Pages:
1
2
3
4
5
..
49 |
ti
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2006-4-11
Befinner sig: Gbg
Medlemmen är Offline
|
|
F-n jocke, du måste ha någon form av bokstavskombination. Provat att sitta ned med en god bok nån gång...
[Ändrad 2010-11-13 av ti]
Peter Alfredsson
Alfasud ti, Alfetta 1.8, 155 TS 2.0
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
En "ny" motor inhandlades förra helgen av en välkänd Alfa-skrotare/reservdelshandlare i Avesta.

Motorn strax innan urlastningen ur jobb-bussen som normalt används till att frakta LCD & Plasma-tv.
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Äh erkänn, ni sov i bilen påväg ner :)
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nä, jol, i bussen gör bara Mathias som normalt kör den i
jobbet.
Provmontering.

Golvet provmonterat för första gången.
Jag vet dock inte ännu hur jag ska göra i framkant på golvet eftersom bakgolvet som original ligger mellan stolsbalken och framgolvet.
Just nu lutar det åt att borra loss punkterna inifrån genom stolsbalken för att få loss resterna av det bakre golvet.
Ett tag funderade jag på att ta loss hela balken men jag ska inte förvandla det här projektet till ”strikt originalskick” som med min Alfasud Lusso.
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Sista jobbinsatsen idag…

…blev att borra och hugga loss ena förstärkningsplåten för den bakre stolsinfästningen.
Nu tar jag lördagkväll.
[Ändrad 2010-11-27 av J.Aineland]
|
|
Kneecap
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-1-17
Befinner sig: Nybban
Medlemmen är Offline
Humör: Alfalös
|
|
Tjena!
En får tacka för kaffet, tog nästan 2.30 hem, massa långtradare med snörök bakom ner till o-hamn, sen snöade det så jävligt att man fick en vit vägg
när helljuset åkte på.. Då gick det inte fort..
Dessutom var dom ute med saltbilarna..
Magnus KG Lagerström
Alfahistoria: 33s QV P4 -92 - Exporterad och saknad samt 156 2.0 TS - Sönderrostad och motorhavererad, nu i händerna på J. Aineland
Nuvarande bilpark: Volvo V50 1,8F Summum -07 samt Volvo S70 SE -97 med modesta 38k mil rullade..
|
|
Alfadriver
Alfista
   br>
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline
Humör: Gasglad!
|
|
Vilka jobb du ger dig på Jocke!
Jag får väl stämma in i kören och undrar naturligtvis, precis som alla andra, varför de inte lärt sig någonting, när det gäller rostskydd!
Om man inte anser att alfas övriga traditioner borde leva vidare, varför håller man då fast vid denna? Det är ju att gräva sin egen grav, med tanke på
det "fina" rykte man har i sa mmanhanget!
Men de är inte ensamma om att skippa rostdskydd, som hålrumsvätskor i balkar o.s.v. Det gör fler tillverkare, eftersom det kostar en slant att pumpa
in 5-10 liter i varje bil. Måhända att de andra tillverkarna ev. använder galvad plåt i större utsträckning.
Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.
Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
-Kneecap, skönt att hemresan gick bra. Fick prylarna som du skickade till mig. Skicka mig ditt kontonummer via msn eller U2U så sätter jag över vad frakten kostade.
Tackar, Lasse.

Försök att få loss den sista delen av det bakregolvet påbörjat.

Tyvärr fanns det ingen genväg, balken måste bort. Blir ett bättre jobb så här.

Sista golvremsan borta samt så har punktsvetsarna slipats rena.
Så här långt är det klart att passa in bakgolvet mot det främre men först måste bakgolvet modifieras lite...

Dom rostsugande flärparna i golvets bakkant riktade och redo att svetsas.

Här är flärparna svetsade. Svetasde även igen 6st hål som inte fanns på originalgolvet, fattar inte vad dessa extrahål var till för...
Slipning och målning återstår.

