AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Bagagelucka i baklås.
Bone
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 310
Registrerad: 2007-3-22
Befinner sig: Hjortsberga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2010-10-2 kl 17:13
Bagagelucka i baklås.


Min bagage(skuff)lucka har gått i baklås.
Man kan sticka i nyckeln i låset men det går inte vrida åt något håll.
Bilen i fråga är en stolt GTV6:a av 116-klassen.
Själv tror jag att hon är förbannad på mig för att jag hängde ut henne på till salu-annonser för att sedan få kalla fötter och kraftig ångest.
Är det någon som har något tips n´trix?
//Max




Max Säbom

Gamla flammor:
Alfa Romeo GTV6-86
Alfa Romeo 75 V6 Milano Oro -87B
Alfa Romeo GTV6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alx
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 240
Registrerad: 2003-3-7
Befinner sig: Stockholm, Tyresö
Medlemmen är Offline

Humör: I come in peace

[*] Inlagd 2010-10-2 kl 18:22


En rejäl dos 5-56 i låset.
Gå in och ta några bira.
Gå ut och prova igen.




Anders Duhrin, Tyresö
fd 155 Q4,147 ts
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
northhammer
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 383
Registrerad: 2003-2-19
Befinner sig: norrahammar
Medlemmen är Offline

Humör: mittemellan glad

[*] Inlagd 2010-10-2 kl 19:33


kan finnas nödvire under baksätet(förarsida) plast med ögla på
eller inte ??????? fick ångest nu.f-n .eller var det på en annan alfa jag har haft

lycka till

[Ändrad 2-10-2010 av northhammer]




micke karlsson
159 1,9 jtdm -08
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2235
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2010-10-2 kl 20:09


Quote:
Ursprugligen inlagt av northhammer
kan finnas nödvire under baksätet(förarsida) plast med ögla på
eller inte ??????? fick ångest nu.f-n .eller var det på en annan alfa jag har haft

lycka till

[Ändrad 2-10-2010 av northhammer]


Låsmekanismen sitter i luckan på GTV, på 75 (och andra 116-sedaner?) sitter mekanismen i karossen och har både spaken framme vis stolen och nödvajer.




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
northhammer
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 383
Registrerad: 2003-2-19
Befinner sig: norrahammar
Medlemmen är Offline

Humör: mittemellan glad

[*] Inlagd 2010-10-2 kl 22:07


Quote:
[

Låsmekanismen sitter i luckan på GTV, på 75 (och andra 116-sedaner?) sitter mekanismen i karossen och har både spaken framme vis stolen och nödvajer.


jo det var det jag kom på men inte var 100 på
bra då ä de klart




micke karlsson
159 1,9 jtdm -08
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
onefivefive
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 54
Registrerad: 2009-6-2
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: Dellortos i garaget, Webrar på altanen

[*] Inlagd 2010-10-2 kl 23:14


@ Max. Lite värme kan aldrig skada. Kör om möjligt in bilen i varmgarage och smörj som Anders skrev. Baffo D´Oro från Birra Moretti funkar bra till låsmekning. Det är små stift och fjädrar i låscylindern som skall linjera perfekt mellan yttre fasta del och inre roterbara del. Ibland fastnar något stift och spärrar rotationen. Det är rätt små delar så vrid inte för hårt!



Har precis i dagarna tagit isär låset till förardörren på min 116-GTV, tog bilder av eländet när jag höll på. Tänkte gå loss på passagerardörren och bakluckelåset nu i veckan, finns intresse av en illustrerad FAQ på det jobbet så kan jag ju ta mer bilder och skriva några rader.

Låsdelar.jpg - 61kB




Sven Westerlund
Alfetta GTV 1985 (ska bli)
155 2,5V6 1993 (under tiden)
75 2,0TS 1990, Sud Sprint 198X (RIP)
Alfetta GTV 198X (MIA)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Bone
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 310
Registrerad: 2007-3-22
Befinner sig: Hjortsberga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2010-10-3 kl 15:54


Försök 1 igårkväll gick i stöpet för att jag smörjde mig själv för hårt innan så jag kunde omöjligt hitta 5-56:en. :beer::rolleyes:
Försök 2 Idag hittade jag flaskan (5-56 då alltså) gjorde rätt och det funkade.
Skönt när det är så enkelt, tack för tips! Baffo D´Oro ska jag minsann testa!
//Max

[Ändrad 2010-10-3 av Bone]




Max Säbom

Gamla flammor:
Alfa Romeo GTV6-86
Alfa Romeo 75 V6 Milano Oro -87B
Alfa Romeo GTV6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2235
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2010-10-3 kl 19:48


Quote:
Ursprugligen inlagt av onefivefive
@ Max. Lite värme kan aldrig skada. Kör om möjligt in bilen i varmgarage och smörj som Anders skrev. Baffo D´Oro från Birra Moretti funkar bra till låsmekning. Det är små stift och fjädrar i låscylindern som skall linjera perfekt mellan yttre fasta del och inre roterbara del. Ibland fastnar något stift och spärrar rotationen. Det är rätt små delar så vrid inte för hårt!



Har precis i dagarna tagit isär låset till förardörren på min 116-GTV, tog bilder av eländet när jag höll på. Tänkte gå loss på passagerardörren och bakluckelåset nu i veckan, finns intresse av en illustrerad FAQ på det jobbet så kan jag ju ta mer bilder och skriva några rader.


Hur är låskolvarna uppbyggda? Går det att justera om befintliga stift så en annan nyckel passar?




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
onefivefive
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 54
Registrerad: 2009-6-2
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: Dellortos i garaget, Webrar på altanen

[*] Inlagd 2010-10-3 kl 21:43


Jo, det går att möblera om stiften alternativt slipa om nyckeln. Nu ska jag försöka inveckla det resonemanget.

