Pages:
1
..
3
4
5
6
7
..
32 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Jag brukar köra med hög ström och löpande punktipunkt. Målet är att svetsa mer sträng. Men det är oftast avhängigt perfekt förarbete och jämntjock
plåt. Det sista är ju inte alltid fallet vid rostsvetsning...
Hur trådänden ser ut beror ju lite på hur an avslutade den föregående svetsen. Blir det klump brukar jag blixtra av den mot jordklämman. Att stå med
avbitare det skulle jag inte palla för -annat än om det är ett oerhört känsligt jobb typ nån liten skruv som ska byggas på ett öra eller så. En
svetspunkt som måste bli rätt för att den är svårslipad efteråt osv.
Får se om jag kostar på mig en 0,6 rulle extra. Man kan ju som sagt förpacka den noggrant och ha som reserv sen om det inte funkar.
Nya svetspistolen ger snyggare svetsar och har exakt känsla i avtryckaren men känns ändå som att det inte är samma precision i var svetsen startar.
Vill ha det för punktsvetsning i hål så man kan göra en cirkelrörelse i hålet. Brukar borra 6 el.7 mm. Mindre hål med ett avtryck litar jag inte på.
Det är inte alltid det bränner igenom undre plåten och det måste man vara säker på.
|
|
olleinsulander
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Georg
Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.
Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!
[Ändrad 2010-10-17 av Georg] |
Det blir skoj! Har lite kvar hör hemma först bara.
Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Sista biten på frontreparationen. Puh.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nu ska det på karossfog i några skarvar och div. hålrumssprutning med grundfärg osv före lack.
|
|
mopar
alfa-lös
        br>
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline
Humör: Djävlig
|
|
Härligt jobbat Georg!
/mopar
Thomas Pettersson
\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
|
|
grest
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2008-3-8
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline
Humör: garageglad
|
|
Det är alltid kul o se ett renoverings/rep. projekt.
Snyggt jobbat
Krister Green
AR 75 TS 50000mil, AR75 2,0/TS röd ny bruksalfa, Bertone 1300 gtj renoveringsobj, och en Alfetta 1,8 som inte finns mer
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
  Riktigt roligt att se, en frisk Sud...
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det är en del jobb kvar bakåt - en bit tröskel - en takränna och säkert hittar jag nåt mer..det är en sud trots allt. Förmodligen får den komma ut ett
tag efter detta så jag får lite omväxling med att ta hand om den röda och fixa rost bara så den går att bes.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Idag lack i motorrum. Sista minuten typ med riktigt bra väder. Rätt som är det väl snö...
Men det är knepigt att lacka vissa ställen. Slangen är ivägen hur man gör när man ska ner och under osv. Speciellt in under vindrutan är det
besvärligt. Syns att det inte är blankt men området syns knappt när allt är monterat. Iallafall ljust och trevligt när man ska montera innanmätet.
Mattsvart var inte kul.
[Ändrad 2010-10-31 av Georg]
|
|
olleinsulander
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline
|
|
S N Y G G T !
Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Okej nu tar jag risken att "släppa nyheten" att jag släpat in "Gulan" i verkstan igen.
Så mkt som kan komma emellan när man vill bygga färdigt.
Nu har den stått i verkstan ca 1,5 månad uatn att det hänt mer än att jag släpat fram en låda - som jag hoppas funkar. Sen hände inget mer...
Nu har jag börjat - igen. Drivpaketet är på plats och jobbet att ansluta allt påbörjat. Det var 2004 tror jag som Spiros kom upp till där ja bodde då
i Östergötland med vraket som gjort en sanslös färd över en upphöjd mittremsa och in i ett räcke utanför trottoaren 4 filer bort. På vägen stod en
stolpe som hamnade tvärs över bakdörren. Sen har bilen varit en vända åter Malmö och nu ända upp hit igen. Vad jag vill komma fram till är att en
stor del av smådelarna inte längre finns på samma ställe som bilen. Oklart var dom hamnat om jag säger.