Hoppas att få dit golvet nästa helg.
Måste dock modifiera punktsvetsen först då armarna är förkorta...
|
|
BjörnK
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2007-9-22
Befinner sig: Stockholm/Älvsjö
Medlemmen är Offline
|
|
Jag har inbillat mig att min 156:a är fräsch undertill med några små undantag, men efter att ha läst denna tråd kommer jag inte kunna sova på nätterna
innan jag tatt en ordentlig koll :O
Men det är kul att se att någon tar tag i saken även med de nyare bilarna!
Björn Klang
Stockholm/Älvsjö
|
|
grest
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2008-3-8
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline
Humör: garageglad
|
|
Aha du bygger en miljövänlig alfa
Inget golv=Flintabil 
Skämt åsido, det är riktigt skrämmande att det ser ut på det viset. De gamla 75orna och 164orna var ju riktigt rostfria.
Kör du med QV fortfarande?
Krister Green
AR 75 TS 50000mil, AR75 2,0/TS röd ny bruksalfa, Bertone 1300 gtj renoveringsobj, och en Alfetta 1,8 som inte finns mer
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte meningen att ställa till så att vissa inte kan sova...
Det är dock skrämmande vad mycket rost som kan döljas under PVC-eländet.
Jo Krille, just nu är det en "flintabil" Ingen motor och stort hål i golvet. 
Både ja och nej.
Kör inte mer med 164QV:n men däremot kör jag med den röda 33 QV:n...
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tyvärr så har punktsvetsen inte byggts om än så golvet är fortfarande inte ditsvetsat. Det gäller att tänka till ordentligt innan jag bygger om
svetsen, den ska ju även kunna användas till Bertonens golv.

Förstärkningsplåtarna för dom bakre stolsfästerna samt ett annat fäste som sitter i bakkant på tunneln renborstade från lösrost och ilagda i en balja
med Anitrol (forsforsyra) för att bli rena från rost.

Golvet nu med igensvetsade flärpar och extrahål.

Ett fäste flyttat från det gamla golvet till det nya.

Stolsbalken får lite översyn när den ändå är lossad.
Det blev tyvärr många hål efter punktsvetsfräsen vid skarven mellan främre och bakre golvet.
Dessa ska nu läggas igen.

Kapade loss hela remsan strax efter vecket.

Ny plåt ditbränd och slipad, lite finjustering av formen längst ut till vänster återstår för att den ska passa.

Andra sidan fixad också, återstår 5st hål i mittensektionen samt ett närmast kameran.

Tar nu en liten paus från golvet. Måste beställa lite delar från Alfastumper så jag måste kolla om jag behövde något mer…
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Rev isär bromsarna bak ,det var inte mycket att spara på. Får bli nya prylar här också.
Återstår att se om det finns tillräckligt med material kvar i bromsskivorna för att dom skall gå att använda efter en svarvning eller om jag får ta
dom nya som redan finns på hyllan på lagret då det är samma som till 164 V6.

Skivan fick lossas med slägga precis som jag fick göra med hjulet då det var totalt ihop-ärgat i centrum.
Bromsskölden är det inte mycket kvar av heller.
Hjullagren bak är heller inget att spara på… 

Gick bet på att skaffa nya bromssköldar, dom var slut hos leverantören sa man…
Tänkte att jag kanske kan få nytta av ett par bättre beg. från en 164:a då jag har 2 omgångar liggande på lagret bla 2st helt nya till min 164 QV.
Som synes så stämmer inte ABS-sensorhålet överens annars är sköldarna mer eller mindre identiska mellan tidiga 156 & 164. (156 -02 och senare har
tydligen större skivor bak)
Har här klippt bort en liten bit för att kunna prova skölden på 156:an. Den helsvarta bakom är orörd 164.
Av resterna av originalet till vänster ser man att sensorhålet sitter närmre hjulets mitt.

Modifierat och klart. Kunde förstås inte låta bli att svetsa kant-i-kant och slipa ganska så noga…

Hjulupphängningen delvis rengjord från skit. Hjullagret bortplockat.

En låda med nya delar. Luftfilter & kupefilter, gasdämpare till bakluckan, nya original tillbehörsmattor med broderad text. Hjullager samt ett par
oljefiler att lägga in på lagret.
Väntar fortfarande på motorskyddsplåten som enligt fraktnumret fortfarande inte har skickats från Danmark. 
OT:
Den "nya" värmepannan i verkstaden är nu äntligen inkopplad och igångkörd i kväll, så nu kan jag i fortsättningen få en arbetstemperatur som inte är
minusgraderad.
Kan därför kanske hända lite mer i verkstaden i fortsättningen 
[Ändrad 2011-1-7 av J.Aineland]
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Uppfräschning pågår

Epoxigrundade hjullager och bromssköldar.

Epoxigrundad hubb/spindel + svart 2-Komp. lack.

Hjullager målat med svart 2-Komp. lack.

Och slutligen svart 2-Komp. lack på bromssköldar. I morgon blir det montering.
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Har du nån "bruksbil" till salu kan du gärna höra av dig ! Man blir helt matt av detaljnogrannheten !
Jag lyfter på hatten för ert fantasitiska arbete!
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Pages:
1
2
3
4
5
..
49 |