AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Forma plåt
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2010-9-20 kl 12:49
Forma plåt


Här några tips för att forma plåt utan att den "bär sig åt". Som vanligt att utföra med enkla verktyg.
Att göra en bottenplåt till badkaret framför rutan på en alfasud.
Det är bilens rostkänsligaste ställe och det är bra om man kan göra den i ett stycke så det inte finns fler längssvetsar än absolut nödvändigt - som kan läcka in vatten i torpedväggen - som är dubbel och skumfylld på en sud.
Så här kan det se ut när det läckt in vatten. Oftast beroende på att man inte rensat de två hål som är i varje hjulhus ut från området. På serie II och III kan man hitta exemplar som genomrostat på alla ledder efter 2-3 år. Vet inte varför det är så vanligt på just dessa men faktum.

23.jpg - 79kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2010-9-20 kl 12:53


Plåten jag klippt till är 70 cm lång och går inte in i min skitdåliga bock från feltema.
Tog två gamla vinkeljärn och tvingar och klämde plåten mellan. Nu går det med en lätt plåthammare att göra en snygg bock. Man kan även ta ett lämpligt mothåll att slå med som har en bred anslagsyta.

24.jpg - 83kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2010-9-20 kl 13:02


Så långt är allt lätt. Som synes har jag gjort två uppvinklingar innan jag gjorde längsbocken.
Om man bara slår ut dom med en hammare mot nåt mothåll så buktar sig hela plåten och kommer att göra motstånd när den sen ska dit - förutom att ytterkanten kommer att svänga.
För att förhindra det så måste man sträcka ut plåten vid bocken först så den blir större på just det stället.
På bilden har jag markerat de två bockar som ska till - den ena är under hjulet. Måste bara visa just detta med hjulet. En fullständigt onödig pryl tyckte jag efter inköpet, men nu börjar jag förstå att använda den. Med ett smalt hjul under blir det en koncentrerad press just där markeringen är och man matar plåten fram och åter tills kanten bucklat upp sig. Obs att sak samma går att göra med hammare och mothåll. Man knackar med lätt kupad hammare eller kulhammare den yta som ska vidgas.
Därefter kan man knacka till formen så den blir rätt.

25.jpg - 52kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7656
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2010-9-20 kl 13:05


Plåten är fortfarande ganska plan och rak efter dessa 4 utknackningar och två bockar.

26.jpg - 51kB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 61.8% - SQL: 38.2%]