På den fasta ytterdelen finns 2 rader med 5 hål var som täcks med en tunn metallbricka som håller dom små fjädrarna på plats. Inre änden av fjädern täcks med en metallkopp. Fjädrar och koppar är i mitt lås identiska så man kan blanda hur som.

Den inre roterbara delen har 2*5 hål där man stoppar in 10 kodade T-formade stift som på insidan rider på nyckeln.
Stiften är av olika längd OCH hålen har olika djup för hattdelen av T-stiftet. Hattdelen rider mot sin motpart metallkoppen. Låset fungerar så att hattar och stift är helt i linje med mellanrummet mellan fasta och rörliga delen när rätt nyckel sitter i, och hoppla så går det att vrida runt.

Tror att det finns 5-6 olika längder och 2-3 olika hattstorlekar.

Man kan nu plocka isär och koda låset så att man får en-nyckelsystem på bilen på följande sätt: :smash:

#1 OM låsen har samma uppsättning stift med olika placering i hålradera kan man bara möblera om och ha full låseffekt.

#2 Man tar bort alla fjädrar, stift och hattar, noll låseffekt och man kan öppna med vilket verktyg som helst som passar i nyckelhålet.

#3 Man stoppar i så många stift som passar och skiter i resterande stift med tillhörande fjädrar och hattar. 10-90% låsning.

#4 Man har många lås och plockar ihop några lika.

#5 Man har tur och har massor av långa stift och så slipar man nyckelns gropar så dom blir djupare.

Lycka till, för man kommer att tappa alla jädra smådelar minst 5 gånger. Gör inte misstaget att dra bort metallbrickan som håller fjädrarna i ytterdelen innan du dragit ut kolven, då får man leta i fruktfatet efter delar. Håll till över en glasslåda eller nåt.

Bildtext: Fasta delen nitad till täckbiten på utsida yttre handtag

[Ändrad 2010-10-3 av onefivefive]

[Ändrad 2010-10-3 av onefivefive]

[Ändrad 2010-10-3 av onefivefive]

Dörrhandtag.jpg - 63kB




Sven Westerlund
Alfetta GTV 1985 (ska bli)
155 2,5V6 1993 (under tiden)
75 2,0TS 1990, Sud Sprint 198X (RIP)
Alfetta GTV 198X (MIA)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
onefivefive
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 54
Registrerad: 2009-6-2
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: Dellortos i garaget, Webrar på altanen

[*] Inlagd 2010-10-3 kl 21:44


Bild 2, dra inte bort den där plåtbiten innan du dragit ut kolven.

[Ändrad 2010-10-3 av onefivefive]

Lås yttre.jpg - 44kB




Sven Westerlund
Alfetta GTV 1985 (ska bli)
155 2,5V6 1993 (under tiden)
75 2,0TS 1990, Sud Sprint 198X (RIP)
Alfetta GTV 198X (MIA)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
onefivefive
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 54
Registrerad: 2009-6-2
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: Dellortos i garaget, Webrar på altanen

[*] Inlagd 2010-10-3 kl 21:45


bild 3

lås yttre och inre.jpg - 72kB




Sven Westerlund
Alfetta GTV 1985 (ska bli)
155 2,5V6 1993 (under tiden)
75 2,0TS 1990, Sud Sprint 198X (RIP)
Alfetta GTV 198X (MIA)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2235
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2010-10-3 kl 22:21


Spännande! Låter som ett projekt för en mörk och lång vinternatt :clap: Tack för förtydligande och bilder.

Mitt problem är egentligen bakluckan som idag har egen nyckel, det låset borde vara uppbyggt på samma sätt?



[Ändrad 2010-10-3 av patjo]




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
onefivefive
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 54
Registrerad: 2009-6-2
Befinner sig: Frösön
Medlemmen är Offline

Humör: Dellortos i garaget, Webrar på altanen

[*] Inlagd 2010-10-4 kl 00:08


Borde vara liknande, mitt problem är passagerardörren. Turligt nog är 80% av stiften samma längd, återstår hattstorleken som osäkerhetsfaktor. En ultraljudstvätt gör underverk när man ska skölja ur det ryska jaksmöret ur låsen, Kjell har en bra på runt en liters kapacitet för bra peng. Annars får du agitera glasslådan med bensin manuellt, det brukar ju funka rätt bra också...



Sven Westerlund
Alfetta GTV 1985 (ska bli)
155 2,5V6 1993 (under tiden)
75 2,0TS 1990, Sud Sprint 198X (RIP)
Alfetta GTV 198X (MIA)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2235
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2010-10-4 kl 21:30


Jorå, konstruktionen är densamma. Tyvärr brast jag i uppmärksamhet vid demonteringen och ville vid återmontering sätta fjädrarna mellan stiften och kopparna, det blev inte bra...

[Ändrad 2010-10-4 av patjo]




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Henrik Magnusson
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1139
Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2010-10-27 kl 18:52


Quote:
Ursprugligen inlagt av onefivefive
#3 Man stoppar i så många stift som passar och skiter i resterande stift med tillhörande fjädrar och hattar. 10-90% låsning.


Så gjorde jag med ett uppbrutet och trasigt lås på min första GTV. Fungerar utmärkt, och eftersom kvaliteten på låset är sådan att vem som helst får upp det på två sekunder med en skruvmejsel så är det rätt irrelevant om det låser 10 eller 90%.




Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: Något tyskt ¤ Fiat 2300 S Coupé -63 ¤ Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 75 3.0V6 -90 ¤ Fiat 124 Spider -78
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80 ¤ Alfetta GT -75 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 156 GTA SW -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 77.7% - SQL: 22.3%]