetta 2.0
Caddy 1.9TDI
Ricardo
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 12:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av olleinsulander

En fråga till alla experter, har ni också märkt att trådmatningen startar mycket bättre med den mindre trådrullen (typ 150mm dia) tillskillnad från den monsterstora (typ 400mm)?
Det säger nästan sig självt att den mindre massan är lättare att få snurr på.

* (flashig term jag snappat upp från svetsbok anno -67)

[Ändrad 2010-10-17 av olleinsulander]

Har man en liten svetsmaskin har dom oftast en eller kanske två drivhjul. Större maskiner har fyrhjulsdrift då är inte trådrullens storlek av någon betydelse. har man en liten svets så är det bättre med små trådrullar. Ett annat problem med stora trådrullar är att om man inte förbrukar så mycket tråd så rostar den med tiden. Man ser nästan inte på tråden att den är rostig, men det blir som en hinna på den med rost. Har man en stor rulle och inte använder den så ofta, ta av rullen och lägg den i en plastpåse, gärna torrt, när den inte används.

Rickard Simonsson

145 2.0qv
164 3.0 24v
Alfetta 2.0
Caddy 1.9TDI
olleinsulander
AlfaRäv

Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 13:48

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ricardo
Trådens tjocklek påverkar inte bara att man får mer svetsmaterial i fogen, det har också med mängden ström som man tillför. Man kan jämföra med en elkabel, där har ju kabelns area betydelse för hur mycket ström man kan leda igenom den innan den brinner av. samma gäller svetstråd. Har man en svetsmaskin typ 250amp och använder 0.6 tråd, så kan man inte använda mer är 25- 30% av effekten i maskinen innan tråden begränsar. Med 0.8 eller 1mm kan man köra 75-100% av svetsens effekt. På en liten svetsmaskin typ 130 amp. går det oftast bättre ju klenare tråd.

Mycket bra skrivet! Det bekräftar det jag erfor då 0,8 tråden återmonterades att svetsen kändes mycket starkare. Jag märker även med 0,8 att det inte gör någon större skillnad att öka de sista ampere-stegen - förmodligen av just den anledningen.

Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 16:56

Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.

Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!

[Ändrad 2010-10-17 av Georg]

front2.jpg - 81kB

George Junior
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 21:08

Quote:
well - flyttade 83 - hade den första enfasaren då. Typ 87 då. 23 år.
helt rätt mao.
Der var sannolikt 1987, för samma år köpte du din första Sud, klart det hänger ihop!
Det var en TI från 1976 som var helt upprostad och ful-lagad både här och där. Också den enda suden jag sett med vinyltak. Efter en total makeover blev resultatet detta:

sudkombi1.jpg - 179kB

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 21:30

Näru nu är du ute å cyklar. Vinylsuden skrotade jag. Den på bilden köpte jag på skroten i Mjölby. Bakdelen från Veras i Linköping.
Bilen hamnade se´n i Transsylvanien av alla ställen.

George Junior
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-17 kl 23:47

Hmm ja, det var väl bara den ystra 1300-kubikaren med en förknasare som blev överflyttad, och kanske nån mer vital del... märkligt att sudarna bara blir snabbare med åren...

David George von Boisman
Ricardo
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2010-10-18 kl 01:16

Quote:
Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.

Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!

[Ändrad 2010-10-17 av Georg]

Några tips..
Kolla att du har BRA jordning, slipa riktigt rent där du sätter jordklämman och kolla att kabel och klämma är ok.

När du påbörjar en fog, använd en avbitare och klipprent toppen på tråden så du inte har en smält topp utan en avklippt ända på tråden, så får du bättre kontakt vid start.

Använd lite mer ström och trådmatning och lägg punkt vid punkt istället för att försöka lägga hela strängar.

Rickard Simonsson

145 2.0qv
164 3.0 24v
Alfetta 2.0
Caddy 1.9TDI
 Pages:  1  2    4    6  ..  32

Upp till toppen