Man vill ju ha rätt bult och rätt bricka på rätt ställe liksom. Bromsrören fram saknades? Tar en himla massa tid. Men nu har jag en sud till att
plocka från men det är lite si och så där med för det är en icke alfisti som haft den bilen och det är liksom inte rätt bromsrör t.ex..
När jag nu ska ansluta bromsrören fram så måste jag hitta vilka utgångar på huvudcyl dom ska dras från.
Började leta efter uppgifter i verkstadshandböckerna Veina försett mig med liksom kabelfärger - då texten på alla märklappar blekts bort under resans
gång...
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tänkte tippex-märka svänghjulets tomgångsläge innan jag slängde dit starten men upptäcker till min förvåning att jag inte kan fatta
inställningsinstruktionen. Jag har en 33 4x4-motor i och kollar jag på just den motorn så ska det se ut som på bilden när det gäller märkningen av
svänghjulet.
Men det är ju nåt som inte stämmer:-
Om T-märket är övre dödpunkt kan man ju inte ställa tändningen på tomgång där. Man har ju alltid viss förtändning.
På sudmotorn så ställer man tomgången på första märket efter dödpunktsmärket. Sen finns det ytterligare två märken för högre varvtalsmätning.
Förklara detta för mig. Tändläge vid övre dödpunkt?!
Det står så här om märkena på svänghjulet (lyckas inte få in bilden ur boken):
T = övre dödpunkt för cylinder 1 och grundinställning vid tomgång.
I = används ej
II = tändinställning vid 4.500 varv/min
[Ändrad 2012-3-23 av Georg]
Bifogad fil: phpZxLdqx (52kB) Denna fil har blivit nedladdad 242 gånger
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Tänkte tippex-märka svänghjulets tomgångsläge innan jag slängde dit starten men upptäcker till min förvåning att jag inte kan fatta
inställningsinstruktionen. Jag har en 33 4x4-motor i och kollar jag på just den motorn så ska det se ut som på bilden när det gäller märkningen av
svänghjulet.
Men det är ju nåt som inte stämmer:-
Om T-märket är övre dödpunkt kan man ju inte ställa tändningen på tomgång där. Man har ju alltid viss förtändning.
På sudmotorn så ställer man tomgången på första märket efter dödpunktsmärket. Sen finns det ytterligare två märken för högre varvtalsmätning.
Förklara detta för mig. Tändläge vid övre dödpunkt?!
Det står så här om märkena på svänghjulet (lyckas inte få in bilden ur boken):
T = övre dödpunkt för cylinder 1 och grundinställning vid tomgång.
I = används ej
II = tändinställning vid 4.500 varv/min
[Ändrad 2012-3-23 av Georg] |
Hehe, typiskt förvirrande text. Under bilden står det att I används ej men i texten står det att den står vid I vid tomgångsläge.
Du har inte en stroboskoplampa som är justerbar? Dvs du snurrar in förtängningen på baksidan och siktar på TDC märket?
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nja det står att inställningen skall ske vid T vilket även är övre dödpunkt. Jodå jag har stroboskoplampa men inte justerbar. Men problemet är ju bara
att komma fram till VAR jag ska ställa den..
Som sagt så ställer man suden på märket efter ö.d. Det är ju samma motor på det hela taget.
Har f.ö. aldrig i mitt liv varit med om att ställa tändtidpkt på ö.d. Men det finns säkert en förklaring..
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Nja det står att inställningen skall ske vid T vilket även är övre dödpunkt. Jodå jag har stroboskoplampa men inte justerbar. Men problemet är ju bara
att komma fram till VAR jag ska ställa den..
Som sagt så ställer man suden på märket efter ö.d. Det är ju samma motor på det hela taget.
Har f.ö. aldrig i mitt liv varit med om att ställa tändtidpkt på ö.d. Men det finns säkert en förklaring.. |
Ja precis. Tog en titt i den engelska manualen och där säger dom första strecket, I, vid tomgång och det andra, II vid 4500 rpm. Så samma som det
står i själva texten här.
:edit:
Så det borde stå att "T" inte används vid justering vid bilden tycker jag.
[Ändrad 23-3-2012 av Finnland]
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Pages:
1
..
3